Billing Boats HMS Warrior, 1:100

De plank is nog niet klaar, de wieltjes moeten inderdaad op gelijke hoogte liggen en op gelijke hoogte met de draaischijf. Op de werkbank zal de plank dus op 7 punten rusten.
Als ik de plank buiten de werkbank draai, haaks op de werkbank, dan hangt 'tie "in de lucht", een ondersteunende poot o.i.d. is nog een optie maar vooral nodig bij langdurige werkzaamheden. Ik heb dus geen L-vormig werkbank.

In dat geval zou ik er zéker een poot onder zetten.
Wel eens een groot schip van tafel zien vallen... ik wel
schrik.gif

heb ik soms met de uss Missouri als ik het tafel deel nodig heb waar hy nu op staat , dan moet ik hem verhuizen naar myn bed , 6m aan de andere kant van de kamer. en dan niks raken.

Precies wat ik wil voorkomen, moet er niet aan denken ergens tegenaan te lopen.

En als je je workmate wat ophoogt heb je meteen je ondersteunende poot

Wordt me te druk, zit meer aan een uitschuifbare poot van een campingtafeltje of zoiets te denken.:yes:

Wel eens een groot schip van tafel zien vallen... ik wel
Was toch aan je navelpiercing blijven hangen?;)

Had dat griezelverhaal ook wel in mijn achterhoofd, reden temeer mij in een "bouwplank voor dummy's" te verdiepen.:rolleyes:

Wordt me te druk, zit meer aan een uitschuifbare poot van een campingtafeltje of zoiets te denken.:yes:

Wel goed borgen dan dat ie niet wegknikt als je er per ongeluk tegenaan stoot. Je ladesysteem blijft tenslotte schuifbaar en het zou zonde zijn als dat tegen je werkt. Ik zou het liefst de plank met twee handen naar een stevige steun draaien dan met 1 hand terwijl je met de andere het camping tafelpootje positioneert. Het is niet mijn bedoeling te zeuren hoor, maar zoals we weten kan een ongeluk in een klein hoekje zitten.

Dank je wel Eagter, ik waardeer je ongerustheid.
Ik zie het overigens absoluut niet als zeuren, ik vindt het geweldig als mensen meedenken!
Ik heb hier natuurlijk over nagedacht. Het mag dan wel een groot schip zijn, het gewicht is natuurlijk niet zo hoog. Het gewicht van de plank wel,
maar is dan ook een stevige plank die niet zo snel doorbuigd.
In principe zou de plank, haaks op de tafel, steunen op de schijf en twee wieltjes. Uitgeschoven wordt die kracht natuurlijk hoger. Voor de zekerheid lijkt mij een stevige poot een voorwaarde. Om te voorkomen dat de plank ongewenst uitschuifd, zal ik ook hiervoor nog een grendel/pen plaatsen.

ik heb in myn nieuwe kast ook een uitschuifbaar blad.

ik heb een 12 mm multiplex blad onder een la geschoven , die dus iets smaller is dan de breedte tussen de wiellen .

ik kan hem uitschuiven onder de la vandaan en zyn achterkant leunt tegen de onderkant van de la, handig om een map of een tekening of zo neer te leggen als de tafel vol is

Goh, als ik nu zie hoeveel werk je in de bouwplank steek, ben ik benieuwd hoe het met de Warrior vergaat.
Maar je heb gelijk, stevige ondergrond is belangrijk !
1 gevallen model is al genoeg !

(Topic klein beetje opgeschoond.)

Goh, als ik nu zie hoeveel werk je in de bouwplank steek, ben ik benieuwd hoe het met de Warrior vergaat.
Maar je heb gelijk, stevige ondergrond is belangrijk !
1 gevallen model is al genoeg !

Bouwplank is het meeste werk, daarna is het een makkie...ahum...:)

Vandaag tussen de bedrijven door nog wat aan de plank gewerkt. Ik hoop het morgen klaar te hebben. Zal dan hopelijk met de bouw en topic kunnen beginnen. Hoop ik, nog veel te doen hier.:(

Ik vat hem helemaal Barkman, maar ben je niet bang dat het buiten de werkbank met draaien allemaal topzwaar word.
Je zal de plank dan met het draaien met één hand op moeten tillen voordat je de poot eronder zet denk ik i.v.m. het doorzakken op het eind.

Dick2, je probeerd me toch niet bang te maken??;)

De bedoeling is dat de draaischijf vast komt aan de werkbank, kantelen is dan al bijna uitgesloten. Ik houdt dan sowieso één hand vrij om op m'n gemakkie eventueel een poot uit te klappen.

Vandaag grote stappen gemaakt in de werkplaats, moet toch heel gek zijn als ik morgen niet de kiel heb staan.:D

Groot gelijk Klaas!

We hebben onze "bedrijfsruimte" radicaal op de schop genomen met de bedoeling effectiever te kunnen produceren, of beter, meer vrije tijd over te houden.
De inspanningen van afgelopen weken zal zich dus moeten vertalen in extra modelbouwtijd.:D

Dick2, je probeerd me toch niet bang te maken??;)

De bedoeling is dat de draaischijf vast komt aan de werkbank, kantelen is dan al bijna uitgesloten. Ik houdt dan sowieso één hand vrij om op m'n gemakkie eventueel een poot uit te klappen.

Nee, ik probeer je niet bang te maken hoor maar ik denk alleen dat het misschien wel 'n puntje is om rekening met het draaien te houden en misschien valt het allemaal ook wel best mee hoor.

Nee, ik probeer je niet bang te maken hoor maar ik denk alleen dat het misschien wel 'n puntje is om rekening met het draaien te houden en misschien valt het allemaal ook wel best mee hoor.

Is zeker een punt om rekening mee te houden, ik heb dat dan ook provisorisch opgelost, zeker niet geschikt voor de schoonheidsprijs, maar tijdelijk voldoende.
De schijf is nu dubbel vergrendeld, tegen ongewild draaien en ongewild wegschuiven:
full

Alles zit nu op z'n plek en een opklapbare poot toegevoegd, die is nog voor verbetering vatbaar, of eigenlijk, het scharnier dat ik voor de poot gebruikt heb.:(
full

En in bedrijf:
full

Tot zover de bouwplank. Een beetje overdreven? Mischien wel maar bijzonder leuk om te doen!:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Back