Belgica 1897-1899 schaal 1/48

Terug op het forum.
Ben begonnen met de Belgica, mijn tweede model , nu voor mijn persoonlijke verzameling.
De Belgica was het eerste expeditieschip die de Antartica overwinterde.

Samen met de romp maak ik de andere onderdelen, stuurhuis, stoomlier, enz.
Dat heeft verandering in het soms eentonig werk .
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05147.JPG
    DSC05147.JPG
    254,3 KB · Weergaven: 416
  • DSC05151.JPG
    DSC05151.JPG
    191 KB · Weergaven: 434
  • DSC05160.JPG
    DSC05160.JPG
    195,9 KB · Weergaven: 410
  • DSC05143.JPG
    DSC05143.JPG
    299,2 KB · Weergaven: 387
Heb je een afbeelding van hoe het hele schip eruit gaat zien? Ik ben wel benieuwd. En is het een bouwdoos, of volledig zelfbouw?
 
Dag Hans, nee geen bouwdoos, voor de originele plannen heeft het mij vroeger wel 10 jaar zoekwerk gekost. Er bestond geen compeuter, gsm. Uiteindelijk ben ik bij De Gerlaghe zelf uitgenodigd geweest en daar een copy mogen nemen van de scheeps tekening, daarna zoeken naar foto's om details. Zelf een radioprogramma heeft meegeholpen.
De enige foto's zijn deze van de bouw ( soms vergeet ik er te nemen).
De foto's van de romp zullen weldra gepost worden.
grt
Ward
 
Mooi schip - ze wordt zelfs herbouwd zag ik.
Is/was het origineel niet meer boven water te halen?
 
Mooi schip - ze wordt zelfs herbouwd zag ik.
Is/was het origineel niet meer boven water te halen?
Inderdaad er was sprake van geweest, het ligt in Sandefiord gezonken vol munitie. De Zweedse (Noordse) overheid heeft politieke gesprekken gehad met onze regering over het ontmijnen door de marine. Maar ja België heeft geen zo'n maritieme uitstraling.

In boom wordt de nieuwe replica van de Belgica gebouwt.
grt
Ward
 
De romp, afwerking met kleine onderdelen. De schroef uit Zweeds staal, vandaar de metaalkleur Deze was ophaalbaar
Met" Fimo" het lofwerk en wapenschild aan het hek.
Dekken en binnenverschansing.

grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05210.JPG
    DSC05210.JPG
    192,3 KB · Weergaven: 389
  • DSC05209.JPG
    DSC05209.JPG
    245,1 KB · Weergaven: 372
  • DSC05207.JPG
    DSC05207.JPG
    197,5 KB · Weergaven: 381
  • DSC05196.JPG
    DSC05196.JPG
    212,8 KB · Weergaven: 383
  • DSC05201.JPG
    DSC05201.JPG
    128,4 KB · Weergaven: 368
  • DSC05212.JPG
    DSC05212.JPG
    179,2 KB · Weergaven: 378
  • DSC05211.JPG
    DSC05211.JPG
    185,5 KB · Weergaven: 381
  • DSC05205.JPG
    DSC05205.JPG
    217,9 KB · Weergaven: 374
  • DSC05215.JPG
    DSC05215.JPG
    204 KB · Weergaven: 343
Laatst bewerkt:
Ben enkele jaren geleden nog op de werf geweest, men staat nu een enorm eind verder,volgend jaar nog eens naartoe als ik tijd vind.
Jouw werk ziet er schitterend uit,veel plezier met het vervolg
 
De reling van het achterschip en mijn werkwijze om dit resultaat te bekomen, na het draaien met een vodje gepolijst op de draaibank.
Kleine benodigdheden, klaar om te verven in matzwart.
Dek afboording en de kleine zuiltjes heb ik bewust gekozen voor briljant vernis.
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05218.JPG
    DSC05218.JPG
    228,4 KB · Weergaven: 369
  • DSC05217.JPG
    DSC05217.JPG
    163,4 KB · Weergaven: 365
  • DSC05220.JPG
    DSC05220.JPG
    194,9 KB · Weergaven: 354
  • DSC05223.JPG
    DSC05223.JPG
    191,9 KB · Weergaven: 345
  • DSC05219.JPG
    DSC05219.JPG
    168,6 KB · Weergaven: 338
  • DSC05225.JPG
    DSC05225.JPG
    186 KB · Weergaven: 329
Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig uit!
Hoe heb je dat mesje gemaakt? Van een stanleymesje?

