beschermlaag/coating op piepschuim kistje

Ik heb deze thread ook al in het EDF forum geplaatst, maar hoopte toch op wat meer tips. Misschien hier meer succes.;)

Ik heb een F-86 Sabre uit China, waarvan de kwaliteit van het piepschuim niet echt geweldig is. De oppervlakte beschadigt snel en ik vroeg me af of iemand tips heeft mbt het aanbrengen van een of andere beschermingslaag. Ik las in het autoforum iets over gelcoat. Iemand daar ervaring mee?

Thanks.

gr.
Dennis

Maar of die dat aan meer gewicht kan verdragen is nog de vraag.

Piepschuim kisten kunnen vaak het meer gewicht niet aan en vliegen dan belabbert.

Mvg Johan

verdund gaat het meestal wel, mr depron van het forum deed het op alles wat hij maakte (nadat hij ze zelf geschilderd had)

De vraag die natuurlijk belangrijk is: wat weegt je model en wat is de static thrust. Kijk, weegt het toestel drie kilo en heb je 1600 gram thrust kun je beter zo weinig mogelijk doen. is de verhouding ongeveer 1:1 dan heb je wel wat "extra".

Bij een toestel dat nog wel wat gewicht kan hebben zou ik zelf gaan voor opbrengen van 25-grams glasdoek met PU-lak (doek uitsnijden, eroverheen draperen, met kwast PU erover smeren en klaar. Hooguit nog iets bijwerken met filler, licht opschuren en opnieuw van een (spuit)laklaag voorzien.

Is het de versie van UH van 145cm?

Glasdoek: osCommerce

Filler: osCommerce

Nederlands bedrijf, nette prijzen. Mooie jets ook (al kan de prijs dan flink oplopen als je een beetje "schaal" wil vliegen)

Die glitsa-tip is zo gek nog niet hoor. Ik gebruik de parketlak onverdund, maar wel dun aangebracht.

Ik had eerst als bescherming tape zitten op de vleugelranden en onderkant. Heb ik er allemaal vanaf gehaald omdat dit begon te krullen, water eronder etc (watervliegtuig).

Dus heb ik alle tape eraf gehaald en meerdere (soms wel 5) dunne lagen parketlak (waterbasis) erop.

De vleugelranden voelen nu heel taai en stevig aan. En nu komt het: gewicht van het toestel is met 10 gram gedaald. En dat is inclusief een grondige behandeling van de onderkant van het watervliegtuig.

:)

Het mooie van die parketlak is dus dat meer dan 70% verdampt tijdens het drogen en op die manier dus altijd lichte, dunne maar zeer sterke laagjes worden aangebracht.

Als je de onderkant wilt behandelen zijn wel flink wat laagjes nodig trouwens. De eerste paar lagen trekken in de foam. Op zich ook niet verkeerd omdat dit de taaiheid van de bodem vergroot. Daarna wordt de laag steeds harder.

Back