Nou... Die koelwaterpomp is gewoon ronduit een kutding... Mooi gemaakt, maar slecht ontworpen, waardeloos om aan te sleutelen en helaas ook slecht gemaakt (perspassing die geen perspassing is... dat KAN een incidenteel defect zijn, maar toch...).
Wat is er aan de hand met het ontwerp? De pomp bestaat uit twee delen met een hele dunne pakking er tussen. Nieuw en droog is hier prima mee te werken, maar als die pakking nat is, is het een frummelig vloeipapiertje. Dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat erger is, is dat de pomp geen eigen deelbouten heeft. De bouten die de pomphelften bij elkaar houden, houden ook de pomp tegen het motorblok. Dus als je de pomp demonteert van de motor, heb je gelijk losse delen in handen. Dat is voor demonteren niet erg, maar WEL voor terug in elkaar friemelen als het pakking papier nat is.
Dat is geen enkel probleem als je de boel nieuw en droog in elkaar zet, en alles goed werkt... Maar het is WEL een probleem als de boel niet werkt en ondertussen nat is omdat je het koelsysteem opgevuld hebt.
Het probleem met de werking had ik de post hierboven al vermeld: het aangedreven tandwiel bleek los op de as te liggen.
Ik heb dat als volgt opgelost: In de as en de boring van het tandwiel heb ik met een slijpsteentje en een tandartsfreesje respectievelijk, "her en der" wat putjes geslepen, zodanig dat de diameter van as en boring niet veranderd zijn, maar er wel her en der wat holtes ontstaan waarin Epoxy (UHU Plus E300) grip kan vinden.
Daarna as en tandwiel zowel Ultrasoon alsook met remmenreiniger ontvet.
De boring dik ingesmeerd, en de as ook, het tandwiel exact op de originele positie geschoven en het geheel in de oven gelegd, en twee uur op 75 graden gebakken.
Daarna het asje in de boormachine en met een sleutelvijltje heel voorzichtig de overtollige Epoxy weggestoken.
Pomp weer gemonteerd (wat dus een ontzettend rotklusje is), en eerst heel voorzichtig rondgedraaid, wat de eerste tien, vijftien omwentelingen tamelijk stug. Wat daarvan de oorzaak was weet ik niet maar aan de kleur van het eerste schot koelvloeistof te oordelen denk ik dat de pakking (die nogal donker van kleur is) ietwat scheef zat en er een klein randje weggemalen is.
Daarna vloeistof er in en de snoerloze boor als aandrijving, en de pomp een paar minuten laten draaien.
De vloeistof (ik heb maar een flessie Gulf gebruiksklare koelvloeistof gekocht) ververst, en een filmpje gemaakt van de werking:
Met dit toerental (wat ik ergens tussen de 1000 en 1500 schat) is de opbrengst ongeveer 100 ml/minuut.
De verhouding tussen de poelies is ongeveer 1:2 dus bij een motortoerntal van 1500 kan ik een opbrengst in de buurt van de 200 ml/min verwachten. Of dat genoeg is weet ik niet. Als ik uitga van een asvermogen van 100 Watt en een geschatte weg te koelen hoeveelheid warmte van 200 Watt, zou dat een delta-T over de motor van ongeveer 15 graden betekenen. Niet onoverkomelijk, maar ook niet echt wat ik voor ogen heb...
Hoe dan ook, de pomp draait nu in ieder geval soepel genoeg om middels de snaren goed mee te draaien. en die set-up ga ik in ieder geval voor het inlopen op de testbank, en de vermogenstesten gebruiken, tegen die tijd kan ik dan ook de delta-T bepalen, de governor inregelen, en kijken of die snaaraandrijving voldoet, of dat er toch electrisch aangedreven pompen moeten komen.
Nog even een paar plaatjes van de laatste stand van zaken:
De oliepomp in wording:
Opvallend is, dat waar de waterpomp aan beide uiteinden van de as kogellagers heeft, met de as-afdichtingen zodanig dat de lagers buiten de vloeistof zitten (wat logisch is als de vloeistof niet héél erg goed smeert), maar dat de oliepomp glijgelagerd is met één enkel glijlager wat óók buiten de vloeistof zit (m.a.w. het sealtje zit tussen pomp en lager), en een glijlager wil je toch wel graag een beetje kunnen smeren. Daar had ik eigenlijk verwacht dat het lager binnen het seal zou zitten. Al is waarschijnlijk de minimale lekkage van het seal (elk seal lekt altijd een beetje) al voldoende om het oillite lagerbusje gesmeerd te houden.
Affijn, dat gaan we dus nog wel zien.
Overigens, en dát is dan WEL weer heel leuk gedaan: de distributiepoelie heeft gaatjes waarin je de magneetjes van de ontsteking kunt plaatsen, maar deze poelie zit zodanig gemonteerd dat hij over een hoek van 90 graden te verstellen is, en daarmee zou je theoretisch de ontstekingshoek perfect moeten kunnen afstellen.
Een ander dingetje wat best wel leuk gevonden is, is dat de poelie van de waterpomp voorzien is van een montageflens voor een eventuele koellucht fan, voor als je de radiator die als accesoire voor deze motor te krijgen is, gaat gebruiken.