“Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”
Na wat gesurft te hebben op het internet had ik ineens het “Aha gevoel” en zag duidelijk waar ik ergens een kardinale denkfout gemaakt heb.
Het is mijn eigen keuze geweest in het formaat van de huidplanken, daar waar de huidplanken bij het 100% model de afmeting heeft van 0,6 x 3 mm heb ik gekozen voor het 200% model voor huidplanken van 1 x 5 mm !!
Deze laatste blijkt bij nameten echter
0,8 x 5 mm te zijn.(dus maar 0,2 mm dikker dan het origineel)
Het verschil van de huidplank dikte bij onderstaande foto’s is duidelijk te zien, die van mij zijn gewoonweg te dun en hadden eigenlijk minimaal 1,5 mm dik moeten zijn
Het gevolg hiervan is geweest dat ik met deze dunne plankjes niet de mogelijk had om de oneffenheden weg te schuren die altijd ontstaan bij het beplanken, ik had gewoonweg niet genoeg “vlees op de botten”
In mij ultieme poging de externe huid beplanking toch nog strak te krijgen heb ik onbewust gekozen om de oneffenheden te egaliseren door deze aan de buitenkant op te dikken met de verflaag.
Wat nu??, omdat al mijn 4 bijboten inmiddels allemaal beplankt zijn met de 0,8 mm huidplanken, blijft voor mij geen andere keuze dan om toch ervaring op te doen, de buitenkant(en) zo goed als mogelijk af te schilderen hetzij in de strakke uitvoering.
Een ander alternatief is om de bestaande beplanking zo strak als mogelijk te egaliseren, en alsnog een tweede huidlaag er overheen aan te brengen (immers 2 x 0,8 = 1,6 mm).
Ok, ik weet jullie mening al maar daar moet ik voor mezelf niet 1 maar meerdere nachtjes over slapen (even afstand nemen).
gr(rrrrrrrrrr)

nweer:

nweer: A3
de originele uitvoering op het internet:
Mijn dunwandige uitvoering