bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

mooie slinger lijst maar denk wel iets te kort.
hij moet tot de buitenkant van de zijgalerij komen...en zo hoog omhoog krollen tot waar het hoogste punt zit zoals in het midden...

Misschien dan toch maar wat Pokon erbij :rolleyes:. Ze komt zelfs tot net voorbij de zijgalerijen en sluit aan op de lijsten aan de zijkanten (die ook aan de achterkant iets omhoog krullen : rode lijst en onderste groene, links Hohenzollern, rechts 7P)

full

midden: eigen sketchup versie van Blom, ongeveer vanuit jouw camerastandpunt

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Spiegel

Dacht ik in de kerst vakantie eindelijk wat tijd te hebben om weer wat te bouwen komt er weervan alles tussen

Om even terug te komen de slingerplant is nu te korts maar hier komt als ik straks de hele vorm heb nog een laag overheen als ik weet wat ik mets de zij gallerijen ga doen

Maar goed de spiegel zit dicht holle en bolle verwulf. Daarnaa een knoop doorgehakt ik heb de retraite poorten gemaakt omdat ze een van de meest herkenbare facetten waren van de spiegel.

Dus 4 gaten geboord 4 bakjes gemaakt en daarna aangebracht en afgeveild en zie hier het resultaat

full
full
full

Nu door naar de luizenplecht en het schild

zwaard

Vandaag veel achter de computer gezeten om weer het nodige in te voeren in de delftschip zodat ik le locatie van het zwaard kan gaan bepalen. alvast een korte waarschuwing veel theroie en dure woorden.

Maar waarom al dat invoeren, nou omdat ik dit de eerste keer niet goed had gedaan, ik had het roer en de galjoenscheg er namelijk niet aan getekend. en deze zijn belangrijk voor het bepalen van het (moeilijk woord) center of lateral resistance ofwel CLR. maar wat betekend dit nou heel simpel als je de romp op dat punt zijwaartse door het water duwt blijft hij in balans. Nou waarom moet ik dit weten omdat het CLR van het zwaard hier niet achter mag liggen in verband met de besturing van het schip.

Maar wat heeft de weerstand van de romp nou te maken met de besturing van het schip? Als de wind in de zeilen blaast wordt de druk van de wind omgezet in een zijwaartse en voorwaartse kracht. Omdat de zijwaartse weerstand van het schip vrij groot is zal het hellen om de krachten op te vangen, omdat weerstand in de lengterichting lager is zal het schip voorwaarts bewegen. Al de verschillende krachten op de zeilen kunnen worden samengebracht in een punt, voor een dwars getuigde driemaster zal dit punt ergens voor de grote mast liggen, dit punt wordt officieel het center of effort ofwel CE genoemd.

De plaatsen van de CE t.o.v. de CLR zijn van belang voor de besturing van het schip. Als de CE voor de CLR licht zal het schip de neiging hebben om altijd van de wind af te draaien. Als de CE gelijk licht met de CLR blijft het neutraal, het ideaalbeeld is echter altijd dat het schip iets de neiging heeft naar de wind toe te draaien de CE moet dus achter de CLR komen.

Het CLR verschuift echter naar voren als het schip naar voren beweegt (waarom dat weet ik niet) daarom moet de CE standaard ongeveer 15 % voor de CLR liggen. Ik weet de CE niet, wel weet ik de CLR en weet ik dat het schip historisch gezien goed handelde dus dat deze balans wel goed is. Wat ik echter niet weet is wat de schaal hiermee doet, ik denk dat de voorwaartse beweging van de CLR kleiner is omdat het scheepje minder snel gaat varen daarom heb ik besloten om de CLR van het zwaard hier voor te leggen hoe denken jullie hierover, ik wil het zwaard wel zo maken dat ik dit nog gemakkelijk aan kan passen. Hier een tekening van het zwaard zoals ik het nu in gedachten heb.

full

Het zwaard ga ik uit 4 mm RVS halen en komt 27 cm onder de romp uit, ik wil er ongeveer 5 kilo aan hangen ik hoop dat het zwaartepunt van het schip ongeveer 20 cm onder het drijfpunt komen. Hierbij zou het tot windkracht 3 meer dan de realistische 10 graden moeten hellen.

