Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Scherp metaalzaagje Bert en er eventueel iets onder leggen en dat mee zagen, opdat de dunne plaat niet buigt. Gr. Klaas.

Bert, dat zal nog net gaan,
maar door het licht te plakken met die typografenlijm, losbaar met wasbenzine,
is de zaak secuur te verzagen in een sandwich.
Dat kan gammaply zijn of een wat dikker perskarton.

Maar proefstukje zagen is altijd de eerste stap.

Jinny mijn grootvader deed het ook niet anders.
Vond wel die snijstempels (stansen) erg handig.

Laatst bewerkt:
Ik heb een verleden achter de rug van grote en kleine motoren plus electro.
Mijn eerste brommertje heeft mijn vader zelf sneller gemaakt, wat ik meer wou moest ik zelf maar doen.
Mijn autotje, Audi 50 toen, had een olielek uit de koppakking.
Repareer het maar...

Ik heb het wel geleerd...
En slagponsen om gaten in pakkingen te slaan gebruikte ik dus ook.
Papa had niet te veel meelij met z'n dochter... (en daar ben ik hem dankbaar voor)

Jinny snel effe aangepatst! Dat was een ‘verschoven qwerty vinger’ van slechts en alleen een geïmpregneerde secondenlijmfik…

Grootvader was een leraar, gelijk mijn pa. Techneutennest.
Gereedschap ruim voorradig. Wereld bleek maakbaar naar voorbeeld.
Allen die hier schrijven hebben een zekere mate van hoogbegaafde sleutelkennis. Doen niets liever dan in dat opzicht grenzen te verleggen in maakbaarheid.
Soms zie je er tegen op om iets te maken, welke weg te bewandelen. Moet je effe wild brainstomen om weer de eigenwijze weg de keuzes te maken.

We lezen weer verder met rode oortjes.

Ik was op weg een epoxy dek te gaan verkleven. Ook zo een bizarre fix, gestoofd tussen de oren… maar het is maakbaar, dan zal het ook wel lukken.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Er is intussen via Stirlingkit toch wel goed contact met Cison (de fabrikant) en die beweren dat die koppakking het gewoon moet houden.
We gaan het zien...
Woensdag pas weer verder want tot dan zijn we in het echie aan het slepen (meer duwen en trekken dan echt slepen overigens) al hebben we in die 10 dagen ervaring die ik nu heb, toch al 2 "specials" meegemaakt. Dat is een verplaatsing van een groot object wat geen eigen voortstuwing heeft, en dat is dan NOG weer een heel andere tak van sport...

Het is nog erg wennen na 32 jaar op zee waarvan 31,5 jaar tankvaart... Maar tot nog toe absoluut wel leuk en interessant.

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het contact via Stirlingkit uitermate correct, vriendelijk en welwillend verloopt.
Als de spullen arriveren zoals beloofd, dan komt er een starterkit MÉT de juiste bougies aan binnenkort, EN krijg ik, gewoon voor de zekerheid, twee extra koppakkingen bijgeleverd.

Het verhaal (zoals het mij verteld is) is dat die mannen van Cison (waar ik overigens niet rechtsstreeks mee in contact ben) blijkbaar continue doorgaan met ontwikkelen, en bij het bouwen van de 8 cylinder versie van deze motor vonden dat die 1/4"-32 bougietjes toch niet zo goed voldeden, en ze dus maar zelf een nog kleinere en tot nog toe niet beschikbare bougie ontwikkeld hebben. En toen hebben ze (dat is dan wél weer wat slordig) gelijk ook maar de productie-runs van de reeds bestaande viercylinders óók voor deze nieuwe bougies geboord. Moet zeggen, ding ziet er echt wel goed gemaakt uit, maar ze zijn wel pokkeduur...

Spark Plug Ignition Parts for CISON V8 Flathead / OHV Engine Models - Stirlingkit

Ondertussen heb ik filmpjes gezien waarbij deze motor stationair significant onder de 1500 toeren loopt, en dat is toch wel waar ik mij op wil richten, zo rond die 1500 toeren.
Met wat geluk helpt die messing schroef ook een beetje als vliegwiel mee... :D

Hmm… Das een beste prijs voor een plug. 1:1 doet daar niet vooronder. Dat maal 8! Heck!
Dat is helemaal niet leuk meer?
Mag dan wel heel blijven. Me dunkt!