ja, met een metaalslijpschijfje het profiel in de snijkant van een stanleymesje schijven. Daarna de snijvlakken wat scherp gemaakt, is wel het moeilijkste bewerking. De vorm moet behouden blijven want het wordt een mal.
grt
ward
 
Bedankt voor de reaktie, ik ga ervoor tot het haalbare mogelijke.
Krovijnagels uit tandenstokertjes, met slotenvijltjes uit de hand draaien.
Een autokrik gebruiken om het koperdraad recht op te spannen, een uitgesneden blokkje om langs de draad kleine oneffenheden weg te werken, 2 dagen opspannen en regelmatige de krik opspannen, zonder de draad te breken. Een krik heeft veel macht!!
Solderen van de reling, en gebruik maken van een trappenmal is zeker noodzakelijk, om de 4 trappenreling in een lijn te krijgen.
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05226.JPG
    DSC05226.JPG
    280,6 KB · Weergaven: 298
  • DSC05227 (1).JPG
    DSC05227 (1).JPG
    253,5 KB · Weergaven: 308
  • DSC05234.JPG
    DSC05234.JPG
    186,4 KB · Weergaven: 280
  • DSC05228 (1).JPG
    DSC05228 (1).JPG
    210,6 KB · Weergaven: 305
  • DSC05229 (1).JPG
    DSC05229 (1).JPG
    191,2 KB · Weergaven: 312
  • DSC05239.JPG
    DSC05239.JPG
    246,6 KB · Weergaven: 316
  • DSC05245.JPG
    DSC05245.JPG
    168 KB · Weergaven: 322
  • DSC05246.JPG
    DSC05246.JPG
    195 KB · Weergaven: 332
  • DSC05242.JPG
    DSC05242.JPG
    223,2 KB · Weergaven: 322
  • DSC05247.JPG
    DSC05247.JPG
    163,9 KB · Weergaven: 291
Mooi werk! Om koperdraad recht te krijgen kun je het ook opspannen in een boormachine. Andere zijde in de bankschroef, draad strak trekken en langzaam een aantal slagen opdraaien. De draad wordt dan strak en recht.
 
Afwerken van de voorplecht met zijn onderdelen.
Bij de foto werkwijze van de admiraliteit- anker een paar koperen bloobers. Ja, na en 40-tal jaren scheepsbouw in miniatuur, maak je nog steeds enkele bloobers;)
Admiraliteit-anker geborgen op zijn rustblokken.

Volgende stap de jufferblokken en davit

grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05254.JPG
    DSC05254.JPG
    257,7 KB · Weergaven: 293
  • DSC05256.JPG
    DSC05256.JPG
    206,9 KB · Weergaven: 298
  • DSC05258.JPG
    DSC05258.JPG
    243 KB · Weergaven: 300
  • DSC05260.JPG
    DSC05260.JPG
    230 KB · Weergaven: 300
  • DSC05264.JPG
    DSC05264.JPG
    218,1 KB · Weergaven: 287
  • DSC05262.JPG
    DSC05262.JPG
    144,8 KB · Weergaven: 283
Laatst bewerkt:
Met een mal jufferblokken maken. eerst op een draaibankje de diameter en de sleuf voor het touw of puttingsijzer.
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05266.JPG
    DSC05266.JPG
    169,1 KB · Weergaven: 245
  • DSC05267.JPG
    DSC05267.JPG
    197,5 KB · Weergaven: 264
  • DSC05270.JPG
    DSC05270.JPG
    124,7 KB · Weergaven: 266
  • DSC05271.JPG
    DSC05271.JPG
    198,9 KB · Weergaven: 240
David die buiten boord sloepen houden, geen foto's van de andere davit.
het maken van roosterwerk voor de lichtramen.
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05255.JPG
    DSC05255.JPG
    115,5 KB · Weergaven: 245
  • DSC05272.JPG
    DSC05272.JPG
    252,4 KB · Weergaven: 263
  • DSC05273.JPG
    DSC05273.JPG
    283,5 KB · Weergaven: 272
  • DSC05276.JPG
    DSC05276.JPG
    228,6 KB · Weergaven: 242
Back
Top