BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het valt niet mee om een val op te hangen en er natuurlijk uit te laten zien op deze schaal. Ik moet zeggen dat het er toch verbluffend goed uit ziet Peter.

Om het losse eind van een val of iets dergelijks op te hangen schoot ik het losse eind op, stak mijn hand door het bij elkaar gehouden touw, pakte het eind dat van de kikker kwam, haalde dat naar buiten, draaide er een slag in en belegde dat op de kikker. Bij een model is de gebruikte lijn vaak te stug en heeft te weinig gewicht om af te hangen. Om één en ander te simuleren zou je bijv. een val kunnen beleggen op een korvijnnagel en na een ppar cm afsnijden. Voor het losse eind bos je een eind op zoals je hebt laten zien en belegt dat met de paar cm bij de korvijnnagel en snij het resterende stukje af. Het ontbreekt je waarschijnlijk om het resterende eind van een val op te schieten, te beleggen en op een natuurlijke manier af te laten hangen. Maar misschien heb je al een methode ontdekt. Gr. Klaas.
Ik zal kijken of het lukt om de gehanteerde werkwijze qua stappen te laten zien. Het komt denk ik wel neer op wat je beschrijft, Jan. Alleen met een afzonderlijk opgeschoten lijn. Het naar boven stekende lusje haal ik via de achterzijde binnendoor naar voren en dan bovenlangs naar achteren naar de korvijnagel.
Gr. Peter

Het valt niet mee om een val op te hangen en er natuurlijk uit te laten zien op deze schaal. Ik moet zeggen dat het er toch verbluffend goed uit ziet Peter.
Dankjewel, Peter. “Oefening baart kunst” …… dus het volgende groepje zal alweer beter gaan.
Gr. Peter

Het is bewerkelijk Peter en de eerste(n) zal wel gaan, maar naarmate je vordert krijg je steeds minder ruimte. Vandaar mijn idee om met voorbewerkte bossen lijn te werken. Die zijn in model op te spannen en te fixeren. Rest alleen het ophangen aan een korvijnnagel. Gaat je best lukken is mijn idee. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het nu in de vinger heb:
1164 Rope.jpg

1:
Zoals hiervoor getoond, maak ik in de mal met de onderste slag ook een lus naar boven. Dat wordt de achterzijde. Daarna enkele slagen er bovenop. Ik bestrijk het met verdunde houtlijm. Dat trekt niet in de polyester draad maar houdt ze bij elkaar bij de verdere behandeling. De slagen liggen nu nog strak geordend bovenop elkaar, maar de veranderd nog.
Als het uit de mal komt, dan haal ik de bovenlus achterlangs door de lussen naar voren.
2:
Na het naar voren halen sla ik de lus naar boven en breng hem weer naar achteren.
3:
Bovenop zet ik de lus met een klein tipje CA vast zodat deze op zijn plek blijft zitten.
Het is even experimenteren hoelang de lus moet zijn. Dat is afhankelijk van de dikte van de draad en hoeveel slagen je maakt. In dit voorbeeld is de draad 0.35mm met 5 slagen. De pinnen in de mal staan 'uitwendig' 10mm uit elkaar. De lus 5mm daar boven.

De lus voorzie ik van een klein beetje CA en haak ik om de betreffende korvijnagel:
1166 Rope.jpg

Ik trek de lussen aan en trek ze naar beneden. Door het vasthouden bij al de vorige handelingen begint de lijm rond de strengen al wat los te laten.

Vervolgens een klein beetje CA tussen de nageltafel en het touw:
1165 Rope.jpg

En trek ik onderzijde recht naar beneden. Door de nog aanwezige lijmresten buigen de lijnen een beetje om de nageltafel en hangt recht naar beneden. Wel zorgen dat er geen lijnen klem komen te zitten. Indien nodig knijp ik met de pincet nog wat in de lussen zodat het een natuurlijk loshanggend geheel wordt. Restanten lijm verwijder ik nog, samen met het stof van de afgelopen maanden.
Phoe ....... wat een werk voor 1 zo klein bosje touw .......... ;)
Nu de productie weer op gang brengen.
Gr. Peter

Nou, wat zei ik? Het gaat je zeker lukken! Mooi werk Peter. Verder wordt het copy/paste! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. En nog tig te gaan? Maar hoeft vanavond niet klaar toch? Misschien een ander klusje tussendoor om de zinnen even te verzetten. Op z'n Gronings gezegd; Wordt wel wat! Succes! Gr. Klaas.

