bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

het wordt over een paar weken een bouwverslag

Je kan de titel van je verslag veranderen door het openingsbericht te editen en daarna op "meer opties" te klikken. Na (ik dacht) 4 weken kan je dat zelf niet meer, en moet je de hulp van een moderator inroepen.

Ik vermoed dat die tweede laag balsa (loodrecht op de langsrichting) problemen gaat geven door te sterke krommingen. Balsa is licht, maar ook erg bros , en ik verwacht dat je knikken gaat krijgen. Ik zou gaan voor één laag linden van (minimaal) 2 mm. Als je dat er mooi glad op krijgt zou je het met een laag van 0,7 of 1 mm (noten?) kunnen afwerken.

Het timmerplaat van Gamma (nominaal 3 mm dik, in werkelijkheid 2,7 tot 2,8 mm) is denk ik een populieren triplex dat erg licht is. Het is mooi materiaal, maar voor een schip van een meter vind ik het wat iel, en zou eerder aan spanten van een mm of 5 of 6 denken.

Ik ben zelf aan het experimenteren met laseren van spanten etc. bij het Stadslab in Rotterdam. De eerste resultaten zijn verbluffend goed, maar ik moet nog wel wat oefenen. Nadeel is wel dat je er als niet student van de Hogeschool Rotterdam alleen op dinsdag middag en op donderdag terecht kan.

Groet,

Ad Bakker

Ik zou ook voor wat dikker triplex gaan of twee lagen op elkaar lijmen. Ik heb zo'n plaatje van 2,8mm van de gamma staan en dat buigt vrij makkelijk, zeker als je je spanten slank maakt. Of heel goed fixeren tijdens het beplanken. Je zou het overschot dat uit de binnenkant van de spanten komt kunnen bewaren. Die op goede hoogte ondersteboven op een bouwplank monteren. Een aantal lagen tape erover om te compenseren voor zaag/ laserverlies. Spanten erover schuiven en borgen zodat ze op hun plaats blijven. Kiel erop lijmen en plankjes erop. Wel even opletten dat de steunen zo gemonteerd zijn dat je er nog bij kan om ze los te maken.

Ik zou zeggen, maak van de titel;
7 Provinciën scratch RC 1:50, of zoiets.
Het blijft geen aanloop, en straks kun je het niet meer veranderen.
Dan is voor iedereen duidelijk waar hij naar zit te kijken

Germt

Ik denk persoonlijk wel dat ik twee lagen hout nodig heb om voldoende stijfheid in het model te krijgen immers hoe stijver de romp hoe ieler ik de spanten kan maken waardoor ik als ik ooit rc wil inbouwen ik meer plek ervoor heb. Misschien kan ik de tweede laag wel aan de binnenkant aanbrengen waar het niet in het zicht zit.

Ik heb alle spanten getekend op 6 mm wat dan weer wel betekent dat ik de kiel nog moet verdikken

Ik weet nog niet of ik het laat lazeren vooral de kiel is er te lang voor waarschijnlijk word het zagen en vijlen duurt wat langer maar moet ook wel lukken.

Verder bedankt voor de reacties heb er al veel aan gehad. Ik weet ik ben ambitieus maar als de romp lukt komt de rest vanzelf

Oké, ik wil dan wel weten of je plannen hebt betreffende de verdere bouw van dit schip.
Als ik het hakkebord van de 7 P bekijk zit daar behoorlijk wat houtsnijwerk in om maar even iets te noemen.
Je zegt dat als de romp lukt, de rest vanzelf gaat:confused:
Ik help het je hopen.
Ja, ik ben een beetje cynisch maar ook ik heb ervaren mensen hier behoorlijk mee op hun bek zien gaan, met alle gevolgen van dien.
Met andere woorden moet dit schip de "echte" 7P worden of .....

Graag wil ik je uitnodigen om naar de ontmoetingsdag te komen en de romp mee te nemen, dan kun je daar met ervaren mensen van gedachten wisselen, en wellicht ideeën opdoen en ook wat modellen bekijken.
Verder; lees ook eens wat verslagen hier, kun je ook zien waar bouwers tegenaan lopen, en daar weer je voordeel mee doen.

Germt

De totale scheepsvorm moet de 7 p worden ja het is de decoratie waar ik dus op moet oefenen maar ik wil wel proberen zoveel mogelijk details toe te voegen. Van de spiegel heb ik wel tekeningen. Gelukkig maakt het meeste snijwerk geen deel uit van de constructie dus ik hoop dit later toe te kunnen voegen.

