Sjongejonge Bert...
Heb je je 'eigen' machinekamer net verlaten, duik je een andere in.
Succes er mee; jou kennende gaat het lukken!
Dank je Roel, dat hart onder de riem heb ik even nodig...
Want...

De krukas ligt in het carter, en ik moet zeggen: die draait direct, vanaf het inleggen, en zonder aanpassingen, gewoon retesoepel, en light keurig ingesloten in twee kogellagers en een glijlager (in het midden). Gewoon, in één keer goed... Hwet glijlager in het midden ligt strak ingesloten in een passende opening in het carter, en is tegen verdraaiing geborgd. Heel wat anders dan die V-8 (die na een dag prutsen nóg niet lekker soepel draaide).
Toen de nokkenas-aandrijving... Die ziet er echt RETEmooi ontworpen uit. Kijk maar:
En ook super "echt"... nét een echte motor, met spieën, spiebanen en allemaal prachtig... Kijk maar:

Nou...

Ik ben "Slechts" anderhalf uur bezig geweest om die twee spietjes zodanig bij te werken dat ze in hun spiebanen wilden, en de tandwielen die assen op beliefden te gaan...
En dat zijn dus spietjes van om en nabij 5 mm lang, en 1,5 x 1,5 in het vierkant... Probeer DAT maar eens een haartje bij te vijlen met een sleutelvijltje... Hoe pak je het in godsnaam vast?
Één ding was opvallend: ik heb er slechts één keer een op de vloer laten vallen, en ondanks dat ik mijn bril niet ophad (ik zie van héél dichtbij geen stéék met dat ding, en dit was microscopisch sleutelvijlen, op 10 cm van de neus) vond ik hem binnen een halve minuut terug, maar in eerste instantie sloeg me de schrik om het hart...
Laatst bewerkt: