Beste manier van starten met competitief rijden

Hoi!

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe je het beste kan starten met het competitief rijden / racen van RC auto's.
Drempel lijkt hoog en raak je snel je weg kwijt.

Tamiya cup ben ik tegen gekomen en druk bezig een tt-02r te bouwen.


Alle tips, adviezen e.d. zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Tamiya-Cup is een leuke klasse. Omdat de auto's redelijk beperkt zijn in wat mag zijn de kosten niet al te hoog.
Daarbij zijn de snelheden redelijk gelijk zodat de stuurmanskunst en afstellen van de auto een belangrijke factor is.
In de jaren dat mijn zoon en ik reden was de onderlinge sfeer prima en werd er best veel info uitgewisseld.
Zeker geen verkeerde instap...
 
Bedankt!

Zou het wijs zijn om lid te worden van een club.
Ik woon precies tussen Mach (Heemstede) en Raco2000 (Utrecht) in. Ben ik daar als beginner welkom denk je?
 
Lid worden van een vereniging bied zo zijn voordelen als je serieuzere stappen wilt nemen. Het telsysteem staat altijd aan en kan je je rondetijden 24/7 terugkijken mits je een transponder hebt. Overigens is een transponder ook een verplichting wil je competief gaan rijden. Je hebt iedere dag toegang, er zijn tafels om aan te zitten en er is een compressor om af te blazen. En uiteraard zijn er clubavonden waar je gezellig bij anderen kan kijken en met anderen kunt babbelen. De MACH (waar ik lid ben) kent een aardige activiteit op de woensdagavond en vaak ook op de vrijdag en zaterdagavond.
Toevallig viert de MACH in het weekend van 21 en 22 juni hun 50 jarig bestaan met clubraces. Zaterdagavond de elektro en zondag de brandstof met zaterdag overdag in alle klasses trainen. Je kunt rustig langs komen. Met het mooie weer komend weekend zal er dan ook wel de nodige drukte zijn met vrij rijders.

Daartegen worden de Tamiya klasses amper tot niet gereden bij de clubraces. De Raco heeft zijn SEC competitie alleen weet ik niet wat daar nu de verplichtingen zijn. Bij de MACH worden er div klasses gereden in de vorm van stock 13.5 turns, modified, frontie 17.5 turns, F1 21.5 turns en de 1:8 elektro klasse. De reglementen zijn wel op hun sites terug te vinden.
Natuurlijk kan je met vrij rijden alles neerzetten wat je wilt.

En dat is een probleem met een Tamiya, er zijn amper andere races te vinden waar je met je auto reglementair en competief kunt instappen. Simply Fun misschien maar helaas is daar de TT01/02 klasse verziekt door de deelname van ervaren wedstrijdrijders. Ga je voor een club normale klasse kan je bij de meeste andere clubs ook aan de open club races mee doen en kan je ook stappen hoger zetten naar NK's, EK's, WK's en de ETS. De kosten liggen dan wel een stuk hoger hoewel er bv van Serpent, 3racing en Yokomo ook budget race chassis te vinden is naast de optie dat ook 2e hands van een racer vaak wel een prima auto over te nemen is.

Bij de MACH hebben ze ook 24/7 een camera dus je kunt van te voren even kijken of er activiteit is https://pullstart.tv/mach-heemstede
 
Bedankt @Blonde Baron en @Roelof!

Helder verhaal Roelof.

Heb een TT-02r gekocht omdat ik aanvankelijk van plan was om via de Tamiya cup mn eerste competities te kunnen rijden en zo wat ervaring op te doen. (Het ‘bashen’ op een zandvlakte vind ik nog steeds erg fijn om te doen maar wil ik het rc rijden naar een hoger niveau tillen en wil ik heel graag mee doen aan wedstrijden).

Jammer dat de TT01/TT02 klasse verziekt is maar wil ik desondanks dat avontuurtje wel aangaan. Al rij ik maar één wedstrijdje mee (auto was tenslotte maar 120 piek).

Je insinueerde, althans dat haalde ik uit je verhaal, voor een andere auto te gaan voordat ik lid zou worden van bijvoorbeeld MACH.
In dit geval vind ik het niet erg voor ‘Buy once Cry once’ te gaan en hoeft het niet perse een budget auto te zijn. Wat kan je adviseren voor een beginner als ik (Wellicht Mugen of Xray?), waar ik een jaar (of twee jaar) plezier mee kan hebben en progressie mee kan maken. Ik ben serieus met mn ambities en zou het geweldig vinden om uiteindelijk aan een NK mee te mogen doen.

Wederom bedankt!
 
