@ Ad
Bedankt voor de link, ik zal hem bewaren voor een volgend model. Ik heb inmiddels definitief besloten de walvisvaardersfluit zonder lantaarn te bouwen omdat deze op de meeste modellen en schilderijen niet voorkomt.
@ Amazone
Mooi toch

informatie: daar hebben we juist het forum voor
Voortgang bouw:
Omdat ik druk ben met het cadeau wat ik maak voor mijn ouders die binnenkort 60 jaar (!) getrouwd zijn is er van bouwen niet veel gekomen.
wel is er wat gepuzzeld met het volgende resultaat:
Ik heb nog wat gepuzzeld met de bezaansroede en de volgende afbeelding gevonden (Prins Willem H. Ketting):
Ik ga de bezaansroede aanpassen: de geeren niet om de bezaansroede knopen (zoals de bouwbeschrijving aangeeft) maar een latje met gaatjes erin op de bezaansroede lijmen en de geeren (foute naam! heet ws. dirk!) daaraan bevestigen.
De zoektocht naar meer informatie over de walvisvaardersfluit en de roeiboten en de gebruikte kleuren heeft het volgende opgeleverd: (Model de Paerel in Cachet nr 34):
De roeiboten werden niet hangend vervoerd maar ze waren tegen de romp aan gebonden. Logisch anders zouden ze met een beetje zeegang tegen de romp stukslaan maar dit is de eerste afbeelding die ik ervan vind.
Ook werden er meer als 2 roeiboten meegenomen:
De Paerel is zonder twijfel een mooi model van een walvisvaardersfluit alleen lijkt het er sterk op dat het een model is uit het begin van de 20 ste eeuw (Ab Hoving).
Als het cadeau voor mijn ouders klaar is ga ik de hoofdtouwen van de bezaansmast vervangen en de bezaansroede aanpassen daarover later dus meer.
Bouw knoop lijm en verf ze
Andy