bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

Eenvoudig te maken en toch historisch verantwoord :D dus dat ga ik doen!

Bij de Victory staan er ook een aantal zo, en ook midscheeps aan uiteinden van korvijnagel rekken. Maar die zijn gewoon doorboord, dus zonder schijven. Ga jij daar wel schijven in zetten?

Groet,

Ad

Ga jij daar wel schijven in zetten?

Nee dat was niet het plan, de doorsnede van de knechten is 5 x 5 mm en ik heb geen gereedschap waarmee ik zulke kleine schijven kan maken. Ik wil proberen de schijven te imiteren door een sleufje en 2 gaatjes in de knecht uit te frezen.

Groeten
Andy

Nee dat was niet het plan, de doorsnede van de knechten is 5 x 5 mm en ik heb geen gereedschap waarmee ik zulke kleine schijven kan maken.

Ik wil je niet uitdagen hoor, Andy. Maar ze zijn wel te koop, bijvoorbeeld Aeronaut (5857/03) zijn messing diameter ø 3 mm uitwendig en een schijfdikte van iets minder dan 1,5 mm.

ae5847-03-14.jpg

Ik heb deze toevallig gekocht omdat ze bijna de afmetingen hebben van 1:200 verhaalrollen voor de Rotterdam.
Blijft natuurlijk de sleuf, dan zou je de knecht uit 2 delen moeten maken waar je dan een sleuf in vijlt. Of een gaatje boren en dan verder uitvijlen. Ik weet alleen niet of er vijltjes van zo'n ø 2 mm doorsnede zijn. Ik denk het wel, want de kleinste die ik heb is (1 cm van het uiteinde, loopt taps) iets van 2,5 mm. Maar je hebt ook van die ronde figuurzagen, die zijn denk ik niet groter dan 2 mm, en wellicht ook als een soort vijl te gebruiken.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
onderdelen bestellen

Ik wil je niet uitdagen hoor, Andy. Maar ze zijn wel te koop, bijvoorbeeld Aeronaut (5857/03) zijn messing diameter ø 3 mm uitwendig en een schijfdikte van iets minder dan 1,5 mm.
ae5847-03-14.jpg

Bedankt voor de tip die is inderdaad wel uitdagend (dat bestellen tenminste) ;) mijn ervaringen met bestellen zijn niet positief, zo staat mijn lantaarn sinds 15 december in bestelling en staan mijn 1ste keus tuigagedraad en de juffersblokken voor het grootstag sinds 15 januari in bestelling :( . Het is niet zo dat al mijn bestellingen zo lang duren maar toch...... ik wil voorkomen dat ik nu vastloop met het optuigen omdat ik op een bestelling moet wachten die alsmaar niet komt.

Ik ben van plan om bij de Prins Willem (mijn volgende model) wel schijven in de knechten te gaan gebruiken (dan kan ik ze immers ruimschoots tevoren bestellen)

Blijft natuurlijk de sleuf, dan zou je de knecht uit 2 delen moeten maken waar je dan een sleuf in vijlt. Of een gaatje boren en dan verder uitvijlen.

Die sleuf in de knecht is geen probleem, ik heb boortjes en vijltjes in die maat en een beetje uitdaging ook niet erg.

Groeten
Andy

:thumbsup: Wat een prachtig gebouwd schip; Top!
Toevalig heb ik enkele maanden geleden een boek over fluitschepen gekocht, dus is het extra leuk om buiten de tekeningen uit het boek nu ook een model ervan te kunnen aanschouwen.

:thumbsup: Wat een prachtig gebouwd schip; Top!
Toevalig heb ik enkele maanden geleden een boek over fluitschepen gekocht, dus is het extra leuk om buiten de tekeningen uit het boek nu ook een model ervan te kunnen aanschouwen.

Bedankt Shifter!
Een fluitschip is inderdaad een bijzonder en typisch Nederlands schip, helaas bestaan er nauwelijk modellen van. Als je een andere versie van dit model wil zien kijk dan ook eens op:
Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Fluit als walvisvaarder
en dan zie je een totaal andere uitvoering de hetzelfde modelkit van Serga Mantua. Als je zijn bouwverslag leest dan zal je zien dat hij dezelfde problemen als ik tegenkwam maar soms wat andere oplossingen heeft gekozen.
Wil je een "in elkaar geknoeid" model zien kijk dan maar eens op:
Baleniera Olandese, il modello

Groeten en bouw ze
Andy

Weinig groot nieuws maar wel enkele leuke details.

De roeiboten hebben hun definitieve (historisch verantwoorde :D) kleuren gekregen:

p11004901114348.jpg

Nu alleen nog de herkenningstekens op het witte vlak op de boeg schilderen. Ik ga eerst nog even puzzelen welke tekens precies gebruikt werden en daarna op een proefstukje oefenen.

