Balsa aileron/flap hoorntje herstellen

Ik vraag dit voor een vriend..

Stel je lijmt het verkeerde roerhoorntje in de flaps en ailerons en vice versa. Dan snij je dat zo goed als mogelijk los en trek je het eruit.

Dan zit je daarna dus met deze bende. Roerhoorntjes zitten nu in het goede stuurvlak, gefixeerd met dunne secondenlijm en zitten er netjes uitgelijnd in. Maar is dit op te vullen met Endfest voor de stevigheid? Is het dan nog aan te raden om het hout eerst in te smeren met verdunde houtlijm zodat het wat steviger wordt op de overgang van hout naar Endfest?

Of een nieuw stuk balsa erin? Ik ben op zoek naar de meest pragmatische oplossing die heel blijft.

54438908338_bc886a094e_o.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou zo'n mooi gat opvullen met epoxyplamuur. Zelf maken met epoxyhars en microballoons of desnoods met epoxyplamuur van de doe-het-zelfzaak. Dat heeft weliswaar een zwaarder vulmiddel, maar bij zo'n piepklein beetje zou me dat niet uitmaken.

Echte epoxy en micro-balloons heb ik ook liggen. (Katoenvezels ook trouwens) Geeft dat voldoende sterkte/hechting met het hout? De roerhoorntjes zitten nu vast in positie maar veel meer ook niet denk ik. De epoxy moet dus ook daadwerkelijk voor de verbinding/sterkte tussen hoorntjes en flap/aileron zorgen. Maar waarschijnlijk overschat ik de krachten die op deze hoorntjes komen gruwelijk.

Tis maar een zwever van 1m60 met 2KG servos. Geen 3D kist van 2 meter span.

Als het oorspronkelijke roerhoorntje ook in het balsa gelijmd zat moet het niet uitmaken... ik zou het zowiezo met epoxy lijmen, en in dit geval een beetje extra kwistig (persoonlijk geen ervaring met endfest, maar ook niet met loslatende lijmverbindingen).

Als je toch al katoenvezels hebt liggen, meng die er dan ook doorheen. Microballoons is het vulmiddel, maar katoenvezels geven enorm veel meer treksterkte aan epoxy. Ik ken geen sterkere lijmverbinding binnen de vliegtuigmodelbouw dan epoxy met katoenvezels.
Ik ben ooit een keer in Oostenrijk bij de Diamond Aircraft company geweest om te zien hoe ze een DA40 bouwden. Die lijmen die kist in elkaar met ......epoxy met katoenvezels.

Epoxy met balloons en katoenvezel is het geworden. And now we wait en dan kan ik 'm verder afmaken.

Voor de stevigheid op een flap, dan zit ie al vast zat met die secondelijm.

Je kan het netjes maken met wat epoxy met balloon, dan zie je het hout niet meer.

Back