bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

om daarna te ontdekken dat de spanten niet klopten dus het nodige schuur- en bijplak- werk aan de spanten om deuken en bulten in de romp van de sloep te voorkomen.

Zien er inderdaad zoals Jan al zegt, heel netjes uit Andy.

Ik kreeg een gevoel van herkenning, ik had precies hetzelfde met de sloepen van de Amerigo Vespucci. Zijn voor een aantal exact hezelfde ontwerp (ook Mantua), alleen dat waren er 11 totaal. Maar die van jou zien er veel strakker uit, ook wel omdat ik het bijgeleverde hout heb gebruikt, en dat was niet best van kwaliteit.
Dat vind ik bij veel bouwkits toch wel, een enorme variatie in kwaliteit van met name latten. Ik heb net nieuwe noten latten voor de tweede beplanking van romp van de Rotterdam binnen, en als je die kwaliteit ziet. Die vind je vrijwel nooit in bouwkits.

Duimen maar voor je bestellingen. Die lantaarns, zijn dat complete exemplaren, of moet je die nog zelf in elkaar zetten? Ik weet nog wel dat het bij de HMS Victory een etsdeel was dat je moest vouwen, met een stukje witmetaal gietwerk als basis en top.

Succes!!!

Groet,

Ad

Zien er inderdaad zoals Jan al zegt, heel netjes uit Andy.
Dat vind ik bij veel bouwkits toch wel, een enorme variatie in kwaliteit van met name latten. Ik heb net nieuwe noten latten voor de tweede beplanking van romp van de Rotterdam binnen, en als je die kwaliteit ziet. Die vind je vrijwel nooit in bouwkits.

Dank je, ik ben ook best tevreden met het resultaat. Ik wilde bij het maken van de sloepen alle fouten voorkomen die ik bij het beplanken van de romp gemaakt heb (en alle tips en trucs gebruiken die ik op het forum gelezen heb).

Het is inderdaad verbazend hoe groot het kwaliteitsverschil is tussen de verschillende kits. Peter Houtschepen de andere bouwer van de Baleinera Olandese (zie: Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Fluit als walvisvaarder ) heeft veel lichter hout bij zijn kit geleverd gekregen waardoor zijn model een heel ander uiterlijk heeft.

Die lantaarns, zijn dat complete exemplaren, of moet je die nog zelf in elkaar zetten? Ik weet nog wel dat het bij de HMS Victory een etsdeel was dat je moest vouwen, met een stukje witmetaal gietwerk als basis en top.

De bestelde lantaarn heb ik alleen op een plaatje van de webshop gezien maar volgens de eigenaar zou het bestaan uit goudkleurige metalen delen en gekleurd plastic als glas. Misschien niet handig om iets van een plaatje te kopen maar slechter als de lantaarn die bij dit model zat kan het nooit zijn. Als de lantaarn binnen is zal ik foto's van beide plaatsen.

Bouw ze
Andy

Hi Andy,
zien er strak uit! Ik had ook z'n "Ahaaaaaa-Erlebnis":wink: toen ik je sloepjes zag. Had je kunnen waarschuwen: eerst dry-fit, latje langs de spanten net als bij het grote stuk etc. Heb dat kennelijk niet gedaan:hammer: Nu zien er idd toch nog goed uit. Ik heb 'n plaatje over de walvisvaart met wat interessante details. Zit op m'n andere pc en zal 'm eerdaags doorsturen. Sloepen hebben er een vies-wit onderwaterdeel. Dat zou wel beter passen bij jouw model.
Geduld is een schone zaak en schijnt een karaktertrek van de modelbouwer te (moeten) zijn:banana:

suces met de bouw
Peter

... Had je kunnen waarschuwen: eerst dry-fit, latje langs de spanten net als bij het grote stuk etc. Heb dat kennelijk niet gedaan:hammer: ......

Inderdaad Peter in een vlaag van jeugdig enthousiasme had ik de spanten al in elkaar gelijmd en dan mag je dus als beloning gaan schuren, bijplakken en enkele stukjes van te hoge spanten afzagen etc. Tja een mens is nooit te oud om te leren nietwaar ;).

