Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Ik verwacht niet al te veel problemen bij de achtersteven. Die wordt 6mm dik en de valse kiel is 5mm. Dus als eerste laag erop zit, dan moet ik aan beide zijden 0,5mm wegschuren, tweede laag is 1mm dik. Dan zit ik weer op de 6mm.
 
Het werd tijd de lijn van de beplanking te bepalen. Volgens de handleiding zou de onderste plank op de foto het startpunt van de eerste beplanking moeten zijn. Ik wilde er liever een die de lijn van de dekken volgt en het liefst op het punt waar de overgang bolle kont/doorloop spiegel zit. Na enig proberen kom ik op de bovenste plank.

SAM_1952_zpsecb812d7.jpg


Deze lijkt aardig geslaagd. 1 Dek wijkt af van die lijn. Moet ik nog naar kijken hoe die te corrigeren. En ik zal een spant moeten opdikken wand de deuk laat zich weer zien.

SAM_1953_zpsd036384d.jpg


Bij het achterschip mag de lijn van mij nog een beetje buigen. Die lijkt nu een stukje recht te lopen.

SAM_1955_zps47c0f5e8.jpg


Het kost meer tijd dan ik had gehoopt, maar ik wil deze zo goed mogelijk op zijn plek hebben. Aan de hand daar van kan ik de rest gaan bepalen. Ik twijfel nog of ik de eerste beplanking deels volgens de handleiding doe of geheel op deze manier.
 
Het werd tijd de lijn van de beplanking te bepalen. Volgens de handleiding zou de onderste plank op de foto het startpunt van de eerste beplanking moeten zijn. Ik wilde er liever een die de lijn van de dekken volgt en het liefst op het punt waar de overgang bolle kont/doorloop spiegel zit. Na enig proberen kom ik op de bovenste plank...

...Bij het achterschip mag de lijn van mij nog een beetje buigen. Die lijkt nu een stukje recht te lopen...

...Het kost meer tijd dan ik had gehoopt, maar ik wil deze zo goed mogelijk op zijn plek hebben. Aan de hand daar van kan ik de rest gaan bepalen. Ik twijfel nog of ik de eerste beplanking deels volgens de handleiding doe of geheel op deze manier.

Erik,

de bovenste plank lijkt heel fraai te lopen (de onderste helemaal niet), ik zou op basis van foto's niet durven zeggen of de lijn bij het achterschip krommer zou moeten, maar heb er alle vertrouwen in dat je dit zelf met het blote oog goed kan beoordelen.

Ik denk dat je zelf inmiddels al zoveel authentieke voorbeelden van fluitschepen hebt doorgenomen en vergeleken dat je waarschijnlijk een heel wat mooiere lijn zal volgen dan de makers van de kit. Kortom ik zou jouw eigen oog volgen en de tekeningen in dit geval even links laten liggen.

Succes,

Diederik


PS: je weet het ook: de extra tijd die je in dit ene latje steekt, betaalt zich dubbel en dwars uit bij de rest van de beplanking
 
dat daar ergens een (knik) in zit is denk normaal hoor je gaat ook van bol naar hol en als alle beplanking er tegen zit zal het denk mooi in elkaar in vloeén en zal het er niet als een knik uit zien.

dus niet te snel op vullen maar probeer het eerst goed visuweel voor te stellen als het beplankt zou moeten zijn want een knik is mischien helemaal geen knik.

op de onderste foto ziet het er best goed uit hoor
 
dat daar ergens een (knik) in zit is denk normaal hoor je gaat ook van bol naar hol en als alle beplanking er tegen zit zal het denk mooi in elkaar in vloeén en zal het er niet als een knik uit zien.

dus niet te snel op vullen maar probeer het eerst goed visuweel voor te stellen als het beplankt zou moeten zijn want een knik is mischien helemaal geen knik.

op de onderste foto ziet het er best goed uit hoor

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik hem zo ga beplanken. Als het er dan toch vreemd uit ziet, kan ik plaatselijk de huid wat opdikken en het overschot wegschuren.
 
ja je gaat het zelf beter zien dan wij erik maar de achterste spant(spiegel) lijkt wel iets te breed van onder , op de onderste foto tenminste .
kan ook de camera stand zijn
 
De eerste planken zitten op hun plek. Ik heb eerst een paar zandstroken en de lijn van het dek gedaan. In dit geval denk ik dat ik van boven naar beneden ga werken. Bij het nameten van de spanten lijkt er weinig verjong werk te zijn, behalve dan bij het voor- en achterschip.

SAM_1956_zps08bc0b97.jpg


SAM_1957_zps59f8d273.jpg


De loop van de zandstropen volgens Otte Blom viel niet mee. Maar ze zitten erin.

Het volgende onderdeel wat Andy al had aangekaart is het rare dek tussen het halfdek en campagnedek (als ik de benamingen goed heb) Ik vermoed dat dit ter bescherming van de roerganger zou moeten dienen. Maar zo blokkeert het de toegang naar de kajuit.

houtpoort_zpsd9a73048.png


Doorsnede van het Rotterdamse museum model. Ik heb hier nog een boek van besteld dat hopelijk aan het eind van de week binnenkomt. Ik wil weten waar Sergal van dit model is afgeweken.
Ik kwam gisteren toevallig een aardige oplossing van een Belgische collega bouwer tegen. Dit lijkt me een aardig uitgangspunt. Hij heeft het tussendekje laten vervallen en het campagnedek verlengd. Hierdoor is het ook mogelijk een (werkende) kolderstok in het zicht te plaatsen.

post-753-0-56273400-1375906092_zps85a92af5.jpg


Hij heeft ook de roosters aangepast. Ik was er bij het uittekenen van de beplanking ook tegenaan gelopen. Bij het Sergal model lijkt het een kwart slag gedraaid te liggen. Dit ben ik nog niet tegengekomen en het doorbreekt de schaarstokken die ik wil plaatsen.