Bob,

ik neem aan dat je ondanks nauwkeurige berekeningen ook de mogelijkheid gaat inbouwen om de CLR (en evt CE) later nog aan te kunnen passen.
Ik ken het principe uit het windsurfen, waarbij zowel mastvoet als vin (skeg) verplaatst kunnen worden, een paar mm kan dan al een wereld van verschil maken op de zeil- / vaareigenschappen, net afhankelijk van zeilkeuze, windsterkte, je eigen gewicht en plaats op de plank enz.... Net als een raceauto, waarbij over- en onderstuur bij elke trainingsronde bijgesteld kunnen worden ...
Luc (Newbie) heeft over dit onderwerp een schat aan ervaring en kennis opgebouwd met zijn RC project.

Grt
Diederik

Slijpen is nog redelijk definitief. Ik bedoel een los zwaard, dat je met een soort klem of boutjes vast kunt zetten in verschillende standen.
Juist als het schip volledig opgetuigd in de vijver ligt te dobberen en de metingen blijken net niet te kloppen met de praktijk: dan is het makkelijker met een sleutel of schroevendraaier de kiel een fractie te verplaatsen, dan een slijptol in de achterbak van de auto te hebben liggen.

Vanwege de bevestiging van de steekpinnen gaat dat nog lastig worden wat ik eventueel wel kan doen is het bestellen van verschillende zwaarden

Verschillende zwaarden is een optie. Je zou ook een of twee hulzen voor steekpinnen kunnen bevestigen in de kielbalk (als je schroefdraad gebruikt kun je 't geheel verwijderen als het schip op het droge staat te pronken).

aan de steekpin(nen) zelf zou je een plaatje kunnen bevestigen, waarmee je een soort schuif met twee moertjes door een gleuf in het zwaard bevestigd.

sorry voor de primitieve tekening, hoop dat het duidelijk is

full

Je zou zelfs ook onderaan nog met verschillende (demontabele) gewichten kunnen spelen.

Ik bedenk me net dat ik ook de pennen van 4 bij 25 die uit de romp komen ook door kan zetten naar de ballast zodat het zijvlak tot een minimum beperkt blijft evenals het gewicht dat dan weer naar de bulb kan

Ik bedenk me net dat ik ook de pennen van 4 bij 25 die uit de romp komen ook door kan zetten naar de ballast zodat het zijvlak tot een minimum beperkt blijft evenals het gewicht dat dan weer naar de bulb kan

Het is dan wel even de vraag of ø4 stevig genoeg is. Daar is bij Luc ook discussie over geweest.

Het is geen rond vier het worden 2 stalen platen van 4 millimeter dik en 25 millimeter breed de kracht is dan echt het peobleem niet

Als je het inderdaad met twee staalstrippen wil doen dan lijkt me de precieze positie nog niet zo cruciaal. Als je op de bulb ook 2 strippen monteert met slobgaten, dan kan je daarmee de bulb naar voor of achter verplaatsen en op de juiste positie vastbouten.

zwaard_zps81eb196f.jpg

Poorten van de overloop

Het afgelopen weekend nog net wat tijd kunnen vinden tussen mijn afstuderen door om aan mijn hobby te werken.

Alle poort bakjes van de eerste laag zitten erin alle 28. Ik ben best tevreden met het resultaat. De komende weken rustig mijn tijd nemen om te zorgen dat ze allemaal mooi stroken en dan door naar de volgende laag

full
full

Zo korte update

De laatste tijd veel met school bezig geweest maar ik probeer wel om een tuigageplsn van de bataviawerf te regelen. Vandaag langs geweest en van Ted Jansens tekeningen gekregen. Dit blijken echter de tekeningen van het schip uit 1694 te zijn en niet van het schip wat ik bouw. De maquette voor mijn afstuderen lopen op zijn einde dus ik ga langzaam weer aan de bouw van mijn scheepje verder. Als iemand mij nog kan helpen met het tuigageplan hoor ik het graag.

Ik heb me persoonlijk nog niet erg verdiept in de tuigage van de 7P, maar Andy is wat betreft tuigage altijd erg te spreken over de beschrijvingen en tekeningen in het boek van Dik.

Back