....Ik heb 'n plaatje over de walvisvaart met wat interessante details.... zal 'm eerdaags doorsturen.Sloepen hebben er een vies-wit onderwaterdeel. Dat zou wel beter passen bij jouw model....

Daar ben ik erg benieuwd naar, ik heb namelijk tot nu toe nog maar één afbeelding kunnen vinden van zo'n sloep :teacher:
p50219124970638.jpg

(Scheepvaart museum Amsterdam) maar de manier waarop deze roeiboot geschilderd is eerder passend bij een model als dat het een natuurgetrouwe weergave van de realiteit is.

Alvast bedankt en bouw ze
Andy

Laatst bewerkt:
Kleur tuigage

Als mijn roeiboten helemaal klaar en geschilderd zijn ga ik aan mijn tuigage beginnen. Als het bestelde donker bruine draad dan nog niet binnen is ga ik zwart draad gebruiken. Ik heb de tuigage van de Batavia in Lelystad nog eens goed bekeken en deze blijkt bijna zwart te zijn, ik heb zelfs een stukje meegekregen om het met de kleur van mijn draden te vergelijken 8)! Ik kan dus in mijn streven naar een zo correct mogelijk kleurgebruik in plaats van donker bruin ook zwart draad gebruiken :thumbsup: ! En die bestelling heb ik al (deels) binnen.:banana:
Als het andere bij Artesania bestelde draad alsnog komt gebruik ik dat voor mijn volgende model: de Prins Willem van Corel.

Bouw ze
Andy

mmm, moest ff wennen aan de wijze waarop in dit forum wordt gewerkt met de plaatjes. Bijgaand dan de bedoelde prent van Abraham Storck. De draagbalk van de sloepen is ook duidelijk te zien. Let eens op de sloep vooraan rechts van de belaagde walvis; het is wel de enige die een witte beschildering heeft.:rolleyes: Verder kun je in het witte vlag op de vlaggen een walvis onderscheiden. Bij de een op de fokkemast, bij de ander op de grote mast. Niet duidelijk is of er een Potvis op staat of een Groenlander, maar dat wordt kniesorenwerk.;)
full

succes met het knup'n

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Plaatjes plaatjes en bekijken?

mmm, moest ff wennen aan de wijze waarop in dit forum wordt gewerkt met de plaatjes. Bijgaand dan de bedoelde prent van Abraham Storck. ......
Peter

Hoi Peter,

Het bekijken van de afbeelding is ook even wennen ;), je mag het ook in je eigen draadje zetten als fat handiger voor je is.

Knoop ze
Andy

:rainbow1:
bedankt Ad,
Andy ik heb het kleurenschema aangepast zodat het wat minder gewenning van je ogen vraagt:p. Moderne technologie drijft me soms :banana:
Ik dacht dat het nu beter overkomt
fijn weekend
Peter

beschildering van de roeiboten

Hoi Peter,

Bedankt voor de tip:worship:! Ik was Abraham Storck nog niet eerder tegengekomen. Ik heb dus ook nog maar even gegoogled :pc: op Abraham Storck en daar vond ik meerdere afbeeldingen van walvisvaarders.
Ik heb een stukje van één schilderij vergroot:
astorckwalvisvangst2.jpg

En wat blijkt:
- mijn kleurschema van de romp klopt aardig :D!

astorck1690walvisvangst.jpg

- de balk dwars over het achterschip komt op ook de schilderijen van Storck voor :grin: !
- de walvisvaarders/fluitschepen die Abraham Storck schildert hebben geen van allen een sprietmast! :(. Jean-Pierre en jij hadden dus toch gelijk met de opmerkingen dat het model van de Baleinera Olandese zonder sprietmast correct was :-?. Ik zal om 2 redenen mijn sprietmast er toch maar niet afzagen: A. hij is te goed gelukt en B. op schilderijen van andere schilders en op het model van het scheepvaartmuseum in Amsterdam zit wel een sprietmast op de boegspriet.
- geen van de walvisvaarders/fluitschepen op de schilderijen van Abraham Storck heeft een lantaarn! :confused:
- de roeiboten: het lijkt erop dat de romp van de roeiboten in verschillende kleuren geschilderd kon zijn. Op de boeg van de roeiboten op een van de schilderijen was een een herkenningsteken in een afwijkende kleur geschilderd. Het onderwaterschip lijkt in een lichte kleur geschilderd te zijn (op een klein driehoekig stukje op de boeg te zien). En dat komt dus overeen met de beschildering van de roeiboot van het model in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam (zie mij bericht van 18 maart).

astorckwalvisvangst3.jpg

astorck1690walvisvangst.jpg

Op een ander schilderij van Abraham Storck vind je dan weer deze roeiboten zonder herkenningsteken op de boeg.

