Beveiliging op je stick tijdens launch

Ok, de titel zegt genoeg denk ik.
Ik heb laatst mijn stream NXT vol de grond in gegooid omdat mijn linkerstick waar mijn ailerons als flaps fungeren niet helemaal naar voren stond. :hammer:
Vleugel is te repareren, romp ga ik niet eens aan beginnen, ik bestel wel een nieuwe.

Maar waar het om gaat, dit wil ik niet nog een keer mee maken.
Mijn vraag is, hoe doen jullie dat?
Ik vlieg met een futaba zender en ik weet dat dat met Taranis allemaal te programeren is, maar ik vraag me af hoe de andere futaba vliegers dit doen.
Op mijn SF schakelaar (deze is verend gemaakt) staat de startstand.
Mijn linker stick J3 gebruik ik om te remmen.
Op de SA shakelaar heb ik 3 standen staan. naar voren is speed, midden cruise en naar je toe thermiek1 stand.
Wanneer ik aan kom vliegen en ik mijn remmen trek, kom ik vaak al in speed aanvliegen en als dat niet het geval is gooi ik mijn schakelaar tijdens het remmen om naar speed.
Vang mijn kist (als dat lukt :yes:) en start door.
Terwijl ik dat doe gooi ik mijn flaps in dmv de J3 stick naar voren te duwen en pak met mijn linker wijsvinger de SF schakelaar welke ik in launch zet. Kist laat ik los en ook mijn SF schakelaar laat ik los.
DLG gaat in speedstand omhoog.
Helaas dus niet de laatste keer.
Blijkbaar heb ik mijn J3 stick aangetikt en mijn dlg kon ik uitgraven. :(

Het liefste zou ik dus een beveliging willen hebben dat wanneer ik mijn launch schakelaar omhaal mijn ailerons niet meer als flaps kunnen fungeren. Ook niet zodra ik de launch schakelaar los laat, maar dat ik bv nog een extra handeling moet doen voordat ik deze weer kan bedienen.

Gr Edwin
 
Volgens mij - als ik het goed lees tenminste - is dit eenvoudig op te lossen door voor launch een conditie te maken die onderaan de lijst staat. Dus prioriteit heeft over alle andere condities.

Eenvoudig te zien op de zender, iedere conditie moet overrulend worden als je je launch schakelaar overhaalt.
Binnen deze conditie de instellingen maken die je nodig hebt.

Voor F3J is mijn launch stand altijd actief als ik de schakelaar over haal. Ongeacht waar de rest van de schakelaars op staan.
 
Euh.. landing is ook een conditie bij mij is ingaat als J3 15% of meer 'in' staat.
Vandaar de overrule mogelijkheid.

Dit even ter verduidelijking
 
tijd voor een "ELASTONATOR' of anders , zoals ik het doe, de centreer functie van je throttle stick terug aanzetten (veertjes achteraan) en maar de helft van je uitslag gebruiken om te remmen...
 
Volgens mij heeft iedereen daar zijn (of haar..) eigen truukje voor hard of software matig.

Ik heb geen Futaba, maar ik denk dat het principe hetzelfde is.
Tijdens de winterclinic op Terlet kwam ik in gesprek met mede forumlid Martijn (Vink).
Hij had een eenvoudig maar doeltreffende 'modificatie' aan de bewuste stick aangebracht.
Kortgezegd komt het er op neer dat hij een veertje aan de gasknuppel had bevestigd, zodat deze altijd vanzelf in een uiterste stand terugkomt. ( flaps neutraal)
Ik heb de truc die Bieze uitlegt ook geprobeerd, maar dan is de helft van de stick stand wel erg kort om vanaf flap neutraal naar full flaps te gaan.
Op bovenstaande manier heb je de volledige stickweg voor de flaps, en als je m loslaat staan de flaps weer neutraal.
Volgens mij kan dat met elke zender wel gedaan worden. Ik heb een oud veertje van een knuppel gebruikt.
Voor mij als amateur werkt het. bedankt daarvoor Martijn!!



Misschien heb je er wat aan.....Succes met de reparatie.

