Benzine motor/ontstoren en 2,4 Ghz

Ben geen beginneling maar heb wel een mogelijke beginnersvraag! Heb gevlogen met benzine motoren op de 35 Mhz. Moest ontvanger ver weg leggen, ferriet kernen plaatsen, bougiedop ontstoren via de massa etc. Nu inmiddels in het bezit van een 2,4 Ghz set en een nieuwe benzine motor met electronische ontsteking;

Heb de volgende vragen:
- hoe ver moet ontvanger van ontsteking afzitten met een 2,4 set
- de antennes komen vlak bij de aansturing van hoog/laag te zitten. Echter dit hoog laag is niet met bowdenkabels echter met een carbon staaf (omdat de kist vrij groot is). En Carbon geleidt ook. Moet ik daar nog rekening mee houden?
- verder nog tips of is het echt waar dat 2,4 Ghz geheel storingsvrij is en dan vooral met benzine motoren?

bedankt,
Michiel

Feitelijk is de ENIG juiste manier om alle storingsonderdrukkingen te blijven gebruiken. De ontsteking van een benzine motor geeft hele gemene stoorpulsen af waar geen enkel stuk elektronica geheel ongevoellig voor is. OOK DE 2,4GHz APPARATUUR NIET.
Ik kan me herinneren dat 30 jaar of meer geleden de eerste FM zenders voor modelbesturing op de markt kwamen. Toen werd er ook geroepen dat we in één klap van de storings problemen af zouden zijn. We weten allemaal in hoeverre dat waar is. ;)
Ook nu wordt er door sommige mensen weer geroepen dat met de komst van de 2,4GHz apparatuur de storingen tot het verleden behoren. Het is waar dat de 2,4GHz apparatuur duidelijk minder gevoellig is maar zeer zeker niet ongevoellig. Persoonlijk zou ik het risico nooit nemen om het te proberen, het hoeft maar één keer fout te gaan!

Zorg er ook voor dat de antennes zo ver als maar mogelijk is verwijderd zijn van andere geleiders. Plak ze bijvoorbeeld NOOIT tegen een metalen of koolstof frame deel of langs een metalen of koolstof stuurstang. Zo'n stuurstang is een prima geleider en kan als een signaal blokkering werken als hij te dicht bij de antenne zit. De 2,4GHz is voor dit soort problemen heel erg gevoellig! Bij deze hoge frequenties is het eigenlijk noodzakelijk dat altijd minimaal één van de ontvangstantennes de zender kan "zien". Wanneer daar een metalen of koolstof frame deel of stuurstang tussen zit kan de ontvangst helemaal wegvallen.
Volg ook de ontvanger inbouw voorschriften (even doorlezen) van de fabrikant op anders is de kans op problemen en storingen echt niet ondenkbaar.

Bedankt voor je reactie Ernst. Duidelijk verhaal. Heb echter nog steeds wel wat vragen. Ontsteking en ontvanger liggen zo'n 20 centimeter uit elkaar, te ver? natuurlijk ga ik het uitgebreid testen maar er zijn al zoveel ervaingen van andere forrumleden en die zou ik graag willen horen. Wat doen zij allemaal om storing te voorkomen met 2,4?

Wat doen zij allemaal om storing te voorkomen met 2,4?

Niks aparts .

Ik probeer wel alles van de ontsteking bij de motor te plaatsen en de rest naar achter in het model als het mogelijk is .

Bij de gamma DX-11 die ik hat was het niet mogelijk .

Daar zat alleen de ontvanger in de midden van het model .
Ontsteking en alle akku's zaten achter het motorschot .

De bougie dop moet goed op de bougie zitten en daar door een goede massa verbinding met de motor hebben , anders heb je goed storing .

Mvg Johan

Back