Flathead. Standaard heeft dat niet eens zo een hele hoge compressie? Althans, dat was in die jaren 30 Fordjes het geval. Prachtig.

Heel erg benieuwd naar de motorloop als je hem fix hebt. Motorenglorie!
En dat dan straks in een sleper!
Nimmer meer glimlachophangers nodig.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Bert, Als de schroef deels als vliegwiel moet gaan werken stelt dat wel hoge eisen aan de koppeling. Ergens heb ik een verhaal gelezen over de hermotorisering een binnenvaartschip. Er stond een langzaamlopende Deutz in, die werd vervangen door een snelloper (dacht DAF). Maar toen bleek dat de oude schroefas in combinatie met de schroef toch te zwaar was en dat daardoor de keerkoppeling met vertragingskast begon te protesteren.
Men heeft toen, om het gewicht te reduceren, de oude schroefas een stuk dunner gemaakt. Misschien is in jouw geval een starre koppeling de beste optie. Er wordt daar over tandhamer gesproken. zie bijgaande link en daarna gaat het verhaal nog even door. Kijk maar of je het interessant vindt. Gr. Klaas.
https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=7600&hilit=hermotorisering&start=2950

Dat maal 8! Heck!
Nee... maal vier...

Maar in zo'n starterkit zijn ze goedkoper, alleen heb je er dan ook gelijk een ontsteking, en een radiator bij...
Flathead. Standaard heeft dat niet eens zo een hele hoge compressie?
Ik heb de OHV versie, ik denk dat de compressie in de buurt van de 1:6 a 1:7 zit. Van de flathead weet ik die niet.

Misschien is in jouw geval een starre koppeling de beste optie. Er wordt daar over tandhamer gesproken.
Ik ben bekend met "tandhamer" maar bn er niet echt bang voor.

Ik kan helaas geen starre koppeling gebruiken, want de schroefas beweegt axiaal bij het verstellen van de spoed.
Raboesch heeft gelukkig een heel erg degelijke dogbone koppeling meegeleverd, en met wat geluk loopt het viercylindertje (wat ook best wel een pittig vliegwiel heeft, denk gauw 300 gram) soepel genoeg

Het was vorige week Dinsdagavond een beetje hectisch omdat ik alweer om 3 uur Woensdagochtend in de auto moest zitten, dus het was er wat tussendoor geschoten, maar:
Aangezien ik de motor op lage toerentallen wil gaan gebruiken, is klepspeling in principe van nul en generlei belang. De motor is ontworpen om toch minimaal 7000 toeren te draaien,en schijnt tot ongeveer 9000 te kunnen gaan.
Ik wil er slechts om en nabij de 1500 gaan pruttelen, wat betekent dat de landing op de zitting niet kritisch is, en ook de maximale lichthoogte speelt eigenlijk geen rol.
Dus ik was van plan om de klepspeling zodanig te stellen dat de kleptijden wat meer overeenkomen met lage toerentallen (minder overlap, en vooral de momenten van openen en sluiten dichter bij de dode punten) want dat heeft bij pokkebootje II wonderen gedaan voor zowel het loopgedrag als ook de vervuiling van de verbrandingskamer.
Dat had ik vorige week nog niet gedaan, en ik had toen dan ook nog niet op alle cylinders compressie. Daar vandaag even wat beter naar gekeken, en ik moet zeggen: die dubbele zuigerveren dat merk je wel, want de compressie is gewoon zeer goed te noemen, en op alle vier cylinders redelijk gelijkmatig.

Dus we gaan vrolijk verder met de afbouw. Eerste punt van aandacht gaan de starter en het vliegwiel worden. Die montage begrijp ik nog niet helemaal, dus daar moeten we nog even op studeren. Eerst maar eens het inie mini startmotortje een half uurtje op lage spanning laten draaien...

Back