batery vershil tussen bv 5000mah 6s 30c en 5000mah 4s 45c

hallo wat is beter een 5000mah 6s 30c of 5000mah 4s 45c
begrijp ik het goed dat de 4s 45c meer stroom kan leveren dan de 6s met 30c en dus de 4s krachtiger gaat zijn ?! voor een mamba monster
 
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Even doorlezen aub.
De S zijn de aantal cellen.(hoogte voltage)
De C zijn de belasting die het pakket mag hebben (ampere)

Het heeft dus niets met snelheid te maken zoals hier boven wordt gezegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De toegestane ontlaadstroom van de 5000mAh 45C is hoger dan van de 5000mAh 30C. Dat is een simpel rekensommetje.
Het toerental van de 6S zal hoger zijn, simpelweg omdat de spanning hoger is. Dat kan dus resulteren in een hogere snelheid omdat de prop of rotor sneller loopt.

Willem.
 
De toegestane ontlaadstroom van de 5000mAh 45C is hoger dan van de 5000mAh 30C. Dat is een simpel rekensommetje.
Het toerental van de 6S zal hoger zijn, simpelweg omdat de spanning hoger is. Dat kan dus resulteren in een hogere snelheid omdat de prop of rotor sneller loopt.

Willem.

Als de c waarde hoger word zal het toerental ook omhoog gaan dus het klopt niet.
Daar naast zal je als je een hoger voltage gebruikt je andere tandwielen of prop moeten steken. anders brand de boel door omdat je amperage ophoog vliegt
Als je sneller wil rijden zal je wattage omhoog moeten.
Dit kan je doen door het voltage of amperage (wat de motor trekt) op te schroeven.
Je kijkt eigenlijk altijd naar het wattage wat je mee neemt (volt X ampere)
Je motor en regelaar hebben natuurlijk grenzen waar je naar zal moeten kijken.
 
Als de c waarde hoger word zal het toerental ook omhoog gaan dus het klopt niet.
Daar naast zal je als je een hoger voltage gebruikt je andere tandwielen of prop moeten steken. anders brand de boel door omdat je amperage ophoog vliegt
Als je sneller wil rijden zal je wattage omhoog moeten.
Dit kan je doen door het voltage of amperage (wat de motor trekt) op te schroeven.
Je kijkt eigenlijk altijd naar het wattage wat je mee neemt (volt X ampere)
Je motor en regelaar hebben natuurlijk grenzen waar je naar zal moeten kijken.

de C waarde bepaalt hoeveel capaciteit in ampere de accu kan leveren

5000mah met een C rating van 30C kan dus 150A continu leveren (30x 5000mA = 150 000 mA = 150A).

De S rating is het aantal cellen dat in serie gesoldeerd is. Soms staat er bijvoorbeeld 3S2P dit betekend 2x 3Cellen in parralel (dus 2 pakketjes van 3 cellen die parralel aanelkaar gesoldeerd zijn voor extra capaciteit ~vooral auto accu's)

Dat de hogere C rating wat meer snelheid geeft klopt dus gewoon niet, de motor KRIJGT niet meer stroom, de accu kan indien gewenst alleen meer stroom leveren aan de motor ;)
 
Ik dacht dat de c waarde alleen maar aangeeft hoeveel de accu maximaal kan leveren. Het toerental wordt toch bepaald door de spanning? Bij een motor wordt het aantal kV gegeven, dus hoe meer volt hij toegevoerd krijgt, hoe sneller hij draait. Voor zover ik weet is dat niet afhankelijk van de capaciteit van de accu maar van de spanning, dus van het aantal cellen.
Voorbeeld: een 3000kV motor draait op een 3 cels accu 11,1 keer 3000 toeren, of dat nu op een 20C of 30C accu is. De spanning blijft hetzelfde. Daarbij ga ik even uit van de nominale spanning. Wel zal het toerental misschien wat minder inzaken onder belasting bij 30C, omdat de accu het vermogen wat makkelijker zal kunnen leveren.

Willem.

Als de c waarde hoger word zal het toerental ook omhoog gaan dus het klopt niet.
Daar naast zal je als je een hoger voltage gebruikt je andere tandwielen of prop moeten steken. anders brand de boel door omdat je amperage ophoog vliegt
Als je sneller wil rijden zal je wattage omhoog moeten.
Dit kan je doen door het voltage of amperage (wat de motor trekt) op te schroeven.
Je kijkt eigenlijk altijd naar het wattage wat je mee neemt (volt X ampere)
Je motor en regelaar hebben natuurlijk grenzen waar je naar zal moeten kijken.
 
Als je c waarde hoger is kakt de accu minder in dus een hoger voltage.
Je kan dan dus een grotere prop steken en met minder gewicht meer wattage vragen.

Als je dan zegt een hogere c waarde heeft geen zin mee eens maar dan heeft een cel meer ook geen zin.
Als je met beide veranderingen het wattage gelijk laat merk je niets.

Als je een cel extra pakt en de motor mag dat hebben wat voltage betreft.
Zal je de verhouding van de aandrijving moeten veranderen (in geval van een vliegtuig een kleinere prop)
De motor zal anders doorbranden.
 
Op 6s zal motor 1,5keer sneller willen lopen (toerental = Kv x accuspanning) lopen en ruim 1,5² = 2,2! keer zo veel stroom willen trekken dan bij 4s. E.e.a. bij ideale accu, regelaar, motor (elektrische weerstand nul).

'Verplicht' leesvoer, bespaart minstens een accu, een motor en een regelaar in de loop der tijd:
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top