Bonhomme Richard 1779 - scratchbuild

Het is besloten en de voorbereidingen zijn begonnen. Ik ga beginnen met de Bonhomme.

Heb na veel wikken en wegen besloten dit schip te gaan bouwen omdat ik het ten eerste een mooi schip vind, de history ervan me aanspreekt en omdat er een aantal mooie bouwverslagen zijn waar ik waarschijnlijk een hoop aan ga hebben.

Het zal een lange zit worden voor dit klaar is en heb voor mezelf al duidelijk dat dit me waarschijnlijk meer dan 5 jaar zal gaan duren. Ik ben in ieder geval voor een flinke tijd van de straat dan :-)

Het zal ook nog wel heel even duren alvorens ik met foto's van de eerste stukjes hout ga komen omdat ik dit verslag van het hele proces wil gaan maken. en nog een hoop heb om voor te bereiden.

Ik ben sinds een week bezig met het maken van een goede plek om te gaan bouwen en aangezien onze garage vol staat met dingen die niet verplaats konden worden naar een andere ruimte, hebben mijn vrouw en ik besloten dat ik een kamertje ga gebruiken in ons huis. Stof - zaagsel en andere minder prettige bijkomstigheden hebben we goede oplossingen voor bedacht en het kamertje is inmiddels leeg en klaar voor nieuwe inrichting.

Verlichting voor boven het bureautje is vanmorgen bestelt en ik ga daar aankomende week mee aan de gang.

Ik zal de posts een klein beetje gescheiden houden om het overzichtelijk te houden per onderwerp zodat het geen walls of letters gaan worden en ik dus per onderwerp een aparte reactie plaats.

De keuze voor houtsoort is Perenhout.
Nu komt daar gelijk mijn eerste vraag. De planken die ik kan kopen zijn relatief lang en 2,5 en 4cm of 6 cm dik dik. Dat moet ik gaan verzagen en door de vandiktebank heen halen om tot dikte de juiste werkbare afmetingen te brengen.
Ik heb een vandiktebankje van proxxon (geweldig ding overigens) maar ben aan het twijfelen wat ik het handigst vind om de planken dunner te zagen voordat ze door de vandiktebank heen gaan.

Perenhout is best prijzig en gezien de hoeveelheid hout dat nodig is voor dit schip wil ik er zo zuinig als mogelijk mee omgaan.

Wat gebruiken jullie om je hout mee te zagen?

Goeie keus hoor perenhout. Prachtig te bewerken en uitstekend geschikt voor je schip. Mijn voorkeur gaat uit naar eerst zagen en daarna door de vandiktebank. Een goeie Proxxon zaag kun je al veel mee. Natuurlijk zijn er nog betere maar daar zit dan ook een prijskaartje aan. Wat ook heel handig is, is een lintzaagje en of figuurzaag. Voor scratchbouw zijn machientjes heel handig.
Veel succes!

Ja dat is mijn idee ook. Proxxon is mooi gereedschap maar heeft zonder hoek maar een maximale zaagdiepte van 22mm. Vroeg me af welke zaagmethode het makkelijkste is.
Een lintzaag is erg mooi vanwege het dunne zaagblad en de hoogte maar bij de wat dikkere balken heb je ook meer kans op het "lopen" van de zaagsnede. Een cirkelzaag aan de andere kant heeft al snel een zaagblad van 3,2mm dik.
Vandaar mijn vraag dus wat het meest gebruikt wordt en waarom. En of er foefjes zijn om het lopen van de zaagsnede tegen te gaan bij een lintzaag

Het is altijd een dilemma. Naast een proxxon zaag zou je dan ook nog een gewone cirkelzaagmachine nodig hebben. Wellicht bestaan er goeie modelbouw zagen met een grotere diepte? Eenlintzaag gebruik je om bijvoorbeeld je spanten mee te zagen. Niet voor rechtuitwerk. Bij een grote cirkelzaag wordt er wel erg veel zaagsel geproduceerd waardoor je minder hout overhoudt. Je kunt ook proberen planken van niet dikker dan 20 mm te kopen of te laten zagen. Op mijn proxxon zaag zette ik soms een zaag geschikt voor metaal met heel veel tandjes. Het hout kwam er dan bijna glad uit en hoefde je nauwelijks nog te schuren.

