Tuigage en lantaarn al geleverd?
Hoi Peter,
Je hebt inderdaad een en ander losgemaakt en me goed in beweging gekregen.
Bouwtekening waren er in die tijd niet, daar hoef ik dus ook niet naar te zoeken.

Schepen werden ambachtelijk en naar overlevering gebouwd.
Ik maak er inderdaad mijn model van en ik probeer mijn aanpassingen wel zo te doen zodat er een schip ontstaat dat er redelijkerwijs zo uitgezien zou kunnen hebben. Het gaat mij er daarbij niet om of ik gelijk heb of niet, ik geef mijn overwegingen alleen weer "ter lering ende vermaak" van de forumlezers omdat ik zelf veel leer van het geworstel van andere modelbouwers met hun modellen.
Je opmerking over de lantaarn is briljant : " ....wellicht gingen ze alleen in de zomer op jacht, lekker rond de pool en de gehele dag en nacht lekker licht". Dat is inderdaad waar

de walvisjacht was zomers en dan was het er dag en nacht licht. Dus geen lantaarn is een goede optie en dat verlost mij van een probleem. De webwinkel had de lantaarn besteld bij Amati, daar was hij niet op voorrraad en de lantaarn is nu door Amati besteld in China, dat gaat dus nog heeeeeeel lang duren. Dus geen lantaarn! en nu dat besloten is kan ik de spiegel eindelijk afmaken

.
De tuigage, tja.... dan denk je net dat je het rond hebt: zwart dus. Dan belt de webwinkel: de bruine draad is afgestuurd door Artesania in Spanje en is als het goed is het eind deze week binnen

. Van het zwarte draad heb ik op 1 na alle diameters al in huis (maar of ik voldoende lengte heb weet ik niet) en als vrijdag inderdaad het bruine draad binnekomt dan zou ik daarvan in één keer alle lengtes en diameters in huis hebben.....

. De roeiboten zijn klaar: dus tijd voor de tuigage en ik heb eigenlijk weinig zin om te blijven wachten op iets wat mogelijk wel gaat komen. Want ik moet toch wel door blijven gaan

. Dus toch zwart en alle bruine tugage die al aangebracht is eraf halen :cry: (?).
De vitrine is al klaar!

In de woonkamer staat HMS Endeavour in een vitrine in een (Lundia) boekenkast.
Na lang zoeken heb ik bij Ikea een vitrinekast (type Norden) gevonden waar ook langere schepen (= tot 100 cm) in passen.
Deze staat nu in de kamer waar ik aan mijn model werk, is de walvisvaarder klaar dan gaat die naar de woonkamer. Afstoffen van een modelschip is inderdaad lastig :???:, het beste gaat het nog met perslucht (verkrijgbaar in spuitbus in de computerwinkel).
Als volgend schip staat de Prins Willem nog steeds op mijn lijstje, ik wil graag weer een 17e eeuws Nederlands schip bouwen maar dan een complexere en kijken hoe ik daar de lat weer hoger kan leggen. De schaal wordt 1:100 want dan past hij later in de vitrine in de woonkamer

.
Bouw en knoop ze
Andy