Ad Bakker
In Memoriam
het wordt over een paar weken een bouwverslag
Je kan de titel van je verslag veranderen door het openingsbericht te editen en daarna op "meer opties" te klikken. Na (ik dacht) 4 weken kan je dat zelf niet meer, en moet je de hulp van een moderator inroepen.
Ik vermoed dat die tweede laag balsa (loodrecht op de langsrichting) problemen gaat geven door te sterke krommingen. Balsa is licht, maar ook erg bros , en ik verwacht dat je knikken gaat krijgen. Ik zou gaan voor één laag linden van (minimaal) 2 mm. Als je dat er mooi glad op krijgt zou je het met een laag van 0,7 of 1 mm (noten?) kunnen afwerken.
Het timmerplaat van Gamma (nominaal 3 mm dik, in werkelijkheid 2,7 tot 2,8 mm) is denk ik een populieren triplex dat erg licht is. Het is mooi materiaal, maar voor een schip van een meter vind ik het wat iel, en zou eerder aan spanten van een mm of 5 of 6 denken.
Ik ben zelf aan het experimenteren met laseren van spanten etc. bij het Stadslab in Rotterdam. De eerste resultaten zijn verbluffend goed, maar ik moet nog wel wat oefenen. Nadeel is wel dat je er als niet student van de Hogeschool Rotterdam alleen op dinsdag middag en op donderdag terecht kan.
Groet,
Ad Bakker