Beginnen met F3A

Ik had in een ander topic beloofd om een sporadische update te geven over m'n vooruitgang met het F3A vliegen. Ik heb ondertussen een twee tal vluchten gemaakt met m'n F3A vliegtuig en moet zeggen dat het toch wel even wennen is. Ik kom van een foam stunt kistje(HK Voltigeur) die natuurlijk heel agressief en direct vliegt. Ik merk dat ik de Rainbow iets meer moet begeleiden met rudder om hem mooi in een bocht te laten vliegen. Is dit een F3A toestel eigen door zijn lengte, of heb ik misschien nog wat fouten in mijn setup? Verder had ik het idee dat met maximal uitslagen het toestel oke te vliegen is maar niet heel direct, heb buiten een wing over er nog weinig mee geprobeerd dus het kan ook gewoon een stukje gewenning zijn!

Bas

een F3A toestel reageert misschien erg "traag" als je het niet gewend bent, hij is moelijk uit zijn koers te halen dit omdat hij zo stabiel is.
In een bocht moet je altijd UP trekken, dus aileron iets schuin en dan up, vaak stuur ik er ook nog wat rudder er bij.
Via bericht kan ik niet goed begrijpen wat er allemaal mis is, dan moet ik hem eens vliegend zien. kom dus eens naar een wedstrijd en ga in de pauze even vliegen. Ik, en andere piloten willen je dan graag helpen met de setup.

Ik kom zeker een keer langs en zal in ieder geval het vliegtuig meenemen. Ik denk niet dat er zo zeer iets fout zit maar gewoon gewenning is van mijn kant. Maar ik denk dat het hoe dan ook leerzaam zal zijn om het vliegtuig mee te nemen.

Wat we tijdens de F3A clinic zagen, en wat we ook hebben voorspelt van te voren is dat iedereen met te veel uitslag vloog. Terwijl iedereen al dacht dat ze hem flink verminderd hadden. We hebben bij sommige zelfs met 40% terug gebracht.
Al denk je dat je weinig uitslag hebt heb je alsnog te veel. ALs je een rol maakt, rol je dan vaak te veel ( paar graden te veel bijvoorbeeld) dat betekent dat je te veel uitslag hebt.
Om het zwaartepunt te bepalen gebruik ik deze methode.
75% gas, 45 graden stijgvlucht, halve rol.
Nu kijken wat de kist doet
Gaat hij direct naard de grond toe ? te koplastig, accu verder naar achter.
Blijft hij rustig de lijn volgen en zakt hij na 30 meter rustig naar de grond toe? zwaarte punt is goed
Blijft de kist de lijn volgen ? zwaarte punt is tikkelte staart zwaar, dit hoeft niet erg te zijn.
Gaat de kist omhoog en word de lijn de stijler? veels te staart zwaar, accu naar voren.

Wat we tijdens de F3A clinic zagen, en wat we ook hebben voorspelt van te voren is dat iedereen met te veel uitslag vloog. Terwijl iedereen al dacht dat ze hem flink verminderd hadden. We hebben bij sommige zelfs met 40% terug gebracht.
Al denk je dat je weinig uitslag hebt heb je alsnog te veel. ALs je een rol maakt, rol je dan vaak te veel ( paar graden te veel bijvoorbeeld) dat betekent dat je te veel uitslag hebt.
Om het zwaartepunt te bepalen gebruik ik deze methode.
75% gas, 45 graden stijgvlucht, halve rol.
Nu kijken wat de kist doet
Gaat hij direct naard de grond toe ? te koplastig, accu verder naar achter.
Blijft hij rustig de lijn volgen en zakt hij na 30 meter rustig naar de grond toe? zwaarte punt is goed
Blijft de kist de lijn volgen ? zwaarte punt is tikkelte staart zwaar, dit hoeft niet erg te zijn.
Gaat de kist omhoog en word de lijn de stijler? veels te staart zwaar, accu naar voren.
Ik ga er morgen weer mee vliegen en zal waarschijnlijk het grootste deel van de dag besteden aan het finetunen van het zwaartepunt en de uitslagen. Ik moet even kijken hoe de kist uit de test komt die je beschrijft, naar achter gaat vooralsnog geen optie worden i.v.m. een vleugelstang die daar loopt. Ik zou dan eventueel wel met wat lood kunnen werken om het zwaartepunt verder naar achter te leggen. Ik zal morgen avond mijn bevindingen wel even posten. Bedankt in ieder geval voor de hulp tot dusver!

• Like
Reactions: Yme
Back