Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
het kan helaas ook betekenen dat het ding totaal NIET werkt. De tijd zal het leren.
Dat snap ik dus óók niet...3 weken in 3 dagen
Hihi... nee, Klaas... ik snapte de vraag wel, ik snap niet dat die kit er nu al is...Vandaar de vraag of je ook zo snel kunt bouwen.
Bert, Je dacht 3 weken te moeten wachten, maar na drie gagen was je pakket er al. Vandaar de vraag of je ook zo snel kunt bouwen. Gr. Klaas
Nou... Pfffft
Beginnetje gemaakt met het viercylindertje wat uiteindelijk "Ons Wouterke" door het water moet gaan duwen...
De bouwbeschrijving gedownload, en dat is, tsja, aehm... nou ja... ongeveer een suggestie van hoe het in elkaar ZOU kunnen...
Bij Vario helicopters vind ik dat een uitdaging, maar bij motorblokken hou ik daar niet van. Dan moet het duidelijk, eenduidig en vooral COMPLEET zijn (bijvoorbeeld, waar je op moet letten, HOE je een O-ring of wat dan ook op zijn plek duwt, etc etc)...
Begonnen met de vier cylindervoeringen van O-ringen te voorzien. Dat klinkt simpel, maar viel toch bepaaldelijk niet geheel mee.
Er zijn 12 O-ringen, per voering 3 stuks. Er zijn 13 ringen in de kit bijgevoegd, dus je kunt er één verkloten.
Dat risico is noet geheel denkbeeldig want het zijn héél erg filigrane ringen: ongeveer 0,7 mm peesdikte, en ongeveer 17 mm binnendiameter, dus hele vervelende beweeglijke sliertjes.
Bekijk bijlage 575042
De cylinderbalk is een prachtig werkstuk, maar er zitten overal tamelijk scherpe randen, dus je moet ontzettend voorzichtig zijn dat je de ringen niet beschadigt.
Je kunt nét met één vingertop in de boring komen, en dan kun je ook al bijna niet meer zien wat je doet.
Bekijk bijlage 575041
Ik heb de ringen ingevet met het witte "Titan-Fett" van Vario, dat zou 100% kunststof en O-ring vriendelijk moeten zijn. met één vingertop heel voorzichtig een ring in de groef gedrukt (wat makkelijk gezegd is, maar vanwege de beweeglijkheid van die dunne ring ECHT lastig) en daarna heel voorzichtig met een tandenstoker de rest van de ring stukje bij beetje ook de groef in gefrummeld.
Je moet erg voorzichtig zijn dat de ring niet tijdens het manipuleren tordeert.
Tevens zijn er een paar scherpe randen aan de krukas-zijde van het geheel waar de ring om een of andere reden heel graag achter wil blijven haken.
Nadat er op deze wijze 3 ringen geplaatst zijn, kun je de voering schoonmaken, en lichtjes invetten.
Bekijk bijlage 575043
Uiteraard moet je dat vet wel helemaal tot aan de zoekrand uitsmeren, anders heeft het nog geen zin.
Dan is het zaak om GOED te kijken dat de afgeschuinde zoekrand zijn werk doet en de ring zachtjes verder in de groef drukt in plaats van er weer uit te wippen, want dan knip je de ring door bij het op zijn plek duwen van de bus.
En dat drie keer per voering, voor vier voeringen...
Al met al een operatie die je mischien in een half uurtje doet, maar die enorm veel focus en oplettendheid vergt.
Heu... nee?Dat wordt dus een wierbak in de koelwaterinlaat Bert.
Het is de laatste van de set, de andere zuiger/drijfstangsetjes zitten al in elkaar.Ben benieuwd hoe je het oplost, misschien een drifstangoog zoeken, waarin deze wel past?