Bespannen Grunau Baby met zijde, VLIEG (SLEEP) foto's etc.

Dat werd door ons vroeger ook gedaan. En als de spanlak niet genoeg "kleefkracht" heeft kan je er een beetje UHU Hard doorheen mengen. Dan het bespan materiaal aanbrengen en de te verkleven opppervlakken goed aanwrijven met je handen tot het bijna droog is. Als alles dan door en door droog is kun je alles spanlakken.

Vandaag heb ik met behulp van een injectienaald de bespanning tegen de ribben geplakt. Overigens is de “holte” van dit profiel niet erg groot. Ongeveer 1.5mm.
Voor de operatie heb ik ook nog met water gevulde plasticzakjes gebruikt. Deze heb ik precies zo gevuld dat ze recht op bleven staan. Onverdunde spanlak is als lijm gebruikt

afb4335.jpg

Met de injectienaald wordt de spanlak opgezogen. Het is wat dik, dus het zuigen moet je even de tijd geven. Vervolgens word de naald op een strategische lijmplek zo ver mogelijk ingebracht. Nu laat je langszaam de lijm uit de injectienaald lopen. Dat doseren gaat goed want door dat de spanlak “dik” is komt het er ook niet met bakken te gelijk uitzetten. Met je vinger druk je op de plek waar de naald de lijm aan het lozen is. Daardoor wordt zichtbaar of er genoeg lijm tussen gespoten wordt.

afb4336.jpg

Als het genoeg lijm tussen gespoten is, kan het zakje met water er op gezet worden. De lijm is op de foto te zien als een donkere vlek. Het water in het zakje zorgt voor een strakke aanligging van de bespanning op de holle rib. Je ziet overigens niet van het gaatje wat je hebt geprikt. De naald is ook zo verschrikkelijk scherp!

afb4337.jpg

Het gaat allemaal erg snel, en een paar zakjes water kan je best kwijt…………….Een uurtje laten drogen en de bespanning zit waar ik het hebben wil!

afb4338.jpg

De injectienaald heb ik met water schoongespoten. Als je de injectienaald vol water zuigt en vervolgens zo hard mogelijk uit drukt, dan komt de spanlak ook mee.

Ik krijg echt schik in deze manier van bespannen. (kan ook te maken hebben met de verslavende werking van spanlakdampen............)

Hoewel ik nooit met zijde gewerkt heb bespande ik al een aantal modellen met papier. De kwetsbaarheid is een nadeel maar het werken met - en het resultaat van - klassieke bespanningen is uit esthetisch oogpunt superieur.

Zijde wil ik altijd nog es proberen, zodoende een vraag: Hoe pakt het gewicht bij jouw uit? Heb je de boel voor en na gewogen en een gewicht/dm2 bepaald? Ben erg nieuwsgierig. Voor jouw kist is een beetje gewicht overigens niet zo'n probleem denk ik. Het meeste wat ik zelf maak is echter nogal klein, dus moet ik er een beetje op letten.

Hoedanook: Mooi wordt die kist van jouw wel!

hallo
om eenuitstekend rezultaat te bekomen op de oude manier ,eerst schuur je alles met een 600 op daarna neem je oude filmrolletjes en die los je op in aceton krijg je een papje deze verdun je tot hij als water is daarna 1maal over het hout ongev.1dag laten rusten weer slissen met 600 nu neem je de zijde leg je open op een plaat besproeien met water steeds de vezel in kruis leggen bovenkant eerst nu leg je dit op de vleugel e dup je met een zachte borstel enkel het hout ,laten drogen 2uur,de spanlak in een sproeier doen en alles nevelen drogen slissen 600 en weer nevelen .je zult merken dat het een trommel is en zeer sterk dit is een manier die ik reeds verschillende malen toegepast heb gaat heell vlot groetjes werner

Hi Extra

Bedankt voor je bijdrage, ik kende deze truuk niet, ga het zeker eens proberen.

Voor de leesbaarheid moet je je schrijfstijl wel wat aanpassen.
Wat meer punten, hoofdletters en opnieuw aan een nieuwe regel beginnen maakt je verhaal geen puzzle, zoals het nu is.(geen kritiek, maar positief bedoeld, als je nog maar nét forumt moet je dat even leren!!!)

