Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Lijkt me leuk om te bouwen, succes verder.
Groet, Jan.
Dat zal ik nodig hebben :(

Ik stootte per ongeluk een van de kleine bakjes met onderdeeltjes van de bouwtafel gestoten, en ik kan niet alles terugvinden...
Een paar van die missende onderdeeltjes zijn M2,5 imbus madeschroefjes, die maar één functie hebben: het afdichten van de olieboringen in de oliegalerij...

Daar kan ik wel wat op verzinnen, maar leuk is anders want ik weet ook niet of er nog andere dingen missen.

Wat eigenlijk NOG erger is: ik had die plugjes in een eerder stadium reeds moeten plaatsen, want één van die gaatjes zit onder de starter, en die starter kan alleen verwijderd worden als je vliegwiel en startkrans weer loshaalt... en DAT is een rotklus...

Nou ja, we gaan het toch maar doen... :(

Aldus gezegd en geschreven...

Vliegwiel en startgerei losgetrokken, twee stukjes M2,5 draadeind afgeknipt als plugjes, ingelijmd, en omdat het een ongeloofelijke rotklus is, vóórdat ik starter en vliegwiel terugmonteerde voor de zekerheid de olieflow gecontroleerd:

Hopelijk is het een beetje zichtbaar...

Oei! Ziet er donders goed uit, en maakt ook alle juiste geluiden.
Nu zie ik pas de kleppenopstelling.
Niet als die oude Fords.
Hmmm… startmotor in weg.

Maar welke maat is die inbus stopper plug?
Bouwmarkt heeft ze soms wel.

Prik een magneet aan een veger.
Maar ze kunnen lullig wegrollen.
En gaat het op de knieën met een felle zaklamp, met een rode kop van narrigheid, vind je het meestal terug.

Gr Bas

Laatst bewerkt:

Ik denk dat die hetzelfde zijn... ik denk dat ik die maar bestel, voor een latere "upgrade" want ik ga niet voor een derde keer voor de kat z'n viool vliegwiel en starterij demonteren... Want de starterkrans uitgelijnd krijgen op het spiebaantje is letterlijk een hit or miss affaire, en het kan in 5 minuten klaar zijn maar je kunt er ook letterlijk 2 uur lang iedere keer mikken en duwen zonder succes... Dat mikken en duwen is niet zo'n probleem, maar na iedere misser moet die krans er ook weer vanaf, en dáár krijg je rauwe vingertoppen van.

Maar ze zijn besteld!

Aha! Daar leef je je dus uit! :banana:
Dubbelverslagschrijvert. Haha :yes:
In het hol van de leeuw.
Als er zoiets als ‘modelbootjestuig’ bestaat, dan schrijft het daar wel, dat volk is genetisch belast met modelschepen.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
ENNNN.... toen hadden we weer een forse tegenvaller... Blijkbaar heeft Cison toch wel een probleem met hun passingen: de oliepomp en koelwaterpomp zijn allebei tandradpompjes, en zo te zien met als bevestigingsmethode voor het tandwiel op de aangedreven as, een perspassing...

De oliepomp werkt... De koelpomp deed niks, en het bleek dat hier de passing eerder een schuifpassing dan een klempassing was, en ZEKER geen perspassing... De as draaide wel, maar de tandraderen niet... :S...

Wat vervelender is: de pomp is van een wat ongelukkig ontwerp, waarbij de bouten die de pomp bij elkaar houden tegelijk ook de bouten zijn waarmee het ding tegen de motor zit. Ofwel demontage van de pomp, valt ook gelijk de hele pomp in delen. Erg vervelend aangezien uitgerekend de splitpakking van de pomp een papieren pakking is, en die wordt erg zacht van de koelvloeistof, en is een nogal filigraan dingetje.
Daar hadden ze beter aan gedaan om een of twee korte boutjes te besteden aan het bij elkaar houden van de pomp als eenheid.

