Billing Boats HMS Warrior, 1:100

Ik ben zelf ook van echte boeken eigenlijk. Maar digitaal is wel zo makkelijk qua afstoffen. :p Toch is het bladeren in een echt boek echt fijner. Daarom print ik ze nog wel eens gewoon uit. Kost wat printerinkt, maar dan heb je ook wat. :p

En inderdaad, je kunt hier helemaal los mee gaan. Dit is een ongelofelijk mooi schip met heel veel leuke details en niet te vergeten het tuigage. :p

Ben dus ook benieuwd naar enige vorderingen straks. :yes:

Zeker is een écht boek leuker, maar ik verzamel ze digitaal, heb er nu 112;)
En weer makkelijk om iemand verder te helpen.
De belangrijkste heb ik ook uitgeprint trouwens:cool:

Ik kan niet wachten tot'ie begint trouwens;)

Ik hoop nog in de vakantie een begin te kunnen maken met het schip. Andere werkzaamheden hebben even voorrang en beginnen zich op te stapelen.:(

Maar ik heb de kop er nu naar staan en het begint behoorlijk te kriebelen.
Uitstel is te vaak afstel gebleken, wil ik nu niet meer laten gebeuren.

Vandaag een dagje vrij gekregen van de vrouw. Iets met een verjaardag of zo.

Schiet niet op hier maar ben aan het voorbereiden met de multifunctionele bouwplank. Zal ook een andere hobbyplek moeten zoeken, de schuur is niks vanwege het ontbreken van een verwarming. Ben bang voor de gevolgen van temperatuur- en vocht verschillen.

De vakantie is een werkvakantie gebleken, hoop dat dat z'n vruchten afwerpt qua tijd.

Het zou inderdaad fijn zijn wanneer je weer lekker aan de knutsel kan. :p

Een universele bouwplank is wel te maken. En nog wel heel gemakkelijk hoor.
Als je een stukje mdf hebt, zou dit handig zijn. Dan kun je daar het midden afmeten. (ik ga even uit van een rechte plaat die groot genoeg is) Dan vandaar uit twee lijnen ernaast tekenen. Deze ca 3mm ernaast.
De latjes net zo lang laten als de bouwplank van mdf. De latjes op elkaar leggen en op verschillende strategische plaatsen (verdeel de gaatjes zo dat je de kiel goed kunt klemmen) voorboren met gaatjes. d
Een vierkant latje van ongeveer 1cm vierkant maat naast één van de lijnen aan de buitenzijde vast lijmen. Dan kun je met boutjes de andere lat hier tegen aan monteren. Wanneer zo kun je de kiel er in klemmen.

Nu blijft de kiel altijd recht tijdens het bouwen. Een zwenkbare klem kan natuurlijk ook. Maar die is wat lastiger. Zie mijn website. Kiel klem Ik heb hier verschillende lengtes voor gemaakt die op de sokkel passen.

Mooie site!

Mijn plank gaat wat verder: stabiele bouwplank die ik meerdere kanten op kan draaien/schuiven. Praat wel over een bakbeest van anderhalve meter, daar moet je niet te veel mee jongleren.:D

Voor nu: gebak!

Zoo, gebak tot de laatste kruimel opgegeten, heb voor jullie de honeurs waargenomen, dat jullie niet denken dat ik een egoïst ben, of zo.:D

Vandaag na gedane arbeid de stoute schoenen aangetrokken, hoog tijd voor ontspanning en dus een begin gemaakt met de bouwplank voor de Warrior. Lichtelijk druk op de ketel, ik wil de Warrior n.l. graag meenemen naar Barneveld in november.

Vanwege de lengte van de Warrior, speelde een aangepaste bouwplank al een tijdje door mijn hoofd. De risico's en het ongemak van het rondraaien en verplaatsen van zo'n groot schip stond me niet aan. Ik wilde dus een stabiele bouwplank die met schip en al makkelijk te verplaatsen is zodat er makkelijk rondom aan het schip gewerkt kan worden.

Het draaibare plateau die ik bij de Hunter gebruikte beviel mij goed, hier heb ik dus op verder geborduurd. Een werkplank is inmiddels gekocht evenals zes zwenkwieltjes, twee lade schuiven en een schuifslotje om de boel vast te kunnen zetten. Dat laatste n.a.v. een tip die ik bij het draaiplateau in mijn ex-topic van de Hunter kreeg.;)
Dat ziet er dan zo uit:
full

Allemaal (voorlopig) in het nieuwe hobbyhok, en dat is een lekker gevoel!:p
Uiteraard moet er wat worden gepuzzled en geïmproviseerd en dan heb je al gauw dit:
full

Een zooitje maar langzamerhand komt er vorm in. Wel het draaiplateau moeten demonteren om het lager met bevestiging over te zetten maar dan gaat het ook rap:
full

full

Nog niet helemaal klaar maar je hebt nu een idee:
Het draaigedeelte komt vast op de werkbank, het schuifslotje komt aan de achterkant van de plank om het draaiplateau vast te kunnen zetten.
Ik heb nu de mogelijkheid de plank buiten de werkbank te draaien zodat er eenvoudig rondom aan het schip gewerkt kan worden.
Dankzij de lade schuiven heb ik nog een extra 25 cm. om de bouwplank naar "buiten" te trekken zodat ook de achterkant(of voorkant) goed bereikbaar wordt. Er moet nog een vergrendeling op komen om ongewenst uitschuiven te voorkomen. De zwenkwieltjes moeten de plank voldoende stevigheid geven zodat een stabiele, maar vooral rechte bouwplank verzekerd is.
Morgen hopelijk de afwerking.:yes:
Daarna kan ik met de bouw beginnen.:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Jawel, de ronde schijf is het draaipunt en de ladeschuiven zitten óp de ronde schijf. De ronde schijf komt vast op de werkbank.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik kan me nu nog niet helemaal voorstellen hoe je aan de andere kant van het schip kan werken tenzij je een L vormige werkbank hebt. Of is je werkbank meer dan 2x zo lang als de bouwplank?
En de twee zwenkwieltjes die op de latten zitten. Zijn die minder hoog? Ik neem aan dat alles op dezelfde hoogte moet zitten zodat het vlak op de werkbank staat.

De plank is nog niet klaar, de wieltjes moeten inderdaad op gelijke hoogte liggen en op gelijke hoogte met de draaischijf. Op de werkbank zal de plank dus op 7 punten rusten.
Als ik de plank buiten de werkbank draai, haaks op de werkbank, dan hangt 'tie "in de lucht", een ondersteunende poot o.i.d. is nog een optie maar vooral nodig bij langdurige werkzaamheden. Ik heb dus geen L-vormig werkbank.

heel ingenious ziet er mooi uit .

ik weet wat het is om met een lang schip te lopen , erg moeilyk .

heb ik soms met de uss Missouri als ik het tafel deel nodig heb waar hy nu op staat , dan moet ik hem verhuizen naar myn bed , 6m aan de andere kant van de kamer. en dan niks raken.

vorig jaar hem naar beneden brengen om hem aan de familie te laten zien was ook erg lastig.

Back