Sinds deze week vliegt er op Eindhoven een gerestaureerde Baby, kijk op http://www.baby58.nl
Mooi voor schaaldocumentatie!

Hoedanook: Mooi wordt die kist van jouw wel!

Bedankt voor het compliment. De eerlijkheid gebied me nu wel te zeggen dat een aantal zaken me niet zo bevallen. Ik heb nu de vleugels een maal met verdunde spanlak behandeld. Als eerste viel het vastzetten van het vochtige papier niet mee. Dat is wel gelukt door ONDER het papier met de kwast verdunde spanlak aan te brengen. Je moet zo snel werken dat je dat nooit overal voor elkaar krijgt. Dus zet je, snel voordat het papier weer droog en gekrompen is, met een paar plekken het papier vast. resultaat, een strak papiervelletje, maar wel donkere plekken van de spanlak. Die plekken zitten ook op de plaatsen waar ik spanlak onder de bespanning geinjecteerd heb. Nu hoop ik dat deze plekken verdwijnen, als de vleugel 8 keer met verdunde spanlak is behandelt. Maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in. Een tweede pechje had ik met het bespannen van het papier. Een paar plekken op een van de vleugels gingen niet strak staan! Op die plaatsen heb ik het papier weg moeten snijden. Dat is aardig gelukt, gelukkig. Ook de nieuwe stukken papier vallen eigenlijk niet op.

Tot zover het verhaal dat niet alles is wat het lijkt............

Zijde wil ik altijd nog es proberen, zodoende een vraag: Hoe pakt het gewicht bij jouw uit? Heb je de boel voor en na gewogen en een gewicht/dm2 bepaald? Ben erg nieuwsgierig. Voor jouw kist is een beetje gewicht overigens niet zo'n probleem denk ik. Het meeste wat ik zelf maak is echter nogal klein, dus moet ik er een beetje op letten.

Het gewicht met papier en zijde op een vleugelhelft van 29dm^2. bedraagt, na een keer verdunde spanlak circa 30 gram. Dat is per dm^2 zo'n 1.03 gram DUBBELZIJDIG. (en ZIJDIG slaat nu niet op de bespanning maar op TWEE KANTEN :wink: )

Je moet nog ff wachten op het eindgewicht want mijn spanlak is op. (Richard, zit er tussen Schoonhoven en Oss een modelbouwzaak?)
Ik heb de site van baby 58 gezien. Ben serieus aan het overwegen om het kleurenschema over te nemen. Al is mijn baby van een andere uitvoering. Maar ja, een echt vaderlands nummer op de kist vindt ik weer beter dan zo'n duitse..................

En, meneerdiekanschrijvenzonderademtehalenwaardoorikpaarsachtermijncomputerzit, wat voor filmrolletjes bedoeld u? Die zwarte doosjes?

dup je met een zachte borstel enkel het hout Dup je met spanlak?

Sorry voor mijn schrijfstijl,ga er op letten.
Wat betreft de filmrolletjes ,het zijn die dat je bedoeld,in de zwarte kokertjes.
Let wel op dat je nadat je het hout heb bewerkt zoals voorgaande uitleg,je de zijde er strak overlegt en dan duppen met een borstel over het hout.
Deze wijze is uitermate geschikt voor holle constructies,deze manier lost niet meer wanneer je
gaat opspannen,hier heb je echt het gewicht onder controle .proficiat met je toestel,prima vakwerk.

Hoi Berrie, Ik doe zelf aan zweefvliegen(Met echte zweefvliegtuigen) en ik moet zeggen dat de Grunau Baby een prachtige kist is. Al is het glijgetal niet al te hoog 8) . Je zwever ziet er goed uit :!:

Berrie
Als je een stukkie omrijdt via Gorinchem kom je langs Waalwijk, Hobby In, die heeft spanlak. Ik denk dat flycam in Lexmond geen spanlak heeft.
Ik heb zelf nog wel spanlak, maar die is al geopend.

Pierre, ik heb de 1/1 Baby vroeger ook gevlogen, was geinig kistje alleen het glijgetal van een baksteen. Dus daarom kan het geen kwaad als een model ervan een beetje hoog eigen gewicht heeft, anders komt hij recht naar beneden
Je kon er wel verschrikkelijk korte rondjes mee draaien dus dicht bij de thermiekkern en kon dan zo nog aardig meekomen.
Maar "steken" ging bijna niet, je kwam er nooit ver mee.