Grt
Martin

Edit:
O ja elastonator haha zelfde principe maar dan met elastiekje....overheen gelezen...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb kortstondig een futaba 10 (nogwat) zender gehad een paar jaar geleden en daarmee is het wel mogelijk.
Veertje in de zender activeren zodat je knuppel altijd terug naar neutraal gaat en dan de mogelijkheid kiezen waarbij alleen de onderste helft van de knuppel remt. Ik doe dat al 10 jaar zo en zie niet in waarom deze weg te kort zou zijn.
Ik kan nog steeds met meer of minder uitslag remmen. Je went er vanzelf aan. Als je die knuppel nog naar voren moet drukken na het vangen kost dat alleen maar tijd.
 
Omdat het zo expliciet wordt genoemd in deze discussie maar even ter verduidelijking mijn oplossing gefotografeerd. Het is een inwendige elastonator, niets meer dan dat en geen origineel idee.
20180318_141438.jpg
20180318_141500.jpg

Voor mij werkt het goed omdat ik mode 1 vlieg en dus de betreffende stick sowieso niet aan kan raken als ik de peg in mijn rechterhand heb tijdens een start. De veer trekt de stick dan naar onder met 0 flaps. Naar onder vinden jullie vast vreemd maar dat komt omdat ik ooit lange tijd met electrozwevers heb gevlogen waar ik gas en butterfly op dezelfde stick had met een toggle om te kiezen. Maar het maakt in principe niet uit welke richting je de veer laat trekken.

Ik ben het eens met Alex eens dat halve knuppelweg meer dan voldoende is om gedoseerd te kunnen remmen. Daarom is bij mij de eerste 50% van de knuppelweg eerder een flap control met beperkte uitslag (in totaal iets van 8mm) en zit voorbij 50% de rest om mee te remmen. Ik gebruik die eerste helft nog wel eens om kort even wat meer flap bij te drukken, bijvoorbeeld om net een stall te voorkomen als ik iets te langzaam ga in een belletje of tijdens een lage save als ik 'beet' heb. De genoemde onhandigheid van een extra handeling tijdens starten of een quick turnaround zie ik niet zo maar dat kan met de mode waarin je vliegt te maken hebben.

Kortom ik pretendeer bepaald niet het buskruit te hebben uitgevonden en al helemaal niet dat mijn oplossing het beste is of zelfs maar een goed idee voor anderen, maar het is een oplossing en het werkt voor mij.
 
Wat een reacties allemaal!
Dank daarvoor.
Helaas zit de ideale oplossing er niet tussen bij mij aangezien ik mijn motorkisten met de throttle stick vlieg. De oplossing van Martijn spreekt mij nog het meest aan, maar ik hou er alleen niet van om te schakelen tussen flaps en throttle dmv een schakelaar.

De oplossing van bobt spreekt mij ook aan , maar dan zou ik een extra conditie moeten maken voor het enabelen/disabelen voor mijn flaps aangezien de launch schakelaar wel prio heeft maar ik die zo kort inhoud dat het alsnog mis kan gaan.
Dat zou dus betekenen dat ik 2 schakelaars moet omhalen wanneer ik een doorstart wil maken.
1 toggle om mijn flaps inactief te maken en daarna mijn verende schakelaar omhalen voor de launch. Daarna de toggle weer omzetten zodat de flaps weer actief worden.
Ik weet niet of dat dat gaat werken voor mij..

Wat ik niet begrijp is dat dit niet "gewoon" software matig kan worden geregeld. Bij Taranis schijnt dit wel mogelijk te zijn.
een clubgenoot heeft het zo ingesteld dat zijn flapwerking inactief wordt wanneer hij de launch schakelaar omhaalt.
De flaps blijven inactief totdat de stick van het hoogteroer vol down wordt gedrukt (moment van push over op hoogste punt van de lancering) daarna is zijn stick voor de werking van zijn flaps weer actief.
Blijkbaar kan dit niet met futaba.
Ik ga er nog is goed over nadenken.
Mochten er nog meer "opties" variaties zijn hoor ik dat graag!
 
Laatst bewerkt:
tijd voor een "ELASTONATOR' of anders , zoals ik het doe, de centreer functie van je throttle stick terug aanzetten (veertjes achteraan) en maar de helft van je uitslag gebruiken om te remmen...
De elasonator :rofl: (geweldig woord) heb ik in het verleden wel eens gebruikt, maar het gevaar is dat deze na verloop knapt en de dan zo gewend bent dat deze terug veert dat dat niet meer gebeurd en je kist alsnog in de grond zit als je niet op let.
 
