boormal voor vleugelpijp gat in de tempex te boren

nu m'n dubbeldekker weer vliegt wil ik beginnen aan de aderenalin.

nu heb ik 0,0 ervaring met tempex vleugels.
in de vleugels zelf zijn de gaten al aanwezig in het stabilo nog niet.
nu moet ik daar voor een boormal maken.
is er iemand die er een foto/tekening van een boormal heeft?
zodat ik simpel en goed de gaten op hun plek krijg.

groeten bert

Zou je in/bij Oss wonen kan ik het wel in een uurtje vertellen.

Om het te schrijven ben ik de halve nacht bezig.
(1 vinger system) :lol:

Mvg Johan

ik gebruik gewoon een blok hout, daar is een gat doorheen geboord met de diameter van de vleugelbuis. (wel goed haaks)

Dan heb ik een aluminium buis met dezelfde diameter genomen die scherp gemaakt, en tandjes aan gevijld..
Blok lijn je uit met je stabilo zodat stabilo hartlijn horizontaal is, en het gat op de juiste plek.
Vervolgens draai je de aluminium buis erdoorheen en "boor" je op die manier een gat tot op de juiste diepte in je tempex.

Hoop dat het zo duidelijk is..

Peter

ik heb het blok met lijmklemmen vast gezet op de tafel. Dan kun je met je ene hand je stabilo tegen het blok aan duwen, en met je andere hand de buis erdoorheen boren.

bovendien.. als de buis er eenmaal een stukje inziet gaat hij zowiezo niet meer links of rechts...

Het is ook niet moeilijk.

Ze moeten alleen wel precies zitten. :wink:

Je heb anders wel je model naar de ........geholpen. :oops:

Mvg Johan

Dus niet zoiets maken. ;)

Bouw_Wigens_034.jpg

Nee zo niet. :oops:

Deze hadden we ook net als thema.
Deze horen ingebouwt en niet er tegen aan.

Scharnierlijn hoort recht te zitten. :wink:

Ik maak ook altijd een malletje dat beide gaten precies gelijk zitten.

Met de eene hand vasthouden en de andere hand boren gaat te vaak fout.
Heb al verschillende gezien die niet 100% zaten. (Ik vind 98% niet genoeg) :wink:

Mvg Johan

het moet 100% goed zijn
dit wordt mijn nieuwe wedstrijd kist

van dat malletje snap ik, wat bedoedt u met:

bert de eerste zei:
het moet 100% goed zijn
dit wordt mijn nieuwe wedstrijd kist

van dat malletje snap ik, wat bedoedt jij :lol: met:

De laaste foto van Jorrit.

Bij deze RC1X GFK modellen(heb er een paar van gebouwt) is de vorm van het stabilo aangevormt aan de romp.

De stabilo helften worden aan elkaar gelijmt , matje over de naad met epoxy en dan van een kant in de aanvorming geschoven uitgericht en dan met epoxy gelijmt , dan eerst de roeren aanpassen en met scharnieren monteren.

Mvg Johan

Ps : een wedstrijdkist moet 100% zijn anders kan je thuis blijven. :lol:

Ha Bert,
Ik ben op dit moment bezig om een paar steekvleugels te maken ook voor een nieuwe F3A kist en heb op een aantal blokken piep wat testjes gedaan.
Het boren van de gaten met een getand stuk buis werkt wel maar je krijgt niet een erg mooi gat.
Ik heb gemerkt dat je een fraaier gat produceert als je de gfk buitenbuis als boor gebruikt.
Het is dan slim om de binnenbuis tijdens het boren meet te laten schuiven om te voorkomen dat je een ovaal gat boort.

Hier twee afbeeldingen

b1fa5.jpg

b2fu5.jpg

Twee latten met daarin gaten geboord. Deze gaten zijn net wat te groot voor de buitenhuls, vandaar een bekleding met 1mm balsa van het gat dat daarna precies op de juiste diameter is geschuurd (rondhout met schuurpapier er om heen).
De latten op een stukje MDF gelijmd.
De binnen en buitenbuis door die twee gaten. En daarna met een draaiende beweging de GFK buitenbuis in het tempex boren.

hmmmm......
dat ziet er simpel uit dat moet wel lukken.
ik zie dat je vleugel gewoon los ervoor licht
of zitten die van onderen nog met pinnen vast

van welk gewicht glasvezel maak je de buis
voor het stabilo heb ik een setje buis + huls
voor de vleugel moet ik nog een huls maken.
er zit een soort glaskous bij, die vindt ik toch behoorlijk dik (het gat zit al in de vleugel is met de buis gemaakt)
ik ben bang als ik die kous gebruik dat het gat in de vleugel open scheurt

plotterwelt zei:
De laaste foto van Jorrit.

Bij deze RC1X GFK modellen(heb er een paar van gebouwt) is de vorm van het stabilo aangevormt aan de romp.

De stabilo helften worden aan elkaar gelijmt , matje over de naad met epoxy en dan van een kant in de aanvorming geschoven uitgericht en dan met epoxy gelijmt , dan eerst de roeren aanpassen en met scharnieren monteren.

Mvg Johan

Ps : een wedstrijdkist moet 100% zijn anders kan je thuis blijven. :lol:

oke.....
dat is duidelijk

Back