Van houtsnijden heb ik geen kaas gegeten maar goed ik had ook geen verstand van motoren toen ik voor het eerst mijn brommerblok open trok. Toch is me dat ook gelukt met hulp van ervaren personen daarom heb ik me ook op dit forum aangemeld

Oké, dat is een prima motivatie.
Alleen is het lastig om praktische dingen in theorie op een forum te leren.
Let wel, voor de duidelijkheid; ik kraak het idee niet af!!!
Ik adviseer alleen; bouw eerst een eenvoudig schip met alles er op en er aan, om de feeling te krijgen.
Maar goed, het is en blijft natuurlijk je eigen beslissing
En de uitnodiging staat natuurlijk.

Germt

Misschien kan ik de spanten twee keer laten laseren kan ik de eerst beplanking een keer verprutsen. Ik snap wat je bedoelt ik heb er echter wel vertrouwen in.

Verder snap ik de tip om eerst een ander model te bouwen allen heb ik daar het geld niet voor die dingen zijn al snel 150 euro dat ga ik niet (in een keer) uitgeven. Verder hou ik van uitdagingen ik maak het mezelf nooit makkelijk dat is niet leuk

Oké, ook die motivatie is mij duidelijk.
Dan kan ik niet anders dan je véél succes te wensen.
Ik hou er echter wél een hard hoofd in hoor, ik wil je alleen maar behoeden voor een deceptie;)

Germt

Zo het spantenplan is nu echt af er zaten nog wat kleine foutjes in de langsscheepse verdeling van de spanten maar die zijn er nu gelukkig uit/

Daarnaast heb ik maar eens een boodschappenlijstje gemaakt, de spanten ga ik laten lazeren uit 6 mm berkentriplex. De romp wordt gemaakt van lindehout 2mm en een laag fineer. Aan de binnenkant wordt dit versterkt met een laag balsa “spanten”. Binnenkort bij de gamma maar eens een plaat MDF laten zagen om een kielklem van te maken en dan wil ik over een week of twee gaan bouwen. ik kan haast niet wachten.

Succes met de bouw. Zolang je maar plezier hebt in wat je aan het doen bent. Ik hoop alleen niet dat je het onderschat. De 7P is een moeilijk schip om te bouwen. Maar goed daar is al genoeg over geschreven. Gewoon goed je stappen doordenken en met geduld en doorzettingsvermogen gaat het wel lukken.

Daarnaast heb ik maar eens een boodschappenlijstje gemaakt, de spanten ga ik laten lazeren uit 6 mm berkentriplex.

Ga je de kiel ook maken van 6mm triplex? Meestal is die dikker dan de spanten. En als je er mee wil gaan varen dan zal die extra belast worden (zie ook verslag newbie)

de kiel wil ik nog verdikken door er plankjes tegenaan te plakken ja maar voor het uitsnijden is het veel eenvoudiger als diez dezelfde dikte heeft als de spanten

zijn er trouwens nog boeken die jullie aanraden die mij kunnen helpen bij de bouw?

Ïk kan het boek "De Zeven Provinciën" van G.C. Dik voor je op een schijfje zetten zodat je een digitale versie hebt.
Het echte boek is een kostbare investering, maar dan heb je hem nu digitaal en goed leesbaar.
Hierin wordt de bouw van het schip beschreven van een model in 1:77.
Werkelijk alles staat er in. (tekeningen en uitleg)
Als je wilt dat ik het opstuur, dan even via een PB reageren.

Germt

zou je dat bestand door kunnen sturen Germt het zou een hele uitkost

Nee, dat kan ik niet, ik heb amper kaas gegeten van computers, bovendien is het een erg groot bestand.

Het staat al op schijf voor je, kost je niks, mag je zo hebben.
Hoeft hem ook niet terug te sturen, want ik heb het echte boek ook.
Jij mag het zeggen

Germt

Oké, ik heb er "Historische Scheepsmodellen" van W zu Mondfeld (de Nederlandse vertaling) en een How-to aangaande de beplanking van een scheepsromp bij gezet.

Germt

nou ik ga me goed inlezen, ik moet wel zeggen hoe meer ik de bouwverslagen op internet zie hoe meer het inzinkt hoe veel werk dit gaat worden. Toch heb ik er erg veel zin in om de komende zomer/ herst mijn loze uurtjes hiermee te vullen.

Back