Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Sjongejonge Bert...
Heb je je 'eigen' machinekamer net verlaten, duik je een andere in.
Succes er mee; jou kennende gaat het lukken!

Dank je Roel, dat hart onder de riem heb ik even nodig...

Want... :rolleyes:...

De krukas ligt in het carter, en ik moet zeggen: die draait direct, vanaf het inleggen, en zonder aanpassingen, gewoon retesoepel, en light keurig ingesloten in twee kogellagers en een glijlager (in het midden). Gewoon, in één keer goed... Hwet glijlager in het midden ligt strak ingesloten in een passende opening in het carter, en is tegen verdraaiing geborgd. Heel wat anders dan die V-8 (die na een dag prutsen nóg niet lekker soepel draaide).

Toen de nokkenas-aandrijving... Die ziet er echt RETEmooi ontworpen uit. Kijk maar:
20240310_212239[1].jpg


En ook super "echt"... nét een echte motor, met spieën, spiebanen en allemaal prachtig... Kijk maar:
20240310_203943[1].jpg

:banana::banana::banana::banana::wave:wave:wave MOOI he????

Nou...:mad::mad::mad::mad:

Ik ben "Slechts" anderhalf uur bezig geweest om die twee spietjes zodanig bij te werken dat ze in hun spiebanen wilden, en de tandwielen die assen op beliefden te gaan...

En dat zijn dus spietjes van om en nabij 5 mm lang, en 1,5 x 1,5 in het vierkant... Probeer DAT maar eens een haartje bij te vijlen met een sleutelvijltje... Hoe pak je het in godsnaam vast?

Één ding was opvallend: ik heb er slechts één keer een op de vloer laten vallen, en ondanks dat ik mijn bril niet ophad (ik zie van héél dichtbij geen stéék met dat ding, en dit was microscopisch sleutelvijlen, op 10 cm van de neus) vond ik hem binnen een halve minuut terug, maar in eerste instantie sloeg me de schrik om het hart...
 
Laatst bewerkt:
Als het geen rvs is kun je hem op een magneet plakken en da voorzichtig met de dremel een beetje aaien?
 
Als het geen rvs is kun je hem op een magneet plakken en da voorzichtig met de dremel een beetje aaien?
Zo'n spietje? nee, dat wordt niks...
Ik heb ze tussen de vingertoppen geklemd, en met een sleutelvijltje geaaid, dat wordt "ongeveer recht"... Maar ik vijlde ook wel aardig wat vingertop weg. Gelukkig heb ik daar redelijk wat eelt op zitten...
 
Gelukkig heb ik daar redelijk wat eelt op zitten...

Lezende de vele verslagen van je reizen, moet je ook redelijk wat op je ziel hebben.

Voor de bewerking met een vijl had ik ook gekozen.
Met goed beleid, blijft bij vijlen het oppervlak vlak.
Dit is geen sinecure, daar spieën uit St 70 gemaakt zijn.
Complimenten met het behaalde resultaat.
Groet. Henk

Opmerking over het plakken op een krachtige magneet.
Niet alleen, dat de spanen op de vijl blijven plakken, vervuilen, is de vijl eigenlijk onbruikbaar geworden.
Door het magnetiseren blijven de spanen plakken aan de vijl.
Goed de magnetiseren is niet eenvoudig.
 
Aanvankelijk keek ik erg tegen de zuigerveertjes op, want meestal zijn chinese zuigerveren knalhard en stug, en dan heeft deze motor er ook nog eens twéé per zuiger.
Nou... Dat viel dus erg mee, ze floepten min of meer zo op hun plek,ondanks dat ze niet bijzonder ruimpassend o.i.d. waren.

20240311_172413[1].jpg


En ze lieten zich eigenlijk ook vrij makkelijk in de voering duwen, want die heeft aan de bovenkant een héél klein zoekrandje. Met één vingertop een beetje druk op de zuiger zetten en met een vingernagel van de andere hand (mag je zelf kiezen van welke vinger) voorzichtig het zuigerveertje naar binnen duwen, en dan zit al heel snel de eerste veer in de voering...