Nou ja... maar een paar groefjes in de as slijpen, de boring in het tandwiel opruwen, en de boel verlijmen met UHU E300 in de oven uitgehard.

Na het avondeten, éérst even een warme hap in elkaar draaien...

Nou... Die koelwaterpomp is gewoon ronduit een kutding... Mooi gemaakt, maar slecht ontworpen, waardeloos om aan te sleutelen en helaas ook slecht gemaakt (perspassing die geen perspassing is... dat KAN een incidenteel defect zijn, maar toch...).

Wat is er aan de hand met het ontwerp? De pomp bestaat uit twee delen met een hele dunne pakking er tussen. Nieuw en droog is hier prima mee te werken, maar als die pakking nat is, is het een frummelig vloeipapiertje. Dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat erger is, is dat de pomp geen eigen deelbouten heeft. De bouten die de pomphelften bij elkaar houden, houden ook de pomp tegen het motorblok. Dus als je de pomp demonteert van de motor, heb je gelijk losse delen in handen. Dat is voor demonteren niet erg, maar WEL voor terug in elkaar friemelen als het pakking papier nat is.

Dat is geen enkel probleem als je de boel nieuw en droog in elkaar zet, en alles goed werkt... Maar het is WEL een probleem als de boel niet werkt en ondertussen nat is omdat je het koelsysteem opgevuld hebt.

Het probleem met de werking had ik de post hierboven al vermeld: het aangedreven tandwiel bleek los op de as te liggen.
Ik heb dat als volgt opgelost: In de as en de boring van het tandwiel heb ik met een slijpsteentje en een tandartsfreesje respectievelijk, "her en der" wat putjes geslepen, zodanig dat de diameter van as en boring niet veranderd zijn, maar er wel her en der wat holtes ontstaan waarin Epoxy (UHU Plus E300) grip kan vinden.
Daarna as en tandwiel zowel Ultrasoon alsook met remmenreiniger ontvet.
De boring dik ingesmeerd, en de as ook, het tandwiel exact op de originele positie geschoven en het geheel in de oven gelegd, en twee uur op 75 graden gebakken.
Daarna het asje in de boormachine en met een sleutelvijltje heel voorzichtig de overtollige Epoxy weggestoken.

Pomp weer gemonteerd (wat dus een ontzettend rotklusje is), en eerst heel voorzichtig rondgedraaid, wat de eerste tien, vijftien omwentelingen tamelijk stug. Wat daarvan de oorzaak was weet ik niet maar aan de kleur van het eerste schot koelvloeistof te oordelen denk ik dat de pakking (die nogal donker van kleur is) ietwat scheef zat en er een klein randje weggemalen is.

Daarna vloeistof er in en de snoerloze boor als aandrijving, en de pomp een paar minuten laten draaien.
De vloeistof (ik heb maar een flessie Gulf gebruiksklare koelvloeistof gekocht) ververst, en een filmpje gemaakt van de werking:

Met dit toerental (wat ik ergens tussen de 1000 en 1500 schat) is de opbrengst ongeveer 100 ml/minuut.
De verhouding tussen de poelies is ongeveer 1:2 dus bij een motortoerntal van 1500 kan ik een opbrengst in de buurt van de 200 ml/min verwachten. Of dat genoeg is weet ik niet. Als ik uitga van een asvermogen van 100 Watt en een geschatte weg te koelen hoeveelheid warmte van 200 Watt, zou dat een delta-T over de motor van ongeveer 15 graden betekenen. Niet onoverkomelijk, maar ook niet echt wat ik voor ogen heb...

Hoe dan ook, de pomp draait nu in ieder geval soepel genoeg om middels de snaren goed mee te draaien. en die set-up ga ik in ieder geval voor het inlopen op de testbank, en de vermogenstesten gebruiken, tegen die tijd kan ik dan ook de delta-T bepalen, de governor inregelen, en kijken of die snaaraandrijving voldoet, of dat er toch electrisch aangedreven pompen moeten komen.

