Kan het nylon wel tegen de hitte?

ik hoop het... Maar ik denk het wel: ALS het nylon is, dat heeft een smeltpunt van boven de 250 graden.
Als het een andere kunststof is, de meesten gaan tot ongeveer 100 a 140 graden. Het is een zaak van scherp in de gaten houden en regelmatig controleren.
Een magneet oliestop in het carter vangt gruis af. Per wissel was het keer op keer schoon.
Daar zit ik ook over te denken, maar ik heb geen goede plek voor een magneet: er is namelijk geen aftap.
Maar mischien maak ik ook wel gewoon zelf een aparte filterbak, en dan kan ik daar wel een paar magneten in plaatsen.
En inderdaad, deze motor heeft spatsmering, de olie, ÓÓK die van de pomp, wordt NIET naar de lagers gepompt maar gewoon een beetje van buitenaf op de te smeren onderdelen gespetterd. Dergelijke smering is sowieso niet heel erg vuilgevoelig. Maar ik vind het zelf gewoon een prettig idee dat er in ieder geval IETS gedaan wordt aan behoud van oliekwaliteit.
Een Youtuber die met deze motor speelt, en beweert er reeds meer dan 3 gallon doorheen gestookt te hebben, meldt dat hij aanvankelijk de olie ieder uur wisselde, maar sinds de inloop achter de rug was, slechts na iedere gallon brandstof... Da's iedere 4 liter...

Ter vergelijk: de motor van pokkebootje II heeft nu heel dik in de 60 uur gedraaid, en heeft, puur gebaseerd op verbruik en looptijd, ongeveer anderhalve liter verstookt (en dus ook maar 150 ml olie gezien)... Bij vergelijkbare efficiëntie schat ik dat deze motor bij het door mij voorziene gebruik hooguit 100 ml/uur verstookt. Die V-8 zoop als een achterlijke (vreselijk slecht ontwerp) en deed zomaar een half uur met 100 ml.
Siliconen brandstofslang. Gaat dat wel goed samen met de dopes in de olie?
Ik denk het wel... het is wat de fabrikant bijlevert.
Over olie gesproken: de fabrikant schrijft 10W50 voor. Die Youtuber die ik eerder noemde gebruikt 5W40, zelf heb ik omdat ik geen 10W50 kon vinden, 15W40 gekocht. Spatsmering, dus liever iets meer viscositeit...
Voor een grote beurt haal je de motor er gewoon uit. Top!
Ik verwacht eigenlijk niet meer dan olie verversen, bougies schoonmaken en kleppen stellen (ik heb gekozen voor een hééél ruime klepspeling van 0,3 mm omdat de motor toch geen toeren maakt (dus inslaan van nokken en klepzittingen zal niet echt problematisch zijn), en die ruime speling verschuift de openings en sluitingstijdstippen richting de dode punten van de zuigerslag, en dát is weer heel gunstig voor lage toerentallen.
Komt vast op deftige rubber dempers te staan!
Nee... wel over gedacht maar ik denk dat het schudden alleen maar een aanslag is op de bougiekabels, gasaansturing en de solderingen van de startmotor.
Dus ik wilde hem eigenlijk gewoon vast opstellen, net als de pruttel in pokkebootje.
Over opstellen gesproken: de afmetingen van de motor passen ERG mooi bij de ashoogte van Woutertje's schroefas, die as kan nagenioeg 100% in lijn blijven.
Ik heb de schroefas ongeveer 5 cm voor de tunnel afgekapt en daar een cardankoppeling geplaatst (keurig in een stuk siliconenslang verpakt, en dat volgeschoten met vet, dus die koppeling zou eeuwig mee moeten gaan) maar hoe dan ook, betere uitlijning is minder verlies. Aan de motor komt de cup van de door Raboesch meegeleverde dogbone, en die wordt ook verpakt in een stuk siliconenslang, heel strak passende slang zodat het over de rand naar binnen trekt. Ongeveer zo:
Daar komt ook vet in wat dan door de insnoerende rand mooi op zijn plek blijft. Dus die dogbone zou ook goed lang mee moeten gaan...