Maar er zit een smerigheidje in de tweede veer... Of beter gezegd: als de drijfstang NIET netjes tussen de krukwangen valt, raakt precies op het punt waar de tweede veer de cylinder in gaat, de drijfstang de krukas, en als je dat niet door hebt en je zet kracht.... dan beschadig je de boel...

De drijfstangen zijn NIET genummerd of gemerkt, maar wél "individuele setjes", d.w.z. je mag niet de lagerkappen en drijfstangen door elkaar halen. Iedere kap hoort bij zijn eigen drijfstang. Je mag de kappen ook niet omdraaien, daarvoor is een klein hoekje uit voet en kap gefreest, wat best lastig te zien is.

Daar is maar één oplossing voor, en dat is dat je de lagerkap pas op het allerlaatste moment voor plaatsing loshaalt, en dan éérst de montage van die zuiger helemaal afmaakt.
De drijfstangen hebben een montage-richting: aan één kant van de voet zit een olieboring, en die moet onder de oliegalerij zitten. Daarmee komt dat uitgefreeste merkje aan de kant van het vliegwiel te zitten.
Die dingen heb ik helaas niet goed op de foto kunnen zetten.

Maar de zuigers zitten in ieder geval op hun plek nu:
20240311_174651[1].jpg


Langzaam begint het op een motor te lijken...
 
daar spieën uit St 70 gemaakt zijn.
:D deze niet hoor... kreeg de indruk dat het gewoon gestanste dingetjes uit pisbakkenstaal zijn... Vijlde relatief erg makkelijk.
Opmerking over het plakken op een krachtige magneet.
Niet alleen, dat de spanen op de vijl blijven plakken, vervuilen, is de vijl eigenlijk onbruikbaar geworden.
Door het magnetiseren blijven de spanen plakken aan de vijl.
Goed de magnetiseren is niet eenvoudig.
Rene had het over voorzichtig slijpen met de Dremel. Dat gaat wel redelijk goed, want de steen wordt niet magnetisch en als hij snel genoeg draait, slingert hij het slijpsel wel weg. Bij slijpbanken worden vrij vaak magneet-bedden gebruikt voor zover ik weet.
 
Op mijn werk heb ik vaak met spietjes te maken die soms net niet willen. 2 opties, 1. Het tandwiel erop rammen, Ja sommigen doen dat, of het spietjes wat vijlen zodat hij soepel erop gaat. De spietjes zijn makkelijk te bewerken en niet hard.
 
Zou ook mijn keuze zijn, al moet ik toegeven dat ik in dit geval zowel de vijl over de spietjes, als door de spiebaan in het tandwiel gehaald heb. Beide gespiede tandwielen gaan nu met de hand, maar wel met véél kracht, op de as. Loshalen kan nog steeds, al moet ik daarvoor wel de hele motor uit elkaar halen. Maar ik verwacht niet dat dat ooit nodig zal zijn: De motor gaat op zeer laag toerental gebruikt worden, ik denk gewoon domweg niet dat ik het aslager aan de distributiekant ooit zal hoeven te vervangen, en dat is de enige reden waarom het krukastandwiel er ooit af zou hoeven. En voor dat lager moet sowieso de as er uit.

Het tandwiel erop rammen,
De situaties waar ik in het werk mee te maken krijg, is dat dan vaak ook de laatste keer dat dat tandwiel geplaatst wordt, want je kunt lang niet altijd met een poelietrekker achter zo'n ding komen om hem er ook weer met hetzelfde geweld af te halen.
 
De keren dat ik iets van een spietje af moest halen heb ik ze geschuurd op fijn waterproef schuurpapier.
Om te zorgen dat het niet scheef gaat in een stuk plaat een hulp spiebaantje gefreesd dat de gewenste diepte heeft om de spie op de goede dikte te schuren.
Groet, Jan.
 
De keren dat ik iets van een spietje af moest halen heb ik ze geschuurd op fijn waterproef schuurpapier.
Om te zorgen dat het niet scheef gaat in een stuk plaat een hulp spiebaantje gefreesd dat de gewenste diepte heeft om de spie op de goede dikte te schuren.