Nog even een paar plaatjes van de laatste stand van zaken:

De oliepomp in wording:

IMG-20240321-WA0008[1].jpeg

Opvallend is, dat waar de waterpomp aan beide uiteinden van de as kogellagers heeft, met de as-afdichtingen zodanig dat de lagers buiten de vloeistof zitten (wat logisch is als de vloeistof niet héél erg goed smeert), maar dat de oliepomp glijgelagerd is met één enkel glijlager wat óók buiten de vloeistof zit (m.a.w. het sealtje zit tussen pomp en lager), en een glijlager wil je toch wel graag een beetje kunnen smeren. Daar had ik eigenlijk verwacht dat het lager binnen het seal zou zitten. Al is waarschijnlijk de minimale lekkage van het seal (elk seal lekt altijd een beetje) al voldoende om het oillite lagerbusje gesmeerd te houden.

Affijn, dat gaan we dus nog wel zien.

20240321_232338[1].jpg

Overigens, en dát is dan WEL weer heel leuk gedaan: de distributiepoelie heeft gaatjes waarin je de magneetjes van de ontsteking kunt plaatsen, maar deze poelie zit zodanig gemonteerd dat hij over een hoek van 90 graden te verstellen is, en daarmee zou je theoretisch de ontstekingshoek perfect moeten kunnen afstellen.

Een ander dingetje wat best wel leuk gevonden is, is dat de poelie van de waterpomp voorzien is van een montageflens voor een eventuele koellucht fan, voor als je de radiator die als accesoire voor deze motor te krijgen is, gaat gebruiken.

Laatst bewerkt:
:D :D :D Ja... dit is minder makkelijk dan het lijkt... het is een prachtige kit, maar (en aan de ene kant vind ik dat volkomen kut, aan de andere kant geniet ik er ook met volle teugen van) hij is helaas verre van perfect...

Ach nou ja, dat is ook wel een beetje "mijn werk in het klein" en hey, dat forum moet ook gevuld worden, toch?
En dan nog: Ik had hem voor 50 Euro extra als geassembleerde motor kunnen kopen (hoe kunnen ze het voor dat geld doen, he?) maar dan had ik vermoedelijk dus ergens halverwege het inlopen een loslopend pomptandwiel gehad, en had ik iets op moeten lossen waarvan ik nog nooit de losse onderdelen in handen zou hebben gehad. Is nog lastiger. Zou ik een ander de schuld moeten geven, en ook veel minder gemotiveerd zijn...

Maar hij GAAT lopen, hoor! En hij kan tegenstribbelen wat ie wil, maar hij GAAT Woutertje aandrijven, of hij dat nou leuk vind of niet.

Voorlopig is er nog een heleboel te doen, en het zal nog wel even duren voordat hij loopt, en nog véél langer voordat Woutertje vaart, want het is niet alleen een motor: er moet nog een hele installatie omheen gebouwd worden. Dat klinkt nogal gewichtig en imponerend, dat vant ook wel weer wat mee, maar ik moet een oplossing verzinnen voor de brandstof toevoer (iets in de geest van een vlotterkamer of zo), ik moet een koelwatersysteem met temperatuurregeling verzinnen, er moet een vuile-olie tank komen en dat klinkt simpel, maar die vuile olie moet WÉL helemaal uit zichzelf in die kamer terecht komen anders heeft het nog geen zin natuurlijk, want we willen geen troep in het water.

EN dan moet er nog RC in ook, anders is het hele project al bij voorbaat nutteloos...

Overigens... Woutertje gaat wél een andere naam krijgen hoor, Want ik heb ergens een kleindochter rondlopen die zich afvraagt waarom oma en mama wel een boot naar hun vernieuwd hebben en gelijk vroeg "waar is de mijne dan?"... Wat dat betreft ben ik wel een beetje een sentimentele ouwe zak... :D :D :D

perspassing die geen perspassing is..

De as is waarschijnlijk glad, geen borst in het midden.