Veel voor mij nieuwe informatie dus, en nu nog beslissen:
- wat doe ik met de lantaarn?
- welke kleur krijgen de roeiboten?
Daar ga ik toch maar even een nachtje over slapen :sleeping:

Knoop ze (maar knip wel het goede draadje door;))
Andy

Hi Andy,
nou ik heb kennelijk het eenenander los gemaakt;) Ik denk niet dat er sprake mag zijn van wel of niet gelijk hebben;) Het model dat we aan het brouwen zijn kan dan wel gebaseerd zijn op een type boot, maar het blijft de modelbouwer die er zijn model van maakt. Een walvisvaarder was bv onbewapend.......Als je een historisch juist schip wilt bouwen zou je terug moeten vallen op de oorspronkelijke tekeningen (zo die er al waren) en dat zal veelal betekenen dat je een admiraliteitsmodel van de scheepsbouwer op tekening zult moeten zetten. De schilderijen en tekeningen van Van de Velde sr. blijken nog steeds de meest betrouwbare informatie te verschaffen voor de geinteresseerden.
Ik vind jouw model een bijzonder model dat juist door de kleurstelling goed tot zijn recht komt. En het is een mooie aanwinst voor de woonkamer:D (wel vitrine bouwen, ssssssshtofffff) en het staand want: zwart maken, past het beste bij jouw schip. En met lantaarn, wellicht gingen ze alleen in de zomer op jacht, lekker rond de pool en de gehele dag en nacht lekker licht :yes:
Mjn volgend model (waarschijnlijk volgend jaar) de "Friesland" wordt niet gebouwd volgens de kit en ik begin hoe langer hoe meer te denken aan het niet meer kopen van een kit en dus: scratchen.:banana:
Is de fourniturenman al langs geweest? Je moet natuurlijk wel door blijven werken he?
bouw ze
groet
Peter

Tuigage en lantaarn al geleverd?

Hoi Peter,
Je hebt inderdaad een en ander losgemaakt en me goed in beweging gekregen.
Bouwtekening waren er in die tijd niet, daar hoef ik dus ook niet naar te zoeken.:D Schepen werden ambachtelijk en naar overlevering gebouwd.
Ik maak er inderdaad mijn model van en ik probeer mijn aanpassingen wel zo te doen zodat er een schip ontstaat dat er redelijkerwijs zo uitgezien zou kunnen hebben. Het gaat mij er daarbij niet om of ik gelijk heb of niet, ik geef mijn overwegingen alleen weer "ter lering ende vermaak" van de forumlezers omdat ik zelf veel leer van het geworstel van andere modelbouwers met hun modellen.

Je opmerking over de lantaarn is briljant : " ....wellicht gingen ze alleen in de zomer op jacht, lekker rond de pool en de gehele dag en nacht lekker licht". Dat is inderdaad waar :D de walvisjacht was zomers en dan was het er dag en nacht licht. Dus geen lantaarn is een goede optie en dat verlost mij van een probleem. De webwinkel had de lantaarn besteld bij Amati, daar was hij niet op voorrraad en de lantaarn is nu door Amati besteld in China, dat gaat dus nog heeeeeeel lang duren. Dus geen lantaarn! en nu dat besloten is kan ik de spiegel eindelijk afmaken:D.

