bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Ik bedoel de breedte van de romp deze is bij de kampanje net iets te smal waardoor je een vreemde spantvorm krijgt het gaat om de lijnen 4 en 5 uit het lijnenplan als ik het me goed herinner

Ik heb een loodlijn vanaf lijn 5 op de spiegel naar beneden getrokken op het bovenaanzicht en kom inderdaad zo'n 1.5mm breder uit (mijn schaal is 1:87)!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Let bij het lijnenplan ook even op de symmetrie t.o.v. kiellijn. Daar zitten hier en daar ook wat kleine verschillen in.

Bij mij klopte de grootste breedte wel maar de breedte van de verschansing niet raar dat ideeën anders uitkomt met dezelfde tekeningen

Bij mij klopte de grootste breedte wel maar de breedte van de verschansing niet raar dat ideeën anders uitkomt met dezelfde tekeningen

Ik heb opnieuw de spiegel afgetekend en n.a.v. het advies van Erik de spanten stuk voor stuk nog een op symmetrie getest en perfect gezet. Na het fine-tunen kom ik inderdaad op een veel kleiner verschil van ca 0.5mm uit. Ik ga zelf denk ik het bovenaanzicht-lijnenplan niet gebruiken voor de rompvorm, alleen de spanten en kiel, de vorm die het 3D model nu heeft lijkt 'op het oog' al aardig te kloppen met de foto's van het houten model van Blom ernaast.

Grt
Diederik

De essentie blijft hetzelfde als op papier: lijnenplan op een bepaalde schaal afdrukken, in 3 vlakken knippen en vervolgens deze drie vlakken ineen passen. De 'jeugd' zal de 'oude wijze' mannen binnenkort wel introduceren in deze magische wereld :D

Gewoon blijven leren, ben 4 j geleden gestart met 3D , gewoon geweldig je kan alles visueel langs alle zijden bekijken en passen voor je ook maar 1 stuk hout ( plastiek, messing enz ) hebt verzaagd ;)

De zaak is wel om eenvoudig te beginnen, je ruimtelijk inzicht ontwikkelen.

zal de generatiekloof zijn vermoed ik? Toen wij 25 jaar oud waren hadden we nog nooit gehoord van 3D, laat staan van computers!

Nou, dat toch wel. Ik ben met m'n 20e (1967) met computers gestart. Dat waren echt complete machines waar je FORTRAN programma's op kon ontwikkelen en draaien, en die hadden een geheugen van........ 64 kb, waarin je nu ongeveer één 800 pixel foto kunt opslaan!!!
Tekenwerk gedaan vanaf het momend dat de eerste tekensoftware beschikbaar kwam (MacDraw ik dacht rond 1985), maar nog nooit de stap naar 3D gemaakt. Ik heb DelftShip onder Windows gedownload maar kan het geduld maar niet vinden om daarmee te oefenen. Verder dan een kennismaking met het users interface ben ik niet gekomen. Misschien komt het nog eens......

Groet,

Ad

Nou, dat toch wel. Ik ben met m'n 20e (1967) met computers gestart. Dat waren echt complete machines waar je FORTRAN programma's op kon ontwikkelen en draaien, en die hadden een geheugen van........ 64 kb, waarin je nu ongeveer één 800 pixel foto kunt opslaan!!!
Tekenwerk gedaan vanaf het momend dat de eerste tekensoftware beschikbaar kwam (MacDraw ik dacht rond 1985), maar nog nooit de stap naar 3D gemaakt. Ik heb DelftShip onder Windows gedownload maar kan het geduld maar niet vinden om daarmee te oefenen. Verder dan een kennismaking met het users interface ben ik niet gekomen. Misschien komt het nog eens......

Groet,

Ad

Ad, uitzonderingen bevestigen meestal de regel! Maar ik zag al aan al je verslagen en antwoorden dat jij wel het één en ander weet waar het om computers gaat. Ik had 4 jaar geleden nog niet eens een PC, dus......

Computers zijn ook rare dingen en de ontwikkeling is ook heel snel gegaan. Zo kijk ik meestal op het forum op een telefoon die 12 keer meer rekenkracht heeft als de pc die mijn ouders minder dan 15 jaar geleden kochten

ik kocht myn eerste pc in 99 p2 w 98.

in 2000 begon in myn eerste pc zelf te bouwen van losse onderdelen.

nu 13 jaar later voor de familie enz totaal ong 30 pc s gebouwd.

Na een leerzame en interessante ontmoetingsdag is er weer wat vooruitgang geboekt. Intussen liggen er 28 bakjes voor de geschutpoorten te wachten op montage.

full

Ook heb ik last gehad van houtworm die gekke beesten hebben 14 gaten in mijn romp gegeten.

full

Ook heb ik de kans gehad om mijn proxxon minitool eens te testen ik heb de spanten aan bakboord gelijk gefreesd met de verschansing zodat hier straks mooi de binnenbeplanking tegenaan kan.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi mooi maar ik zie de de houtwormen de jaagpoorten vergeten uit te vreten zijn.
mischien moet je ze nog eens ff uit het doosje laten ;)

ze hebben zeker mooi werk gelevert hoor :D

Back