Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

1 mm messing zilver gesoldeerd tussen 4 rvs moertjes. Schroefdiameter 30 mm, maar kan ook kleiner. Borgen met een moertje ertegen. 2 mm rvs asjes zijn wel te koop. Zelfs bij Raboesch of Romarin. Nog 2 Chinese 2mm asjes in het magazijn. Gr. Klaas.

2014 1002_120546.jpg
 
2 mm rvs asjes zijn wel te koop. Zelfs bij Raboesch of Romarin. Nog 2 Chinese 2mm asjes in het magazijn. Gr. Klaas.
Mijn opmerking was eigenlijk gebaseerd op de veronderstelling dat Menno NOG kleinere asjes gebruikte, uit losse materialen.
Toen ik 40 jaar geleden die plastic kit verbouwde naar RC was mijn schroefas de messing inkthuls van een ballpen, en de as een stukje 1,5 mm staaldraad. Koppeling een sstukkie ventielslang (as opgedikt met plakband) en de schroef was met lijm op de as gezet... :D :D :D
 
En hoe ze het voor mekaar krijgen is me een raadsel, maar die kan ik vastzetten met een imbusboutje van 1mm.
Met bijgeleverd sleuteltje.

Inbusboutje M1 met bijgeleverd inbus sleuteltje.
Dan moet dat sleuteltje 3 apenharen dik zijn.
Is het niet een binnenzeskant stelschroef Mm2 met inbussleutel 0,89mm?
 
Ja, vroeger moest je wel eens iets. Fietsspaak met blikken schroefje op de nippel. Hier nog 1mm RVS rond met passende messing buis. Ingezet als aandrijving van radar op het coastertje. Zou ook met zilver een mini schroefje op gesoldeerd kunnen worden. Gr. Klaas.
 
Ondertussen is de hak klaar, in de poriënvuller gezet en gelukkig had ik nagenoeg dezelfde kleur rood nog liggen.

IMG-20240112-WA0002[1].jpeg

Alweer geheel in Biereco stijl, op zijn kant gelazerd, maar dank zij de firma Biereco heb ik daar NU een excuus voor... De familie Doorzon heeft er ook mee leren leven...

En na een fiks aantal minuten draaien begint het vet zich door de hele naaf heen te werken, en er komt een vaag randje vet rond de bladwortels naar buiten.
IMG-20240112-WA0008[1].jpeg


Het stof is nog van het schuren van de porienvuller...
 
Inbusboutje M1 met bijgeleverd inbus sleuteltje.
Dan moet dat sleuteltje 3 apenharen dik zijn.
Is het niet een binnenzeskant stelschroef Mm2 met inbussleutel 0,89mm?
Dat klopt als een zwerende vinger.
Als je dat imbusboutje vastzet ben je bang dat het sleuteltje breekt.:D

Voorzichtig aan is het devies.
Oh...
En het imbusboutje niet laten vallen is ook best een goede tip.
 
De hak ziet er netjes uit Bert.
Groet, Jan.
Dank je, ik was er ook niet geheel ontevreden mee/

Nu wil ik nog het roerblad van de koning loshalen, en zodanig uitvoeren dat het blad met 1 of 2 boutjes los te halen is. Want deze hak constructie leent zich niet echt voor een demontabele hak en dat roerblad moet er met enige regelmaat onderweg om de naaf te smeren...

Maar aangezien het roerblad vrij klein is (mogelijk is dat schaal, maar ik vind het niet heel indrukwekkend groot voor een havensleper) kan het ook maar zo zijn dat ik een heel nieuw roer maak.
 
Want deze hak constructie leent zich niet echt voor een demontabele hak en dat roerblad moet er met enige regelmaat onderweg om de naaf te smeren.

Op de DY heb ik een Kort straalbuis. De schroefas kan ik door de straalbuis trekken.

SAM_2078.JPG


Dus er hoeft niets gedemonteerd te worden.
Verder voordeel, een zeer goed stuurgedrag, zowel voor- als achteruit.
Groet. Henk.
 
Op de DY heb ik een Kort straalbuis. De schroefas kan ik door de straalbuis trekken.

Bekijk bijlage 566962

Dus er hoeft niets gedemonteerd te worden.
Verder voordeel, een zeer goed stuurgedrag, zowel voor- als achteruit.
Groet. Henk.

Dan zou ik ook de positie van de roerkoning moeten verplaatsen, EN het draaipunt in de hak. En dus ook de hak nog verder verbouwen.
Ik denk dat ik dát maar niet ga doen... Levert namelijk ook problemen op met dee vorm van het achterschip (de schroef is eigenlijk wat te groot, dus er is daar weinig ruimte).

Het zou overigens inderdaad een supergoed stuurgedrag opleveren, dat weet ik nog van Pokkebootje I...

maar de schroefas is niet meer te trekken... Dat is niet inbegrepen in het ontwerp van deze schroefas: Aan het eind van d koker zit een eindflens, met daarin een ingeperst lager, en de schroef draait in dit lager. De feitelijke as zit helemaal niet aan de schroef vast. Die as heeft aa het uiteinde een vierkant blokje met groeven. De vierkante vorm dient als "meenemer" voor d schroef, de groef dient als "meenemer" voor de bladwortels.
De schroef is in elkaar geperst en als zodanig niet demontabel.

Héél theoretisch had ik in het achterschip een messing bus met O-ring kamer kunnen plaatsen, en dan zou de tunnel demontabel gebleven zijn, maar vóór het achterpiekschot zitten aan de tunnel een vetnippel, een lagerhuis en het verstelmechanisme, die dan allemaal demontabel gehouden zouden moeten worden, en er zou een lastige klem-inrichting gemaakt moeten worden om de tunnel vast te zetten.

Binnen de mogelijkheden van mijn min of meer niet-bestaande machinepark, gewoon een onmogelijke taak. De enige manier waarop dze schroef ooit weer naar buiten komt, is door Woutertje er omheen weg te breken. En dat zou zonde zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil @Roel van Essen wel halverwege tegemoet komen.
Als jij de beelden op zijn kop zet, wil ik ze wel een halve slag draaien,
Henk
Haha... Als het me niet lukt om die foto's rechtop te krijgen, lukt het me ook niet om ze 90 graden verder te draaien he?

Het is Biereco... Het gebeurt zoals het gebeurt...
 
Bouw ligt 4 weken stil in verband met familie bezoek in Indonesië.
 
Dank je, en inderdaad... ik vond die 2 keer 10 minuten op een NS perron, voorlopig weer even méér dan voldoende kou...
 
Goeie reis Bert en we zien wel wanneer je weer aan Wouter zit te knutselen. Gr. Klaas.
 
Back
Top