De tuigage, tja.... dan denk je net dat je het rond hebt: zwart dus. Dan belt de webwinkel: de bruine draad is afgestuurd door Artesania in Spanje en is als het goed is het eind deze week binnen :rolleyes:. Van het zwarte draad heb ik op 1 na alle diameters al in huis (maar of ik voldoende lengte heb weet ik niet) en als vrijdag inderdaad het bruine draad binnekomt dan zou ik daarvan in één keer alle lengtes en diameters in huis hebben.....:rolleyes:. De roeiboten zijn klaar: dus tijd voor de tuigage en ik heb eigenlijk weinig zin om te blijven wachten op iets wat mogelijk wel gaat komen. Want ik moet toch wel door blijven gaan;). Dus toch zwart en alle bruine tugage die al aangebracht is eraf halen :cry: (?).
De vitrine is al klaar! :banana:In de woonkamer staat HMS Endeavour in een vitrine in een (Lundia) boekenkast.
p11004751972518.jpg

Na lang zoeken heb ik bij Ikea een vitrinekast (type Norden) gevonden waar ook langere schepen (= tot 100 cm) in passen.
p11004772335357.jpg

Deze staat nu in de kamer waar ik aan mijn model werk, is de walvisvaarder klaar dan gaat die naar de woonkamer. Afstoffen van een modelschip is inderdaad lastig :???:, het beste gaat het nog met perslucht (verkrijgbaar in spuitbus in de computerwinkel).

Als volgend schip staat de Prins Willem nog steeds op mijn lijstje, ik wil graag weer een 17e eeuws Nederlands schip bouwen maar dan een complexere en kijken hoe ik daar de lat weer hoger kan leggen. De schaal wordt 1:100 want dan past hij later in de vitrine in de woonkamer :D.

Bouw en knoop ze
Andy

Laatst bewerkt:
Spiegel afmaken

Nu duidelijk is dat er (voorlopig ?) geen lantaarn op de spiegel komt kan ik deze afmaken, de gietstukken aan de zijkant zijn duidelijk te kort :( . Nu even op zoek naar de juiste kleur verf om de kieren minder opvallend te maken.

p11004712631661.jpg

Het verven van de roeiboten is begonnen:
p11004742842402.jpg

meer details volgen later

Bouw ze
Andy

mooie fluit ben je aan het maken . spijtig dat ik niet van het begin heb kunnen volgen.
knap werk hoor . zal eens wat meer komen kijken want ik zie dat je bijna tegen het einde van de bouw zit .

veel suc6 nog met de werkjes die nog moeten gebeuren ;)

Begonnen met de tuigage

Begonnen met de tuigage!

p11004798379944.jpg

Nu de ik de roeiboten aan het schilderen ben en de spiegel klaar is (de kieren heb ik geschilderd met goudverf) is schip zover dat ik aan de laatste grote klus kan begonnen: de tuigage.
Voor de tuigage gebruik ik niet het meegeleverde crèmekleurig draad maar zwart draad omdat dat meer op geteerd touw lijkt en het goed staat bij dit kleurrijke model en omdat ...... het op 15 januari bestelde donker bruine draad nog steeds niet binnen is :?.
Omdat het dik 10 jaar geleden is dat ik voor het laatst een schip heb opgetuigd ben ik begonnen met de bezaansmast omdat die het eenvoudigste is en de meeste werkruimte biedt. Ik maak deze mast eerst helemaal af voordat ik aan de grote mast begin. Zo kom ik hopelijk op tijd alle fouten in de tekening en de ontbrekende onderdelen tegen (vallen, rakken, kardeelblokken, knechten, paarden etc) en heb dan nog de ruimte om ze alsnog te maken en aan te brengen.
De draadjes aan de juffersblokken op de foto zijn tijdelijke hulpdraadjes die ik gebruik om het staande want tijdelijk op zijn plaats te houden zodat ik de bovenste juffersblokken op gelijke afstanden van de onderste juffersblokken kan vastmaken aan de hoofdtouwen.
Het draad voor de weeflijnen heb ik nog niet binnen maar dat is voorlopig geen probleem.

Bouw en knoop ze
Andy

Hi hoooooooooo,
wat lees ik daar? Er ontgaat me iets Andy: je moet wel eerst het staand want maken (dwz incl de weeflijnen) en dan pas kun je naar het lopend want gaan. Pas dan wel op met de bezaansmast. Deze kun je wel als eerste in orde maken, maar niet helemaal. Er lopen aan sb en bb stagen naar de achterste stag van de grote mast. Kijk eens naar de foto's bij mij schip:wink: Ik weet niet of je knechten bij moet maken, maar wel wat andere blokken. Verder kom je erachter dat er nog meer uitdagingen aan vast zitten.....
Bestudeer het tuigageplan (lopend- en staand want nogeens, want er komen nog wat blokken etc van het lopend want voor die je aan het staand want of de ezelshoofden moet bevestigen.