ja - mijn bolletje nog maar eens over na laten denken. Het hoeft wat mij betreft niet speciaal gereedschap voor modelbouw te zijn. Als het maar functioneel is.
Komt vast een oplossing voor :-) Ook eerst maar eens bezien welke diktes hout ik in de hoeveelheden kan kopen die ik nodig denk te hebben. En heb nog geen idee hoe ik dat ga bepalen - lol. Ik zag van de week een buildlog van iemand die 70kg hout had binnengekregen voor zijn bouw. van een 1:48 ship. Schrok daar best even van.

Voor wat betreft scratch build is dit mijn eerste "grote" project wat ik ga beginnen.
Ik rommel al heel lang met hout en modelbouw. Met tussenposes voor andere interesses. Maar tot nu toe altijd vanuit kits. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met de Royal Caroline van Panart maar de zin wordt me steeds weer weggenomen omdat de (een) kit me tegen begint de staan.

Ik snap het ook heus wel - voor elke prijs zijn waarde in kwaliteit. Voor 300 euro kun je niet iets perfects verwachtten dus ik zal daar ook nooit over uitvallen - heb veel respect voor mensen die dit samen stellen.
Maar dat lijkt me dan dus ook direct het leuke van het komende project. Zelf alles uitvogelen en maken. Ik zal waarschijnlijk fouten maken tijdens de bouw maar die heb ik zelf gemaakt dan - herstellen is dan minder erg dan aanwijzingen krijgen om iets fout te doen en het dan moeten herstellen.

Vol goeie moed dus over de Bonhomme.

Ikzelf ben op ook opzoek naar een goede lintzaag. Veel bouwers gaan voor de scheppach basa 1, er zijn andere mooiere natuurlijk maar de recessie zijn heel goed. Lou gebruikt hem ook voor zijn Cutty Sark.
Ik heb hem op amazon.de gezien voor 157 euro inc. Veel extra's. Op de Nederlandse amazon is die duurder. En het wordt verzonden met DHL dus via .de gaat prima. Hierdoor hou je geld over voor bijv. Een schuurmachine of freesmachine. Ook een musthave.

dat is grappig ik zit er net naar te kijken en vond dat een stuk meer waarde voor zijn geld geven dan die van proxxon.
Maar dat is van plaatjes af natuurlijk - wilde net gaan zoeken naar recenties voor deze basa1 en zijn kleinere broertje. Das zo kut can Corona momenteel - voor corona ging ik er een dag op uit en naar verschillende winkels om het te bekijken en "voelen" nu gaat dat niet of veel moeilijker en ben je afhankelijk van wat anderen erover zeggen.

Een goede degelijke elektrische figuurzaag ( proxxon is zeer goed), liever een bynens zaagtafel dan een proxxon fetzaagmachine, en zeker en vast een schotelschuurmachine. Met deze drie kom je al zeer ver, de lintzaag van proxxon gebruik ik maar af en toe, zou ze zelf niet meer kopen.

het hout, 6cm heb ik nog nooit gekocht, meestal tussen de 2 en 3 cm, 4cm ook maar dat is meer voor bepaalde stukken.

6cm zou ik kopen om daar latjes van te zagen om mijn spanten om de engelse methode te maken.

maar ik zou rustig beginnen met een beetje hout, 70 kg hout aan min10 euro de kilo,reken maar uit.

ja schotel heb ik - net als een figuurzaag ik heb een dsh van proxxon - ik zou daar nooit afstand van doen.
Bynens zaagtafel? Dat ken ik niet - google ook niet zo lijkt het. Ik heb net proberen te zoeken maar kon geen verdere info vinden.

Ben zeker niet getrouwd met proxxon - sommige stukjes gereedschap zijn leuk en handig van dat merk - maar er is zoveel meer te koop.

Ja - je hebt gelijk - ik ga zeker geen 70kg hout in 1 keer kopen. het groet me niet op de rug :-)

Back