We vlogen hem met een open kap, erg puur zo dat vliegen.

Inderdaad. Een paar privévliegers bij ons hebben nu een Sedberg. Te vergelijken met een Grunau. Met een beetje thermiek zit je zo boven. Maar we gaan nu denk ik :offtopic: 8)

@Berrie

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ben erg benieuwd hoe het gewicht uitpakt als de boel helemaal afgelakt is.

Wat betreft die vlekken: Ik denk dat dat wel wegggaat als je verder lakt. Ik denk dat het komt omdat op de plekken waar je geinjecteerd hebt nu al verzadigt zijn. De rest volgt later.

Succes verder en blijf posten want het is een interessant draadje zo.

Wat betreft die vlekken: Ik denk dat dat wel wegggaat als je verder lakt. Ik denk dat het komt omdat op de plekken waar je geinjecteerd hebt nu al verzadigt zijn. De rest volgt later.

Ik hoop het. Tot nu bekruipt mij het gevoel dat de spanlak helemaal niet zo in het papier trekt, maar er meer op blijft zitten.

Moet er meer verdunt worden wellicht?!?!?!?

Ik zal blijven posten. Inclusief afbouwen en testvlucht. Als jullie dat tenminste leuk lijkt. Misschien dat dit draadje dan een andere naam moet krijgen. Maar dat is iets voor de baas van het forum.

Voorlopig moet mijn hobbykamer opgeruimt en schoongemaakt worden. Ook komt er zeer binnen kort een echt babytje bij. Als alles goed mag gaan. Dit zal wel ff van invloed zijn op de voortgang van de Grunau Baby. We zullen zien.

Nu herinner ik mij weer waarom ik in mijn vrije vlucht tijd al heel snel overstapte op solarfilm..

We gebruikten toen trouwens alleen maar verdunde spanlak, onverdunt droogt het te snel en trekt het te hard.

Suc6 met beide Baby's!!

Berrie zei:
Tot nu bekruipt mij het gevoel dat de spanlak helemaal niet zo in het papier trekt, maar er meer op blijft zitten.
Moet er meer verdund worden wellicht?!?!?!?
De bedoeling van de zijde/papier methode is juist dat er NIET teveel lak IN de bekleding trekt, waardoor het geheel lichter blijft.

Richard Branderhorst zei:
Berrie
Ik kwam vanmiddag onverwacht langs Waalwijk en ben zo vrij geweest een pot spanlak voor je te kopen, dan hoef je zaterdag niet om te rijden.
CU

WAT EEN SERVICE! :roll:

En jij nu maar hopen dat de baby niet vanacht komt, dan zit je met een pot spanlak............. :?

Nou, dat was me het pinksterweekend wel! Eerst de BIGGS meeting. Erg leuk, erg jammer dat ik alleen maar die electrische fladderaar kon vliegen. Maar daar kwam ik tenslotte ook niet voor kijken. Volgend jaar met de Grunau Baby? Dan hoop ik dat er ook eens wat rustiger gesleept kan worden. het ging soms best wild! Maar misschien is dat mijn eigen gevoel, want ik had nog nooit zoiets gezien.

En toen kwam tweede Pinsterdag. na een rustige zondag begon s'nachts de bevalling en op de maandag morgen was Laurens op de wereld!!!!!

afb4874.jpg

En nu weer de Grunau baby. Dankzij de actie van Richard kan ik weer naar hartelust spanlakken. Alles, behalve de romp staat nu 4x in de spanlak. Dat was voor mij genoeg om de servosparingen en remkleppen los te snijden.

afb4875.jpg

De remkleppen zijn nu weer vrij en worden voorzien van een rood velletje papier. Komt nog.

afb4876.jpg

De aileron servo's kunnen in gebouwd worden. Ook de aansturing wordt geplaats. de scharnierlijn ligt scheef tenopzichte van de werkrichting van de servo. Dus maar kogellinkies toegepast.

afb4877.jpg

Ook de servo van de remklep is weer te bereiken. Met het wegsnijden van het papier en zijde viel mij weer op dat deze lagen niet echt aan elkaar vast zitten. Dat zal voor het gewicht wel goed zijn. Maar mijn verwachting was dat deze lagen toch aan elkaar zouden zitten. Om een maximale stijfheid en sterkte te verkrijgen. Ik moet wel zeggen dat het met de zijde als onderlaag wel makkelijk is de scheuren in het papier weer aan de zijde met spanlak vast te zetten. Maar de vlekken blijven.