Je schiet al op, ik werk voorlopig in de tuin en kachel op mijn motor rond:cool:

groet
Peter

Afwijkende manier van tuigage aanbrengen ?

Hoi Peter,

Inderdaad het is eigenlijk te mooi weer om met de tuigage bezig te zijn ;) . Maar de tuin had ik vorige week al gedaan en zaterdag ga ik met mijn zoon zijn 1ste motor bij de dealer ophalen en dan samen (en voor het eerst ieder op een eigen motor:D) een stukje toeren:banana:.
Het is een uitdaging om de bouwbeschrijving los te laten en je eigen oplossingen en werkvolgorde te bedenken.
Ik heb enig gepuzzel over de aanpak van de tuigage en ben uiteindelijk op het volgend uitgekomen:
- ik werk van achter naar voren bezaansmast, grote mast, fokkenmast boegspriet.
De bezaansmast:
- eerst het staande want van de bezaansmast (tijdelijk vastgezet met hulpdraadjes)
- de korte draden met blokken aan de bezaansroede vastmaken
- dan het bazaansrak aanbrengen de bezaansroede zit daarna aan de mast vast maar ligt op het dek
- de val aanbrengen, knecht + blokken maken, knecht komt tegen de verschansing te staan aan stuurboord zijde (knecht en blokken ben ik nog aan het maken)
- pardoenen maken maar nog geen draad tussen de blokken

Hier een plaatje om de huidige stand van zaken te verduidelijken: veel losse draden (helaas klopt de kleurweergave niet)

p11004833510947.jpg

- blokken aan het ezelshoofd maken
- dan draden tussen de juffersblokken en daarna de weeflijnen aanbrengen
- bezaansroede ophijsen en de 4 brassen(?) vastmaken (= draden tussen de blokken aanbrengen)
- pardoenen; draden tussen de blokken maken
- de stag volgt in een later stadium

Het was even puzzelen maar volgens mij zou het zo moeten kunnen. Heb ik mij vergist dan merk ik dat wel. De grote mast wordt een iets ander verhaal omdat ik daar de stagen eerder en de ra's later moet plaatsen.

Knoop ze en rij voorzichtig
Andy

Ahoi Andy,
nou het ziet er toch goed uit? Je werkt erg netjes en je hebt een plan als je afwijkt van de plannen van de fabrikant. Het klinkt weloverwogen, sterker nog: je hebt er over nagedacht :proost:
Zonder dollen, ik heb op mijn model alle staande want zaken wederom losgegooid om werkruimte te krijgen om zo meteen de ra's te kunnen plaatsen. Voor je het weet komt er teveel spanning op de touwen en dan.......:bad-words:
Voor deze week genoeg aan de bootjes gedaan en ga op verhaardagvisite bij de kleinzoon :banana:
wat voor brommer(s) berijden jullie? Zelf rijdt ik R1100rs. Rijd voorzichtig want de vierwielers zijn ons nog niet gewend en een fijn weekeinde
groet
Peter

Ahoi Andy,
wat voor brommer(s) berijden jullie? Zelf rijdt ik R1100rs. Rijd voorzichtig want de vierwielers zijn ons nog niet gewend en een fijn weekeinde
groet
Peter

De brommers zijn: mijn BMW K75 RT en mijn zoon: Honda CB 500 en we beginnen voorzichtig, ik heb de hele winter niet gereden en het zijn "de eerste kilometers met rijbewijs" van mijn zoon.

Fijn weekend en gefeliciteerd met je kleinzoon:new-bday:
Andy

De knechten aanpassen

Even een klein nieuwsberichtje uit de zoektocht hoe pas ik mijn model aan:
In het boek "Prins Willem" van Herman Ketting vond ik deze fraaie beschrijving van knechten op 17de eeuwse schepen. Eenvoudig te maken en toch historisch verantwoord :D dus dat ga ik doen!

p11004840240479.jpg

Bouw ze (maar geniet ook van het mooie weer)
Andy

Back