De knecht voor aan de verschansing bij de bezaansmast is klaar.
De verhoudingen van het model kloppen op sommige plaatsen niet, de verschansing op het achterdek is te laag en de knechten achter de grote mast zijn te lang. Geen van beide kan ik in dit stadium van de bouw nog aanpassen :( . Ik heb de knecht daardoor wat aan de grote kant gemaakt (in verhouding tot de verschansing) en blijf daarmee nog enigszins in verhouding met de knechten die al achter de grote mast staan.
p1100488.jpg

Als proef heb ik een "imitatieschijf" (= de bruine sleuf tussen de 2 gaatjes) gemaakt. Bij een volgende bouw wil ik proberen echte schijven te gebruiken.

De spiegel is klaar, kieren bijgeschilderd maar nog zonder de in december bestelde lantaarn, mocht die toch nog komen dan plaats ik hem alsnog.

p11004914167110.jpg

Morgen maar weer eens wat aan de tuigage doen.

Bouw en knoop ze
Andy

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Je kunt het cirkelzaagje op de Dremel zetten:wink: en daarna wat schuren. Ik heb een ander type gebruikt nl ruishouten. Die kon ik beter inpassen in het voorgestelde tigplan, zo wordt het nog leuk om verschillende varianten van één kit te zien groeien:D
Kun je de verfrandjes van de sloepen nog wat aanscherpen? (ja ik weet dat de macrostand van de camera meedogenloog is:2gunfire:), evt met speld de verf tussen de naadjes wegkrabben misschien. Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Knoop, verf, schuur en plak ze (op de wijs van het liedje van Ram6 Shaggie):banana:
Peter

Loshalen en opnieuw beginnen?

Ziet er goed uit. Je kunt het cirkelzaagje op de Dremel zetten:wink: en daarna wat schuren. .....

Kun je de verfrandjes van de sloepen nog wat aanscherpen? ....

Hoi Peter

Ik heb helaas geen Dremel maar een goedkoper merkloos dingetje waar die accessoires niet op passen dus red ik mij maar met boortjes en beiteltjes.
Het verfwerk van de roeiboten krijgt natuurlijk nog aandacht ;)

Ik heb bij het samenbinden van de hoofdtouwen bij de mars van de grote mast dunner draad gebruikt als bij de bezaansmast (0.25 mm ipv 1.0 mm)en het ziet er daardoor veel netter uit :D Ik zal je voorbeeld dus maar volgen: "loshalen en opnieuw beginnen" :yes:in dit geval dus met de bezaansmast hoofdtouwen en pardoenen .
Helaas speelt mijn pols weer op en moet het dus even rustig aan doen.:(

Knoop, verf, schuur en plak ze (op de wijs van het liedje van Ram6 Shaggie)

Inderdaad :D
Andy

Nieuw model walvisvaardersfluit gevonden!

Ik kwam op internet het volgende mij nog niet bekende oude model van een Walvisvaardersfluit tegen. Het schip lijkt (deels) erg op het model dat Peter Houtschepen en ik nu bouwen.

fluitdepaerel16748476.jpg

fluitdepaerel2.jpg

Het schip heet De Paerel
Het schijnt beschreven te zijn in het artikel: ‘De walvisvaardersfluit de ‘Paerel’’, door Ad Hoving in: Cachet nr 24, maart-mei 2006, pp 6-11.
Ook is enige informatie te vinden op: Rob Kattenburg - Belangrijke verkochte werken - Maritieme kunst

Ik ga proberen het artikel van Ad Hoving te pakken te krijgen.
Mocht iemand meer van dit model weten dan hoor ik dat graag.

Bouw knoop en lijm ze
Andy

Goed gezien

Dag Andy.
Zie ik daar een lantaarn????

Groet,

Ad

Hoi Ad

Dat is scherp opgemerkt! :yes:
Inderdaad geen lantaarn te zien 8O. De fluitschepen op de schilderijen van A. Storck hadden ook al geen lantaarn. In de poolzomer zijn de dagen op Spitsbergen heel lang en daarom was er waarschijnlijk geen behoefte aan een lantaarn. Dat is mooi want de lantaarn die ik besteld had (15 december) kan ik dus rustig laten vervallen.

Ik heb het nummer 34 (geen 24 dus:oops:) van Cachet besteld, daarover later dus meer.

Groeten
Andy

Dat is mooi want de lantaarn die ik besteld had (15 december) kan ik dus rustig laten vervallen.

Dag Andy,

Mocht je je bedenken, hier zijn ook nog lantaarns te krijgen, onder meer onderstaande, en ook nog een set van 3 (die volgens mij op de HMS Victory zitten):

87112_1.jpg

Ik had er al eerder naar gezocht, maar kon ze toen niet vinden. Nu was ik op zoek naar de koperen beplating (die ze ook los verkopen) en kwam ik ze toch tegen.