Ik gebruik op een futaba 10 cg 4 flight conditions. In elke condition is er een verschillende maximale flapuitslag en evt een offset mogelijk.
Als ik de launch conditie aktiveer met een schakelaar staat altijd de flap in de launchstand en kan de flap niet bewegen.
Blijft natuurlijk wel zaak om met de schakelaar in de goede stand te gooien.
 
In mijn Taranis heb ik het zo geprogrammeerd dat ik een launch en zoom mode heb. In deze twee modes kan ik mijn flaps niet bedienen.
Launch mode wordt geactiveerd zodra ik mijn verende schakelaar indruk, zodra ik deze loslaat gaat het over na zoom mode.
Om uit de zoom mode te gaan moet ik een andere schakelaar schakelen om naar cruise,speed,thermal mode te gaan waar mijn flaps wel geactiveerd kunnen worden.

Mocht ik dus met flaps aan komen vliegen dan kan ik mijn verende schakelaar indrukken dan worden deze automatisch gedeactiveerd zodat ik zonder enige zorgen mijn doorstarts kan doen, tijdens de stijgvlucht (zoom mode actief) kan ik dan mijn schakelaar waar ik mijn flaps op het zitten (niet op een stick zoals andere) om kan zetten.

Ik weet niet of dit mogelijk is op de Futaba maar het is een andere manier dan een elastonator of een veertje.
 
In mijn Taranis heb ik het zo geprogrammeerd dat ik een launch en zoom mode heb. In deze twee modes kan ik mijn flaps niet bedienen.
Launch mode wordt geactiveerd zodra ik mijn verende schakelaar indruk, zodra ik deze loslaat gaat het over na zoom mode.
Om uit de zoom mode te gaan moet ik een andere schakelaar schakelen om naar cruise,speed,thermal mode te gaan waar mijn flaps wel geactiveerd kunnen worden.

Mocht ik dus met flaps aan komen vliegen dan kan ik mijn verende schakelaar indrukken dan worden deze automatisch gedeactiveerd zodat ik zonder enige zorgen mijn doorstarts kan doen, tijdens de stijgvlucht (zoom mode actief) kan ik dan mijn schakelaar waar ik mijn flaps op het zitten (niet op een stick zoals andere) om kan zetten.

Ik weet niet of dit mogelijk is op de Futaba maar het is een andere manier dan een elastonator of een veertje.
Dit is dus precies wat ik ook wil!
Als ik je goed begrijp, kom je dus niet aanvliegen in zoom mode, maar in cruise speed or thermal mode. Wanneer je je launch schakelaar bediend ga je dus naar naar zoom mode wanneer de verende schakeklaar loslaat.
Ik weet dus niet of dit mogelijk is bij Futaba, maar denk het eigenlijk niet..

Ik ga is ff uit vogelen hoe ik dit het beste kan doen.
Heb al veel nuttige tips gehoord! Thanx allemaal!
Mochten er nog meer mogelijkheden/tips zijn hoor ik dat graag!
 
Ok, dan moet dat volgens mij kunnen. Is niet heel anders dan de 10 cg, alleen nog meer mogelijkheden.
Vliegstanden aanmaken en via een schakelaar kun je dan tussen de standen kiezen.
 
Dit fenomeen heeft me op men eerste internationale wedstrijd in Nancy twee rompen gekost.
Sindsdien vlieg ik ook met de preset vliegfase die baas is over alles! Eens die er af gaat is de kist hoog genoeg en al in de juiste richting waardoor dat beetje down van de flaps niet echt een probleem geeft.
 
Dit fenomeen heeft me op men eerste internationale wedstrijd in Nancy twee rompen gekost.
Sindsdien vlieg ik ook met de preset vliegfase die baas is over alles! Eens die er af gaat is de kist hoog genoeg en al in de juiste richting waardoor dat beetje down van de flaps niet echt een probleem geeft.
Vlieg je ook met futaba?
En hoe heb jij dit ingeregeld dan?
 
Vlieg je ook met futaba?
En hoe heb jij dit ingeregeld dan?
Als je zorgt dat je preset vliegfase (bij mij Launch) onderaan de lijst 'Condition select' staat, overruled deze vliegfase alle andere. Dan nog instellen dat je flaps niet werken in deze fase, bijvoorbeeld door de Butterfly functie uit te zetten in deze vliegfase
20180321_161801.jpg
 
Back
Top