Ik heb geen freesmachine, laat staan dat ik spiebaantjes van 1,5 mm kan frezen (waar die niet-passende spietjes vermoedelijk óók niet in gaan passen als ze niet maatzuiver zijn...) :D

En toen liep ik tegen iets héééél irritants aan: volgens de beschrijving op de website van Stirlingkit was de opgegeven bougiemaat ME8, met specifiek erbij vermeld 1/4"-32, wat de standaard gloeiplugdraad is... En aangezien ik zowel 4-cylinder ontstekingen heb liggen, alsmede werkelijk een hele bult van die ME8 bougietjes, had ik dus geen ontstekingsset er bij besteld.

En... nu blijkt die bougiedraad dus GEEN 1/4"-32 te zijn, maar een veel kleinere draad. Haartje kleiner dan M5 en niet metrisch, zo op het oog.
In de kop is géén ruimte om de bestaande gaten uit te boren, dus ik heb weinig keus, ik moet via China zien de juiste maat bougie te vinden...
Eerst maar eens de "starter kit" (ontsteking, 4 bougies, hall sensor en magneetjes, radiator en wat slang) voor deze specifieke motor besteld. Hopelijk zit daar de juiste maat in, waar ik nog niet zo heel zeker van ben want de vermeldde maat is óók bij die starterkit dus 1/4"-32... :(

Nou ja... het gaat sowieso nog wel even duren voordat het machientje loopt, want ik moet ook nog iets verzinnen voor de koppakking die van een niet vuurbestendig pakkingmateriaal gemaakt is...
 
Wat ga je verzinnen?
Een soort van Klingerit pakking met koolstof?
Ik denk dat ik ga proberen OF de pakking te kopiëren uit zacht aluminium of koper plaatmateriaal.
Desnoods moet ik de boel opmeten en CNC laten frezen.

Maar ik heb dus een originele ontstekings-set besteld, maar volgens de plaatjes op de website zitten hier ook 1/4"-32 bougies bij. Daar heb ik dus al e-mail correspondentie over, en in die correspondentie heb ik ook aangegeven dat die koppakking, dat dat anders moet.

Toyan (het merk waar ik die V8 van heb) gebruikt namelijk wél zacht aluminium koppakkingen. Het is dus technisch niet een probleem of moeilijkheid.

Dat van die bougie-maat zou een ontwerp-wijziging kunnen zijn, de koelwaterpomp is namelijk ook anders als bij de eerste serie (is nu een tandwielpomp in plaats van een centrifugaalpomp).

Maar even afwachten waar Stirlingkit mee terugkomt.
 
Nou... Ze zijn EN snel, EN blijkbaar behoorlijk service gericht daar bij Stirlingkit...

Dit kreeg ik bijna per kerende post (binnen 8 uur na mijn mailtje):


Hello Bert,

Thank you for providing this information. I will communicate this part to you now. CISON said that all machines produced in 2024 use new spark plugs. Now I will apply for the reissue of four new spark plugs for you. In addition, the cylinder head gasket you mentioned, is this part also damaged?
picture


Thank you for your understanding and have a great day.

Kind Regards,
Mona
Stirlingkit Team

(het plaatje kopieert niet mee, maar is een foto van het nieuwe type bougie)
 
Je kunt koperen pakkingen op maat laten maken. Bij de zuiger knelringen.
Deze moet zich wel wel goed kunnen zetten. Zal gering moment zijn waarmee de kop moet worden aangetrokken
 
Je kunt koperen pakkingen op maat laten maken.
Waar? Welke info hebben ze daarvoor nodig?

Ik heb eergisteren de koppakking onder de scanner gelegd en daarna uitgeprint, en daar zat een fors maatverschil tussen (bijna 5 mm over de lengte, 1 a 2 mm over de breedte, geen idee of er ook vervorming in zat), dus ik durf niet aan om een PDF bestandje aan te leveren.