Groet,

Ad

mooie info van die knecht dat had ik zelf nog nergens tegen gekomen 8-)

van de lantaarns op walvis schepen weet ik het fijne ook niet van maar het valt inderdaat op dat er nergens opstaan in de schilderei.

voor de rest ziet het er goed uit . lekker blijven bouwen het komt helemaal inorde ;)

@ Ad

Bedankt voor de link, ik zal hem bewaren voor een volgend model. Ik heb inmiddels definitief besloten de walvisvaardersfluit zonder lantaarn te bouwen omdat deze op de meeste modellen en schilderijen niet voorkomt.

@ Amazone

Mooi toch :p informatie: daar hebben we juist het forum voor

Voortgang bouw:

Omdat ik druk ben met het cadeau wat ik maak voor mijn ouders die binnenkort 60 jaar (!) getrouwd zijn is er van bouwen niet veel gekomen.
wel is er wat gepuzzeld met het volgende resultaat:

Ik heb nog wat gepuzzeld met de bezaansroede en de volgende afbeelding gevonden (Prins Willem H. Ketting):
p11005136198530.jpg

Ik ga de bezaansroede aanpassen: de geeren niet om de bezaansroede knopen (zoals de bouwbeschrijving aangeeft) maar een latje met gaatjes erin op de bezaansroede lijmen en de geeren (foute naam! heet ws. dirk!) daaraan bevestigen.

De zoektocht naar meer informatie over de walvisvaardersfluit en de roeiboten en de gebruikte kleuren heeft het volgende opgeleverd: (Model de Paerel in Cachet nr 34):
p11005156749416.jpg

De roeiboten werden niet hangend vervoerd maar ze waren tegen de romp aan gebonden. Logisch anders zouden ze met een beetje zeegang tegen de romp stukslaan maar dit is de eerste afbeelding die ik ervan vind.

Ook werden er meer als 2 roeiboten meegenomen:
p1100516d.jpg

De Paerel is zonder twijfel een mooi model van een walvisvaardersfluit alleen lijkt het er sterk op dat het een model is uit het begin van de 20 ste eeuw (Ab Hoving).

Als het cadeau voor mijn ouders klaar is ga ik de hoofdtouwen van de bezaansmast vervangen en de bezaansroede aanpassen daarover later dus meer.

Bouw knoop lijm en verf ze
Andy

Laatst bewerkt:
Hoi Andy,

je kunt aan de stuurinrichting zien wanneer een schip (ongeveer) is gebouwd: t.e.m. 17e eeuw werd de kolderstok gebruikt, in de 18e eeuw werd het stuurrad ingevoerd;) De wijze waarop sloepen werden vervoerd hing af in welke fase van de jacht het schip (en bemanning) verkeerde. Een andere wijze was twee sloepen boven elkaar aan bb en sb aan de balk en de grote mast. (heb ik ergens een plaatje van maar weet niet waar op welke schijf van welke pc :oops:)
Denk je aan het verschil in soort schip? PW vs een Fluitschip?

Je brouwt er iets moois van.........ik ben trots op je:music:

fijn weekeinde
Peter

Hoi Peter

je kunt aan de stuurinrichting zien wanneer een schip (ongeveer) is gebouwd

Het model van De Paerel is wel een model van een 17de eeuwse walvisvaardersfluit maar het model is waarschijnlijk gemaakt door F. Baay (scheepsmodelrestaurator van het Rijksmuseum) in het begin van de 20ste eeuw. In de 17de eeuw werden eigenlijk alleen modellen van prestigieuze schepen gemaakt (en dat waren onze fluitschepen zeker niet).
Wil je het hele artikel over De Paerel lezen (Cachet nr. 34), het is voor € 6.75 (en dat is inclusief verzendkosten :D) te bestellen via De Zilverbank

Denk je aan het verschil in soort schip? PW vs een Fluitschip?

Goede opmerking:yes:De Prins Willem was weliswaar een tijdgenoot maar was een VOC retourschip en geen fluitschip. Technisch gezien is het een veel nettere oplossing als een touwtje rondom de bezaansroede knopen. want dan zal je eigenlijk met klampen op de bezaansroede moeten voorkomen dat de touwen kunnen afglijden. Het is dus eigenlijk alleen een aanpassing van de manier waarop de geeren aan de bezaansroede zijn bevestigd niet in het aantal en de plaats van de dirk ( de naam "geeren" die ik eerst gebruikte was niet juist)

Bouw ze
Andy

Laatst bewerkt:
Ahoy Andy,
die handel die je aan de bezaansroede moet vastmaken heet Dirk. Er waren verschillende uitvoeringen van vlgs Zu Monfeld. Maar het is jouw model van het fluitschip en die werden naar de wensen van de eigenaar gebouwd en dat ben jij:yes: dus er is genoeg ruimte voor een persoonlijke interpretatie:cool:
Met elkaar vergaren de modelbouwers toch een hoop info nietwaar? Ik heb al heel wat eindprodukten van de werkzaamheden van andere bouwers van fluitschepen gezien en het mooie is dat ieder een oplossing vindt voor zijn schip.

Ondanks het mooie uitnodigende weer wel aan je schip werken he?
groet
Peter

Back