BluenoseII van Artesania

Dit wordt mijn eerste model en dus ook mijn eerste bouwverslag.
Om te controleren of de foto goed wordt weergegeven, alleen een foto van de doos.

Theo
Bluenose2doosHLkVv.png

De foto wordt goed weergegeven, dus nu de rest van de foto's.
Ik heb deze doos in Spanje gekocht. Het blijkt een oud model van Artesania te zijn. Er is een handleiding bij in het Spaans. Ik heb Artesania een email gestuurd en gevraagd of er ook een Nederlandse of Engelse handleiding beschikbaar is. Die is er dus niet meer, maar ze hebben wel een handleiding gestuurd van een latere uitvoering. Ik moet het hier dus mee doen en met de steun van een aantal leden gaat het wel lukken.

Theo
Hout1.png

Hout2.png

Hout3.png

Onderdelen1.png

Tekening1.png

Tekening2.png

Tekening3.png

Tekening4.png

Tekening5.png

Hallo Theo,

Welkom op het forum met de Bluenose. Mijn schoonvader heeft hem gebouwd met een kit van Billing Boats. Daarvan was de BB een echt een ramp. Vaak zeggen de bouwtekeningen meer. Ik gebruik mijn tekeningen niet alleen rechtstreeks van papier maar heb ze ook laten digitaliseren voor op een beeldscherm om ook te kunnen uitvergroten. Ik begrijp dat de BN II een replica is, gebouwd in 1963 in Lunenburg Nova Scotia. Ik denk dat als je informatie te kort komt dat je via Internet heel snel heel ver komt met informatie over dit mooie schoener. Op wikipedia staat al het nodige. Succes. Als dit je eerste boot is. Start behoedzaam. Denk eerder twee keer na voor je één stap neemt want fouten corrigeren kost meer energie dan twee keer nadenken. En je krijgt hulp genoeg, geloof me. Ik ga je volgen.

Inmiddels gevorderd met de romp. De eerste beplanking heb ik aangebracht met de koperen spijkertjes, die in het bouwpakket zitten. Ik heb ze met een drevel in het hout getikt en toen glad geschuurd. Ben nu bezig de romp verder af te schuren en hier en daar op te vullen met vloeibaar hout, daarna eventueel plamuren en dan de tweede huidlaag aanbrengen.

Hier de foto's van de afgelopen bouwfase:
Spanten1.png

Spanten2.png

Dek1.png

Dek2.png

Beplanking1.png

Beplanking2.png

gr.
Theo

De 2e huidlaag en de kiel aangebracht.
Nu komt het aanbrengen van de verf. Mijn bedoeling is om eerst een laag grondverf aan te brengen met de kwast. Dan plamuren, met plamuur voor lakverf, vervolgens glad schuren en dan de hele romp in één kleur spuiten (rood). Als dit goed gelukt is afplakken wat rood moet blijven en dan de andere kleur aanbrengen.

Ik heb geen airbrush gereedschap dus ga ik op zoek naar een spuitbus met de juiste kleur. Heeft iemand ervaring met het spuiten van een romp. Graag advies.

Hieronder de foto's van de 2e huidlaag.
gr.
Theo
2e_Huidlaag.jpg

2e_Huidlaag2.jpg

2e_Huidlaag3.jpg

Algemene ervaring heb ik wel - niet te veel lak in een keer willen spuiten. Beter meerdere lagen met telkens een minuut of 5 a 10 ertussen.

Is mooi geworden Theo, benieuwd hoe ie er uit ziet na het spuiten.
Zelfde advies als Hans, alleen naast het model beginnen met spuiten, en rustig over het model heen trekken, en dan voorbij het model de knop weer loslaten. Dat is de beste manier voor een beginner in spuiten.
Anders krijg je een hoop verschil in dekkingsdiktes.

ik zou een spuitbus grondverf gaan halen in de action of een andere goedkopere winkel.
Op deze manier kan je al even oefenen, de grondverf kan je makkelijk terug glad schuren mocht het mis gaan.
vgr Marc

Na veel plamuren en schuren heb ik de romp in de grondverf gezet, met een spuitbus van de Action. Hieronder het resultaat.
Rompgrondverf.jpg

Daarna de kleur rood gespoten met verf op terpentine basis. Toen wat rood moet blijven afgeplakt en de blauwe kleur erop gespoten. Beide spuitbussen zijn op terpentine basis. De combinatie met de grijze Action grondverf gaat prima.
Echter, om de witte belijning aan te brengen heb ik een spuitbus van de Action gebruikt, dat ging dus mis.
Deze spuitbussen zijn op acryl basis, water dus. Dat hecht niet op de verf uit de andere spuitbussen.
Dus alles opnieuw afschuren en spuiten.

Dit is het resultaat:
Rompgespoten1_1632_x_1224.jpg

Rompgespoten2_1632_x_1224.jpg

Ik had het nog wel wat strakker in de verf willen hebben, maar na al dat plamuren, schuren en spuiten, ben ik toe aan de volgende fase.

Een vraag: kan iemand mij uitleggen hoe je de blokken / katrollen vastmaakt aan de mast of boegspriet. In het bouwpakket zit heel dun ijzerdraad, volgens mij is het daarvoor bestemd.

groetjes,
Theo

Die romp ziet er toch mooi glad en glimmend strak uit Theo, en wat betreft die blokken , dat weet ik niet.
Het enigste wat ik van blokken weet, is dat ik dat prutswerk vind met ijzerdraad.
voor mijn kanonnen heb ik foto's en het advies gekregen om dat toch met touw te doen.
en daar ga ik binnenkort eens mee bezig.

Back