Nou, wat zei ik? Het gaat je zeker lukken! Mooi werk Peter. Verder wordt het copy/paste! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. En nog tig te gaan? Maar hoeft vanavond niet klaar toch? Misschien een ander klusje tussendoor om de zinnen even te verzetten. Op z'n Gronings gezegd; Wordt wel wat! Succes! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Ik hoefde maar 3 dingen te doen: oefenen, oefenen en oefenen. ;):)
Gr. Peter

Ik blijf me oprecht verbazen over je uitvinderscapaciteiten. Mooi uitgelegd ook en nog mooier resultaat. Blijft genieten om naar te kijken!

Als ik naar de foto’s kijk denk ik telkens dat het model een anderhalve meter is, gezien de grote hoeveelheid mooie details. Op deze schaal is het echt vreselijk knap!

De afgelopen week even druk met andere dingen, maar tussendoor veel touwen opgeschoten in de mal.
Toen nog tussen al het andere tuigage om de korvijnagels aangebracht.
Een paar foto's geschoten om een indruk te geven:
Aan de voorzijde:
1167 Rope.jpg

De achterzijde:
1168 Rope.jpg

In het midden vanaf beide zijden:
1169 Rope.jpg

1171 Rope.jpg

Met nog een doorkijkje met de vele lijnen:
1170 Rope.jpg

Nog wat kleine dingen doen, dan grote schoonmaak en kleine beschadigingen wegwerken.
Er zijn nog wat lege/reserve korvijnagels. Ik ga daar nog wat echter reserve lijnen aanbrengen.
Dan op naar de studio.
Dus nee, ze is nog niet gereed ........
Ondertussen ook spullen aan het verzamelen om een vitrine te maken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Schitterend Peter! Als aan SB het dek niet open lag zou denken op het echte schip te kijken. Nog even de finishing touch en dan op voor een mooie fotoshoot. Wordt het een glas of plexiglas vitrine? Glas is we zwaar, maar blijft langer mooi. In 1976 lijmde ik met chloroform een plexiglas vitrine voor mijn Bugsier 3 in elkaar. Maar door de jaren heen zit er een blauwe waas op of in. Niet mooi genoeg meer om het scheepje te pronk te zetten. Heeft tijdens al die jaren het model wel mooi en stofvrij gehouden. Met veel plezier de bouw en het verslag gevolgd. En daarin was ik niet de enige. Gr. Klaas.

Schitterend Peter! Als aan SB het dek niet open lag zou denken op het echte schip te kijken. Nog even de finishing touch en dan op voor een mooie fotoshoot. Wordt het een glas of plexiglas vitrine? Glas is we zwaar, maar blijft langer mooi. In 1976 lijmde ik met chloroform een plexiglas vitrine voor mijn Bugsier 3 in elkaar. Maar door de jaren heen zit er een blauwe waas op of in. Niet mooi genoeg meer om het scheepje te pronk te zetten. Heeft tijdens al die jaren het model wel mooi en stofvrij gehouden. Met veel plezier de bouw en het verslag gevolgd. En daarin was ik niet de enige. Gr. Klaas.
Hoi Klaas. De vitrine van de Zwarte Zee en de Lee heb ik van plexiglas gemaakt en ook gelijmd met chloroform. Voor Le Mirage is die van glas in glaslatten met sponninkjes. Daar kan ik de bovenzijde van afnemen. Want ook daar ontstaat steeds na een paar jaar een waas. Dan haal ik haar er uit, ga zelf in de vitrine zitten en ga poetsen met glassex. Voor de BN ga ik voor 3 mm glas. Ik heb net van OcCre profielen binnen, vierkant 15 mm met 3mm sponningen, lengtes van 1 meter. Ziet er netjes uit maar gaat nog even door de vandiktebank want ik vind 15 mm net te fors. Ik leg op de bodem rondom in de glasnaad LED verlichting. Dan wordt ze egaal rondom verlicht. Puur toeval vertelde ik dat aan een collega op de fotoclub die bij een jachtwerf werk. Die vertelde dat hij dat juist bij 2 van hun modellen dat ook had gemaakt. Daar hadden ze net mee op een grote beurs in Duitsland gestaan en vooral 's-avond trok dat extra aandacht. Zij hadden plexiglazen vitrines maar die gaan ze vervangen door glas. Door de verlichting van onder wordt elk stofje of krasje uitgelicht. Daar had ik al aan gedacht, want dit soort 'scheerverlichting' gebruikte ik ook op mijn werk in de eerste zoekslag om sporen te vinden. Dat is niet destructief en afhankelijk wat je zag, koos je de juiste middelen om de sporen veilig te stellen. Normaal kras glas niet en is goed schoon te maken ene is niet net als plexiglas erg snel statisch en trek dan stofjes aan. Juist gisteren bij hem op de werf wezen kijken en wat ik zag qua 'uitrstraling' staat mij wel aan. Nee, niet de stofjes en krasjes ....
Gr. Peter

Succes ermee Peter! Die vitrine zal ook wel weer een kunstwerk worden. Gr. Klaas.

Back