Beste Bob / Puch,
Allereerst veel succes met dit mooie project!!!
Ik val zelf net als nieuweling op dit forum binnen en herken veel van de vragen waar jij ook tegen loopt.
Ook herken ik jouw passie voor de gouden eeuw, oorlogsschepen en "de 7 provincin"

in het bijzonder. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met de eerste spanten van mijn eigen scratchbouw van de "7 provincin" in schaal 1:87.
Wegens gebrek aan moed, tijd en teveel aandacht voor het bouwen zelf, ben ik er nog niet aan toe gekomen een eigen bouwverslag te starten, maar wel veel kennis en ervaring opgedaan van vele wijze mannen op dit forum (zowel vóór als 'tegen'standers van RC). Zelf ben ik van het idee RC afgestapt omdat het al een groot project op zichzelf is, en ik het liefst na zo'n 5-10 jaar een schip ook af zou willen hebben. Wel heel moedig van je om dit wel door te zetten, ik ben ook overtuigd dat je het met doorzettingsvermogen prima kunt afronden. Germt heeft gelijk dat er velen in het verleden zijn gestrand wegens gebrek hieraan, zonde van een mooie hobby....
Ik geloof dat je met jouw ervaring en kennis door de studie vast een voorsprong zult hebben met het verwerken van de bouwplannen in een gedegen rompvorm. Ben benieuwd naar je vorderingen en weet zeker dat je van vele forumdeelnemers steun en toeverlaat kunt verwachten.
Ik herken jouw 'paranoia' met betrekking tot privacy op internet en ben zelf van mening dat ieder vrij is om zelf te kiezen hoeveel en welke persoonlijke gegevens op internet zichtbaar zijn. Des te meer reden om je aan te melden bij de bezoekersdag op 26 oktober! Tenminste als je dan vrij hebt, ...en het geeft mij ook de kans een mede '7 provincin' bouwer te ontmoeten en van gedachten te wisselen.
Ik zag dat je al wat materiaal voor het boegbeeld hebt verzameld, ook een hardere houtsoort. Na lang zoeken kom ik ook altijd weer uit in Arnhem. Ik heb hele goede ervaring met castello hout en verschillende geslaagde

cool: al zeg ik het zelf) ornamenten voor mijn nevenproject, (de eenhoorn van haddock), gemaakt. Ik gebruik zelf geen beitels, maar een kleine proxxon boor/graveer machine en een chirurgisch mesje (recht en krom). Ik hoop binnenkort wat fotos te kunnen plaatsen (én heel misschien een eigen bouwverslag) en kijk uit naar jouw vorderingen.
Nogmaals veel succes en vooral plezier,
PS de naam is geheel correct volgens de schets van Van de Velde en dus groot gelijk dat je deze hebt gekozen voor jouw verslag.
Groet,
Diederik, alias spijkertje
Klein voorproefje: