Banden maken

Voor onze Thunderstreak zijn we op zoek naar nieuwe banden. Deze willen we zelf maken.
Wie heeft daar ervaring mee?
Het gaat om wielen van 150 mm met een breedte van 30 mm.
Welke materialen zijn er geschikt voor?

Of het is een persoonlijk geintje waar de rest van het forum geen weet van heeft, maar hou het even ontopic Johan, het betreft hier een nieuwe gebruiker...

(ps ook bij gebruikers die al lang lid zijn on-topic blijven ;-) )

Robert

Menke,

Je kan eens een mailtje sturen naar Philip Avonds, hij heeft de banden voor zijn Fouga ook zelf op schaal gemaakt (of laten maken)
Ik heb deze in mijn handen gehad en ze zagen er zeer netjes uit.

Met vriendelijke groeten MT

Om banden te maken zul je toch eerst een model moeten hebben (,een band dus )
Als het om 2 banden gaat , wat ik er van begrijp kun je ze beter kopen ,want je moet op
z,n minst 3 kilo rubber kopen ,een kilo siliconen rubber voor de mal plus 2 kilo rubber
a+b voor de banden + plus een tube bandenzwart wat gelijk door het rubber gemengd
moet worden , kom je toch snel op 60 a 70 euro, kleinere verpakking is er niet .
Een en ander kun je informeren bij .
Poly Service Amsterdam

mvg Motormuis

Hallo allen,
Bedankt voor julie tips.
Ik ben nog steeds op zoek naar jullie ervaring.
Het gaat met name om het materiaal wat schuimend hard wordt.
Een aluminum vorm heb ik reeds gemaakt.
Ik hoop nog op meer praktische tips.
Groeten,
Menke

Wat bedoel je met schuimend hard worden ? als je een vorm hebt, dan kun je daar gewoon
vloeibaar rubber in gieten ,dan heb je na het uitharden ongeveer 5 uur later .een band
Ik heb voor verschillende van mijn truck,s op deze manier zelf mijn banden gemaakt

mvg motormuis

Nee dit is massief rubber ,ik denk niet dat dit iets is voor vliegtuigbanden
Dan zou je een hele gietmal moeten maken 2 delig ,en daarin een kern van sponsrubber
o.i.d. en daar omheen rubber gieten ,maar dat is een verhaal apart ,dat doe je niet even een twee drie ,omdat het zo licht moet blijven geloof ik niet dat dit de oplossing is .
motormuis

menke is het niet iets om te kijken naar de zo koopbare spons banden wieltjes en er zelf een fraaie velg op maat bij te draaien ?

Ik heb geen flauw idee over de belasting die je er op kwijt wilt, maar je zou eens naar EVA (Extruded Vinyl Acetate) kunnen kijken. Ik ben er tot nu toe campingmatjes en kniekussens van tegengekomen, en die kniekussens zou je eens naar op zoek moeten gaan bij de diverse tuincentra en of bouwmarkten. Je kan daar namelijk redelijk goed een mooi bandje van draaien. Gewoon een 'velg' van triplex oid er op lijmen, in de boormachine klemmen, en dan met een scherp mes en vaste hand je bandjes er uit snijden. Koop genoeg schuim, want de mooiste krijg je na wat oefening. De afwerking is wat moeilijk, want je krijgt snel wat rafelige randjes. Fijn schuurpapier werkte het best geloof ik. Misschien kan je ook de brander op het draaiende wiel zetten en zo het oppervlak glad smelten.
Als je belasting niet al te hoog is, is dit dus een mooi alternatief. Zelf rubber gieten is vast ook heel leuk, maar lijkt me wat zwaarder.

Back