Ook ben ik bezig met het verzinnen van het kleurenschema. Ik houd het heel eenvoudig. Wat betekent eigenlijk "PH"? De letters in het nederlandse registratienummer van vliegtuigen.

Langzaam aan ben ik begonnen met het bespannen van de romp. De onverdunde laag spanlak is op het hout aangebracht.

Berrie.
Gefeliciteerd met Laurens, een echt mooie baby!

Ja, de Baby vordert ook mooi, jammer dat ik van het weekeinde weinig tijd had hem goed te bekijken, zondag was het rustiger.

Ja, dat slepen. Je moet er idd even aan wennen. Feit is dat als je een lichte zwever hebt, we wel degelijk langzaam kunnen slepen, óók met de Swiss trainer. Met een beetje kleppen erop vliegt hij bijna stapvoets, zoals je met de landingen kunt zien.
Als je echter regelmatig gesleept wordt, vooral in het begin, dan is een steile sleep véél makkelijker als een "schaal" sleep. Je vliegt als zwever véél eerder je sleepkist voorbij, met alle ellende van dien.
Als je een powersleep maakt, dan hang je er als zwever gewoon een beetje achter, vleugels recht houden en de sleper doet de rest.

Als je wilt schaalslepen is dat een ander verhaal, da's best moeilijk en je moet goed op elkaar ingespeeld zijn. De meeste ellende gebeurt met "schaal"slepen. De meeste BIGGS vliegers zijn er aan gewend aan dat powerslepen en willen niet anders, één bocht en je zit op hoogte.
Sleep je "schaal" dan zijn er meerdere bochten nodig en je zult later zien dat er een bepaald gedeelte (allemaal uitgelegd in het sleepmanual) van de bocht het zeer moeilijk te zien is hoe je kist ligt, voor zowel de sleper als de zwever. Dat gedeelte vlieg je bijna "op gevoel".

Je moet tijdens de sleep als zwever wel geconcentreerd sturen, da's wel op te bregen voor één a twee minuten. Moet je 5 minuten lang zeer geconcentreerd vliegen, dan wordt je snel moe, plus het feit dat met het toenemen van de hoogte, het zicht op je kist slechter wordt.

Richard, wat het slepen betreft. Ik wil gelijk geloven dat het veiliger, makkelijker en snel is om de zwevers omhoog te “hijsen”. Het heeft alleen wel een Pilatus, een van de kleinere schaalzwevers gekost. Tenminste, voor het publiek leek het door het “powerslepen” te komen.
Dat de Swiss trainer langzaam kan vliegen heb ik gezien. Heel indrukwekkend!! Ik ben spontaan vergeten er foto’s van te maken!!

Een weekje vaderschapsverlof leverde tijd op om eens een duw aan de afbouw van de Grunau Baby te geven. De romp is nu bespannen met papier.

afb4983.jpg

De romp is eerst met onverdunde spanlak behandeld. Het papier is in stukken aangebracht op de 6 kantige romp. Met de plantenspuit het papier vochtig gemaakt en met verdunde spanlak vastgezet. Om een vlekkerig uiterlijk te voorkomen heb ik alles onder het papier ingesmeerd met verdunde spanlak. Zo zette ik stukje voor stukje vast. Je moet wel erg snel werken, omdat het papier zo droog is met dat zomerse weer! Maar het is weer gelukt. Nu nog een aantal lagen spanlak en klaar is het!

Nu komen de kleuren aan de beurt. De remkleppen zijn nu voorzien van een rood velletje papier.

afb4984.jpg

afb4985.jpg

Kleppies uit………

In een fotoprogrammaatje ff snel een idee opgezet.

afb4986.jpg

afb4987.jpg

Zoals je kan zien is het een heel eenvoudig kleuren schema. De stukjes rood laten de verdere naturel afwerking spreken. (vindt ik……) Het nummer is fictief, hoewel, het is ons huisnummer. Het tweecijferige getal is gespiekt bij de eerder in dit draadje genoemde PH-58. Zo heb ik het belangrijkste wat ik op school heb geleerd alweer toegepast: BETER GOED GEJAT DAN SLECHT VERZONNEN. :wink:

Back