Bij de Tamiya cup is de TT01/02 klasse voor een beginner prima te doen, de organisatie kijkt ook een beetje naar de racegeschiedenis van de deelnemers en sluit de serieuze wedstrijdrijders voor deze TT klasse uit. Simpy Fun is een alternatief voor het NK en kent ook deze klasse maar daar rijden ook de serieuze wedstrijdrijders in mee. Ook op een andere club waar ik lid ben - de Baanbrekers in Rucphen- kennen ze deze klasse met de clubraces maar ook hier rijden er alleen ervaren wedstrijdrijders in mee.

Uiteraard is een TT chassis gewoon een 4wd toerwagen chassis en zou je met de verplichte motor/regelaar/FDR je gewoon met de clubraces mee kunnen doen.
https://www.raco2000.nl/?page_id=5752
https://www.machheemstede.nl/reglementen/

Qua een beter chassis moet je kijken hoe makkelijk je aan de onderdelen kunt komen. In principe met een Xray kan je niet fout gaan met een officiële Nederlandse distributeur. Bij de MACH is de Awesomatrix populair maar is ook een moeilijke auto. Mugen heeft ook met de MTC2 een goede auto neergezet en de MTC3 ziet er veelbelovend uit welke sinds een week leverbaar is. Voordeel van Mugen is dat ze niet ieder jaar met een nieuw chassis komen maar ongeveer eens in de 3 jaar. Ik zelf rij een Mugen MRX6X brandstof. Ook zie je Schumacher, Yokomo, Infinity en Associated gebruikt worden. En vergeet ook de Tamiya TRF niet. Hou je van techniek kan je ook eens naar de Iris en de RCmaker kijken maar qua onderdelen ben je afhankelijk van het Internet.

Mocht je misschien een interesse hebben in de frontie klasse heb je naast de modellen van de div genoemde merken ook nog de Fenix G42 waarvoor ik onlangs nog wat verbeter-onderdelen heb gemaakt. Zowel de fabrikant als ook de Nederlandse vertegenwoordiger ken ik zeer goed.

Maar misschien kijken we nog even te ver. Als je nog geen ervaring hebt met circuit rijden kan je beter gewoon bij een club beginnen met "baantjes trekken".

Misschien ook 1 om in de gaten te houden en te bezoeken is de EK bij de RACO https://www.raco2000.nl/?page_id=2498
 
Geweldig Roelof! Hier kan ik wat mee en bedankt dat je de moeite nam om te reageren!

Ik ga mn huiswerk doen en idd maar een hoop “baantjes trekken”!

Moet zeggen dat brandstof mij erg aanspreekt! Maar electro voelt minder intimiderend aan. Beweer niet, en die illusie heb ik zeker niet, dat electro simpel is, maar heb toch het gevoel dat de learning curve wat stijler is bij brandstof.

Wederom Dank!
 
Laatst bewerkt:
Brandstof is zeker gaaf om te doen. Het geluid, de geur, de technologie en al het andere wat het gevoel van het echte racen naar boven brengt geeft wel een betere belevenis hoewel genoeg elektrorijders daar anders over denken, daarom zie je bij veel verenigingen brandstof en elektro gescheiden rijden.
Let wel op dat als je brandstofwedstrijden wilt gaan rijden je wel een vaste pitmaat erbij moet hebben want je krijgt te maken met pitstops voor het tanken en bandenwissels en andere zaken.

De leercurve zal inderdaad hoger zijn want je moet motoren inlopen en afstellen, koppelingen opbouwen en afstellen en omdat het allemaal wat sneller gaat zal ook het afstellen van de auto een factor spelen. Ook is de kans op problemen met de motor veel hoger en moet je kunnen analyseren wat er aan de hand is. De kosten liggen ook vele malen hoger, nieuw kom je uit op minimaal een 1000 euro voor een auto met motor en dan komt er nog heel veel meer bij....

Hier een demo door mij bij de MACH tijdens een pauze moment met een scholencup een paar weken terug


En hier een kwalificatie bij de ENS afgelopen jaar


(meer filmpjes op dat (mijn) kanaal)

Overigens kan het geen kwaad om gewoon te beginnen met elektro om niet te veel in 1x op je af te laten komen.
 
Precies daarom spreekt brandstof mij zo aan!
De techniek, de snelheid en het geluid, prachtig man!

En kan me helemaal vinden in het feit dat beginnen met electro wijs is.

Zodra de tt-02 af is kom ik bij MACH wat rondjes rijden. Aanmeld formulie reeds gevonden!

Leuk man!

Bedankt Roelof!
 
Nice! En kom gerust op de 21e pf 22e even langs om een beetje de sfeer te proeven. Overigens is er ook een Whatsapp groep, is zeker geen chitchat groep maar meer voor de vraag van wie wanneer gaat rijden.
 
Back
Top