Opvallend is, dat waar de waterpomp aan beide uiteinden van de as kogellagers heeft, met de as-afdichtingen zodanig dat de lagers buiten de vloeistof zitten

Dus als het tandwiel met een perspassing over de as wordt geschoven, dan moet deze ook de passingplaatsen van de lagers, eventueel koppeling, passeren.
Indien er een borst op de as zit, dan kan hierop wel een andere passing gebruikt worden.
Deze laatste zijn geen perspassingen en kunnen door het overschuiven beschadigd raken.
Ik vermoed, dat de ontwerpers niet er over nagedacht hadden om het tandwiel te verwarmen en de as te koelen.
Maar ook dan is de tolerantie voor dit soort dunne assen minimaal.
Voor mij logischer, een kleine spie, dan blijft het geheel demonteerbaar.

Maar al met al, ik vind je oplossing typerend voor een technicus, die gewend is om oplossing te bedenken met beperkte middelen.
Luister je nog weleens naar het liedje van Monty Python?
Succes. Henk.

Als die waterpomp niet wil, een elektrische aansluiten.
BMW heeft geen door poelies aangedrevene meer, heb ik begrepen.
Ga je koelwater uit de plomp halen? Of een warmtewisselaar op de huid maken?

Gr Bas

De as is waarschijnlijk glad, geen borst in het midden.
Yup...

Dus als het tandwiel met een perspassing over de as wordt geschoven, dan moet deze ook de passingplaatsen van de lagers, eventueel koppeling, passeren.
:D dat is "grote techniek", Henk...
Dit is gewoon een 3 mm hardstalen asje wat in 3 mm kogellagertjes draait. Die passingen zijn NOOIT echte lagerpassingen of wat dan ook, daarvoor is het allemaal veel te priegelig, en veel te lastig. Niemand gaat een 6 x 3 x 2,5 kogellagertje heetstoken of een poelietrekker of lagerstempel gebruiken om zoiets te plaatsen of te vervangen, en dergelijke lagertjes koop je voor bij wijze van spreken 2 euro de kilo, dus lagerfabrikanten, zelfs SKF niet, gaan ook geen geld steken in kwaliteitscontrole of controles op de maatzuiverheid.
Dat soort lagertjes "gooi je er van een afstandje op. Ergo, op die as vind je geen speciale plekken en het enige wat je als fabrikant kan doen is domweg de boring in het tandwiel wat kleiner houden, en eventueel dat tandwiel heet stoken vóór montage.... En DAT hebben ze dus blijkbaar niet gedaan...

Voor mij logischer, een kleine spie, dan blijft het geheel demonteerbaar.
Dat is voor mij volledig onuitvoerbaar: Een spie in een 6 mm as is al problematisch voor fabrikanten, ik zie echt geen kans om een spiebaan te steken in een tandwieltje van 8 mm over de grondcirkel en een 3 mm asboring, laat staan iets te frezen in een 3 mm hardstalen asje. Eventueel zou een dwarse boring, met een 1 mm pennetje door de as en een overeenkomende uitsparing in het tandwiel een optie kunnen zijn (de V-8 die ik twee jaar terug in elkaar gezet heb heeft dat bijvoorbeeld), maar ook daarvoor heb ik niet de spullen, en ik ken ook niemand die dergelijk fijn werk voor me zou kunnen doen.
Demonteerbaarheid is overigens het probleem niet, dit as/tandwielcombootje was bedoeld om niet-demonteerbaar te zijn.

Maar al met al, ik vind je oplossing typerend voor een technicus, die gewend is om oplossing te bedenken met beperkte middelen.
Tsja... 32 jaar op zee laat een bepaalde psychische ravage achter waar je SOMS best wel je voordeel mee kan doen :D :D :D

Luister je nog weleens naar het liedje van Monty Python?
:rolleyes: Iedere dag, Henk, Iedere dag, en in het weekend naar behoefte... Ik MOET wel... zucht... :p :p :p

Back