Bijboten "Victory" schaal 1:42 (= 200%)

Ik denk dat wanneer je spuitplamuur en grondverf gaat gebruiken er weinig meer te zien zal zijn van je planken Adrie.

Dank je Piet, ik zal er nog even een nachtje over slapen.
maar in principe heb je helemaal gelijk.(het is voor mij ook de eerste keer, dat verven bedoel ik dan).

A3

Voor het verven gebruik ik nooit plamuur of grondverf

Dank je *Klaas* hoe meer advies hoe beter het eind resultaat.

eeeeeh,waar vind ik die Victory van HenkL:oops:, ik ben eerlijk gezegd niet zo goed in het surfen op deze modelbouw Site.
En wat er dan bij mij gebeurd, dan zie ik allemaal van die interresante bijdragen dat ik er wel een uurtje of twee er mee kwijt ben en nog niet gevonden heb waar ik naar zocht.;)

A3

Die staat ongeveer op de helft van deze 1e pagina verslagen.
Kan zeker geen kwaad hoor om een paar verslagen uit te kiezen, staan fantastische verslagen tussen hoor, interessant en vol met tips en ideeën. Omdat je zelf "Engels" bouwt zijn de verslagen van "mede Engelse bouwers" altijd aan te raden.
Met name de Vicory, de Agamemnon en de Diana zijn allemaal schepen uit dezelfde periode, en zeg maar ongeveer "familie" van elkaar ;)

de kiel uitlijnen

dank je Klaas & Timberwolf.

Voordat ik de afzonderlijke spanten definitief vast lijm controleer ik eerst of ze in “in lijn”staan.
Als eerste zet ik een hartlijn op de grondplaat en gebruik de beide dwars sleuven (2 en 15) als hartlijnmaat.
Daarna controleer ik (dry-fit) door middel van mijn Geo-driehoek of de kiel van ieder afzonderlijk spant
recht boven deze hartlijn zit.
Nadat ik de passing heb bijgewerkt zet ik even een controlestreepje op de grondplaat (rechts naast nr. 5) en lijm dan pas het spant definitief in de onderplaat.

A3

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Schilderen huidplanken

Na wat geëxperimenteerd te hebben op een paar aan elkaar gelijmde huidplanken, heb ik er voor gekozen om geen tweede huidlaag aan te brengen maar om zonder grondverf en plamuur de huidplanken te schilderen met “Admirality Paints” Matt White in de hoop de afzonderlijke huidplanken er nog doorheen te kunnen zien.
Ondanks het minutieus aanbrengen van de huidplanken en het vlakschuren daarna, krijg je bij de eerste verfgang het gevoel dat je helemaal weer bij af bent, de oneffenheden worden door deze 1e verflaag nog zichtbaarder.
Ook het schuren moet met beleid gebeuren (korrel 120;180;240) daar op sommige plekken de huidplanken niet dikker meer zijn dan een vloeipapiertje !!!
Ik ben begonnen te oefenen op de sloep en nu pas na zo’n 8 x verflagen en schuren, en twee dagen later vanwege het goed drogen tussen de verflagen, begint het een beetje in de buurt te komen.
De komende week zal ik hier toch wel veel tijd in de overige 3 bijboten moeten steken en kan tussendoor wat proefjes doen om met koperdraad iets van een roeispaan te fabriceren dus verwacht de komende eigenlijk geen bijdrage van mij.

A3

ps. zijn “Admirality Paints” alleen te krijgen in die kleine 18 ml potjes? iemand een (internet)adresje waar ik ook losse kleuren bestellen kan en geen complete sets.

full

full

Als je je 2e laag plankjes van te voren schuurd, dus voor het aanbrengen en dan max. twee keer schilderd met admiralty paint, dan blijf je de latjes wel zien. Ik denk dat je teveel plamuur gebruikt en teveel schuurt, dan werk je eigenlijk de contouren van je latjes weer weg.
Zo strak mogelijk beplanken en zo weinig mogelijk schuren!

Hier een voorbeeldje van een beplankte sloep, als je hier plamuur gaat gebruiken gaat dat in de naden tussen de latjes zitten en krijg je nooit het effect wat je wilt hebben. Wat ik doe is zorgvuldig de lijmresten weghalen en dan direct schilderen. Dan blijf je al je latjes zien na het schilderen.

Dit bootje is 11 cm lang.

Als je je 2e laag plankjes van te voren schuurd, dus voor het aanbrengen en dan max. twee keer schilderd met admiralty paint, dan blijf je de latjes wel zien.

Dank je Piet,
Omdat dit voor mij de eerste keer is blijf ik dit projectje als een soort leerproces zien, dus ook datgene leren hoe het niet moet.
Daarbij maak ik graag gebruik van de aanwijzingen en opmerkingen die de meer ervarener bouwers hebben.