Maar met wat geluk krijgen ze bij CISON ook door dat daar iets veranderen moet. Aan het antwoord te oordelen LIJKT het er op dat ze echt wel iets van kwaliteitsbewustzijn hebben. Maar ook weer niet al te veel...
 
Bert, ik doet effe navraag op bekend adres…

Scanners op leeftijd kunnen gaan vervormen.
En dan is nameten van het blok beter, daar bestek op te baseren?
Heb hier een dedicated Epson A4 hoge resolutie. Gestoken scherp maar toch ook wel op leeftijd. Tandriem veroudering denk ik, geeft wel iets vertekening, en dat corrigeer ik dan weer binnen beschikbaar tekenpakket.
Geeft inmiddels ook iets vervorming over de hoogte. Ding gaat ook al meer dan 20 jaar mee.

Navraag… bijzondere gevallen worden besteld in Italië.
Geheel koperen gelaagde pakkingen voor deftige grote V6 en zeer smalleV8jes.

Op het internet trof ik nog steeds Wilmink Performance.
Die hadden wel naam op dit gebied. Maar zou best nog eens prijzig kunnen worden.

Dan de oude vertrouwde koperplaat.
Geeft dit soort vertellingen altijd weer soelaas.


Alleen zet ik zo een pakking niet knarsetandend in de bankschroef,
zonder de klauwen af te schermen met een paar hoekstukjes PV,
zodat de grip van de bak zich niet in het koper perst... :rolleyes:
Waar hij plastic folie gebruikt, zou ik papier (calc-papier) en m'n trouwe strokenproef-lijm van 3M nemen.
Die lost zich eenvoudig met wasbenzine... en het papier kan zich niet vervormen.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Juiste koperdikte om je compressie af te stemmen.
En dat laat zich na aftekenen, op een elektrische figuurzaag perfect zagen!


Mooi voorbeeld van geppiel... Maken van een uitlaatflens uit 5 mm dik aluminium rest-stuk.
Werktekening met secondenlijm geplakt op werkstuk, en dan maar 10 x tot 10 tellen...
De zaag z'n werk laten doen...

Tekenwerk... (een mottige nog van voor m'n eigenhandige laserprinterrevisie)
Je ziet... ik dacht aan serie productie... flensje voor de 10cc MVVS.
Overigens als je dat wilt, kan ik je met tekenwerk wel helpen?


IMG_2137.jpg



Op goed geluk maar weer, maar zeker niet de eerste pakking die ik zo vervaardigd heb!


IMG_2138.jpg



Flensje klaar, opvolgend de soldeerronde... (die ik je hier bespaar)

IMG_2142.jpg



Schoon stoken om de CA verlijming teniet te doen... etc


IMG_2143.jpg


Pakking zou ik alleen niet met CA opmaken, gezien de hoeveelheid lijm en stank.
Dus heb ik een tekening ook wel met 30 minuten epoxy aangekleefd... affikken geeft ook wel stank.
Maar in de buitenlucht heb je er geen last van.
Koper pakking kun je dan weer gepast uitgloeien om te cleanen en zacht te maken.


Er bestaan ook nifty spuitbusje met speciaal-lak om te stempelen.
Of met dat spul passingen, raakvlakken zuiver zijn (pignon met hypoïd) zuiver te stellen/checken.
Blauwe transparante lak/inkt. Kan even niet op de naam komen. Daar kunnen ook nog grappen mee
worden uitgehaald om vormen over te zetten.

Motto!? Moed beleid en trouw.
Ik zie je nog wel een pakking uit de mouw doen schudden.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
In mijn vader zijn 300 cc Goggomobil uit 1961 zaten alu koppakkingen. Schat zo 0,7 mm dik. Heb wel eens kans gezien om zo'n ding eruit te blazen.
Een paar nieuwe laten komen en er weer in geprakt. Bij gebrek aan een momentsleutel zo goed en recht mogelijk aangetrokken. In een 2 CV zaten dacht ik helemaal geen koppakkingen. Nog maar even zitten peinzen Bert. Gr. Klaas.
 
Back
Top