Nou.... ZO gek zal het niet worden... Klinkt ook niet, een Woutertje met een gillende gasturbine...Moet al héél gek gaan wil daar geen gasturbine in komen....;-)
Maar:
Dit is Woutertje, en Woutertje is dus nu van mij.
En dit is Woutertje zijn schroefje...

En alsof het zo had moeten zijn...
De as is nagenoeg exact op lengte om de machine precies recht onder de accomodatie (de grootste opening) te kunnen plaatsen.
De as is in lengte aan te passen uiteraard, en ik denk dat ik dat ook nog wel doe.
De schroef werkt volgens bijna hetzelde principe als de Marx unit, met dien verstande dat de hele as heen en weer schuift, MAAR, de schroef beweegt niet naar voor of naar achteren.
De as en schroefnaaf moeten volgens de beschrijving volledig vol gezet worden met vet. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt qua vlekken op het water.
Op zich wel prachtig mooi uitgevoerd, de schroefnaaf is voorzien van een dop aan de achterkant, die verwijderd kan worden, en dan past een bijgeleverde vetnippel in het vrijgekomen gat.
Ik zal dus een vetspuit moeten kopen. Er is ook een nippel bijgeleverd voor de koker. Ik zie helaas GEEN afdichtingen, al kan de naaf niet open dus wellicht zit dáár wel een afdichting.
De as loopt, zoals Roel van Essen ook al zei, in kogellagers.
Erg mooi gemaakt, maar wel behoorlijk "jaren '80 technologie" qua fabricage, er moet her en der wat met een sleutelvijltje de randjes nagelopen worden.
Toen ik het allereerste blad monteerde liep gelijk de boel vast, en dat bleek een echt héél miniem, nauwelijks met het oog zichtbaar butsje in de bladvoet te zijn. Dat weggevijld en toen bewoog alles weer.
De bladen zitten met elk twee RVS M2 schroefjes vast. Helaas bleek de set zo oud dat de plasticzakjes wat gaatjes opgelopen hadden, en minimaal twee schroefjes en een of twee pinnen van de verstelbeweging ontbraken. Niks onoverkomelijks.
Wat op zich heel mooi is, is dat er een mega-degelijke bol&pen koppeling is meegeleverd.
Wat ik ERG jammer vind, is dat de verstelbeweging zijn krachten op de as overbrengt middels twee dikke stelringen, en dat is dus een aan slijtage onderhevig punt.
Daar gaan twee mini druklagertjes tussen komen. Dat kost iets ruimte, dus dan komt de hevel een klein beetje scheef te staan, maar dat is dan jammer.
Het verstelbereik is goed, op het oog lastig te schatten, maar ruim voorbij de 1:1 in vooruit, en achteruit is het eigenlijk te gek (maar dat komt omdat de naaf symetrisch, want voor beide draairichtingen bedoeld is, en de bladen niet). Waar ik dan ook wel weer blij mee ben, is dat de schroef van achteren gezien linksomdraaiend (dus "normaal" is, en als het goed is komt dat overeen met de motor die ik op het oog heb. Die motor hou ik nog even onder de pet (Hans weet het al, Hans, niet verklappen he?).