A3

Ik denk dat je teveel plamuur gebruikt

Even regageren op je berichtje;
Op de foto van de sloep zie je veel "WIT" dit is echter geen plamuur (niet gebruikt) maar het resultaat na 8 x schilderen.
OK, door de vele lagen verf zal dit ook gaan werken als plamuur.
ik zelf ben ook nog niet erg blij met het resultaat, ik had het anders voor ogen maar aldoende leert men.

A3

8 lagen verf gaan inderdaad dezelfde eigenschap krijgen als plamuur.
Het beplanken van zo,n klein bootje is natuurlijk zowiezo al niet makkelijk. Aldoende leert men en word je hier steeds handiger in.
Dus strak (zo strak mogelijk) beplanken, neem er je tijd voor, dan eventueel nog wat bijschuren met zo fijn mogelijk schuurpapier bijv. korrel 400. Eventuele lijmresten direct verwijderen na iedere plank omdat de verf niet goed pakt op de lijm. Dan schilderen, laten drogen en nog één keer schilderen. Normaal gezien moet het dan goed zijn.
Succes!

Even verduidelijken; ik gaf ergens aan dat je het mooiste resultaat krijgt als je de verf 1: 1 verdund met water.
Dan heb je 8 á 9 lagen nodig, deze lagen drogen supersnel, en blijven .ook de planken zichtbaar.
8 lagen onverdunde verf geeft inderdaad het effect van plamuur....

“Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”

Na wat gesurft te hebben op het internet had ik ineens het “Aha gevoel” en zag duidelijk waar ik ergens een kardinale denkfout gemaakt heb.
Het is mijn eigen keuze geweest in het formaat van de huidplanken, daar waar de huidplanken bij het 100% model de afmeting heeft van 0,6 x 3 mm heb ik gekozen voor het 200% model voor huidplanken van 1 x 5 mm !!
Deze laatste blijkt bij nameten echter 0,8 x 5 mm te zijn.(dus maar 0,2 mm dikker dan het origineel)
Het verschil van de huidplank dikte bij onderstaande foto’s is duidelijk te zien, die van mij zijn gewoonweg te dun en hadden eigenlijk minimaal 1,5 mm dik moeten zijn
Het gevolg hiervan is geweest dat ik met deze dunne plankjes niet de mogelijk had om de oneffenheden weg te schuren die altijd ontstaan bij het beplanken, ik had gewoonweg niet genoeg “vlees op de botten”
In mij ultieme poging de externe huid beplanking toch nog strak te krijgen heb ik onbewust gekozen om de oneffenheden te egaliseren door deze aan de buitenkant op te dikken met de verflaag.
Wat nu??, omdat al mijn 4 bijboten inmiddels allemaal beplankt zijn met de 0,8 mm huidplanken, blijft voor mij geen andere keuze dan om toch ervaring op te doen, de buitenkant(en) zo goed als mogelijk af te schilderen hetzij in de strakke uitvoering.
Een ander alternatief is om de bestaande beplanking zo strak als mogelijk te egaliseren, en alsnog een tweede huidlaag er overheen aan te brengen (immers 2 x 0,8 = 1,6 mm).
Ok, ik weet jullie mening al maar daar moet ik voor mezelf niet 1 maar meerdere nachtjes over slapen (even afstand nemen).

gr(rrrrrrrrrr):onweer::onweer: A3

de originele uitvoering op het internet:
full

Mijn dunwandige uitvoering
full

Volledig gladschuren en een tweede laag aanbrengen lijkt mij dat de beste optie!

Neemt niet weg dat het zo toch wel een net bootje is.
Verder toch een goede tip van Klaas over de verdunning. Dat is, voor Admirality Paint, de beste manier. Het voorkomt een onregelmatige verflaag met van die penseelstreken, en je kunt stoppen met nieuwe lagen aanbrengen als je tevreden bent over het resultaat. De verf trekt ook meer in het hout en de houtstructuur blijft beter zichtbaar.
Gr. Paul

Mijn besluit is gevallen, de twee reeds geschilderde bijboten worden volledig gladgeschuurd.
en alle vier bijboten worden voorzien van een tweede huidlaag.
Natuurlijk is dit de beste oplossing, het moest nog even tot me doordringen:hammer:
Kost me wel even tijd dus voorlopig de eerste twee weken even geen bijdrage van mij.
daarna ben ik weer terug.

A3

vertraging

Goedemorgen Heren,

Mijn scheepswerf ligt even 2 tot 3 dagen stil.
Via een kennis werd ik verrast met ± 2 kubieke meter haardhout.

full

Gisteren het gehele bos met de kettingzaag in stukken gezaagd,
en vandaag en morgen moet het nogmaals door mijn handen over
de kloofmachine en dan nog opbergen in de houtstek.

full

Och een beetje lichaamsbeweging kan geen kwaad, inmiddels 3 van
de 4 boten van een tweede huidlaag voorzien.

gr. A3

Back