2011328578_Baleniera%20olandese_015xDeA.jpg


Het is meer een combinatie van roosters en luiken. Ik denk dat ik die ga aanpassen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen of dit ook op het Rotterdamse model uitgevoerd is.
Hopelijk kan het bestelde boek daar uitsluitsel over geven. Tot die tijd kan ik me inlezen in Walvisvaart in de Gouden Eeuw. Die is vandaag binnengekomen. En morgen heb ik als het goed is het lindenhout voor het dek binnen.
Nog genoeg uit te zoeken, maar voorlopig kan ik me nog bezig houden met het onderste deel van de romp.
 
Ik heb inmiddels de dekken met plankverdeling en nieuwe roosterafmetingen uitgetekend. Voorlopig uitgegaan van een 3-planks verdeling, maar ik overweeg nog deze meer een wildverband te geven. Het tussendekje heb ik laten vervallen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ter inspiratie hier nog enkele afbeelding van een fluitschip uit het scheepvaartmuseum in Amsterdam waarschijnlijk de Prins Willem van Oranje uit 1690. Wat opvalt is dat de luiken hier net als bij de Parel zijn afgesloten.

full


full


full


Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de foto's. Ik zit er ook over te denken een deel van de luiken af te dekken met planken zoals op de batavia. Ook de geschutspoorten overweeg ik dicht te laten. Er zitten toch al teveel kanonnen op het model en tijdens de jacht lijkt het me niet dat de kanonnen klaar voor gebruik stonden.
 
vraag me af of de braadspil wel zover naar achter gestaan heeft.

ik dacht dat deze zo dicht mogelijk tegen de boeg zou staan , geeft ook veel meer sterkte daar.
maar kan het mis hebben.

de braadspil over de brete van het dek lijkt me er tog wel een beetje over en of dit nu historis corect is heb ik tog mijn twijfels over ook al is het een schip gebouwt in de 17 eeuw
 
Ik zou het een hele happening vinden als ze dat schip boven water zouden gaan halen - net als de Wasa.
(overigens wel een mooie filosofische gedachte: ieder schip wat snel vergaat (Titanic, Wasa, Batavia) leeft oneindig voort, en al die schepen die tientallen jaren trouw hun plicht gedaan hebben gaan voor eeuwig verloren)
 
Het dek is aangepast. Ik moet nog 1 sparing zagen, maar daar wilde ik eerst de afmeting van het rooster voor weten.

SAM_1966_zps4bf97564.jpg


Alleen waar een kruis door staat wordt nog verwijderd. Het rooster is groter, maar ik wil 1 deel dicht laten. Maakt het ook wat makkelijker. Hoef ik het spant niet te slopen. Na wat spiekwerk bij Otte Blom en foto's van de Batavia het ik het rooster als volgt bedacht.

rooster_zpsfe814170.png


Over het andere rooster wil ik een zeil spannen. Het rooster bij het achterdek weer open met rooster op z'n plaats.
 
Ik zit nog eens naar de foto's te kijken maar hoort de bezaanmast niet verder naar voren te komen nu je het schip hebt verlengt?
 
Wat betreft de bezaansmast zal ik nog eens in de boeken moeten duiken.
Ik zal de walvisvaarder in ieder geval ook meenemen naar de ontmoetingsdag.
 
Bedankt voor de foto's. Ik zit er ook over te denken een deel van de luiken af te dekken met planken zoals op de batavia. Ook de geschutspoorten overweeg ik dicht te laten. Er zitten toch al teveel kanonnen op het model en tijdens de jacht lijkt het me niet dat de kanonnen klaar voor gebruik stonden.

De walvisvaarders hadden geen kanonnen aan boord, in de beginjaren ging er een bewapend escorte schip mee en toen dat niet echt nodig bleek voeren de walvisvaarders gewoon onbewapend (zonder kanonnen) naar Spitsbergen. Had ik dat geweten voordat ik dit model bouwde dan had ik ook geen kanonnen geplaatst.

Andy
 
Tijdens het wachten tot de latjes genoeg geweekt zijn puzzel ik een beetje op de onderdelen die ik toevoeg aan het model. Deze keer de kolderstok. Als referenties heb ik de Zeehaen en Batavia gebruikt.

full


In verticale stand steekt hij 2m de lucht in. Dit betekent dat ik de hut geen overstek kan geven. Iets waar ik toch al over aan het twijfelen was. Dat maakt de knoop doorhakken wat makkelijker. De bezaansmast heeft dan ook wat meer ruimte. Onderdeks moet ik het nog uitwerken, maar daarvoor moet ik eerst wat met het roer stoeien om achter wat maten te komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdens het wachten tot de latjes genoeg geweekt zijn puzzel ik een beetje op de onderdelen die ik toevoeg aan het model. Deze keer de kolderstok. Als referenties heb ik de Zeehaen en Batavia gebruikt.
....

Over het bedienen van het roer van fluitschepen bestaan veel onduidelijkheden, in "de gouden eeuw van het fluitschip" schreef A. Wegener Sleeuwijk dat niet bekend is hoe fluitschepen bestuurde werden, met een kloderstok of met talies omdat er nog nooit een fluitschip is opgegraven waarvan de besturing nog aanwezig was. Inmiddels is er een compleet (!) fluitschip in de Oostzee gevonden maar daar is helaas alleen de buitenkant van bestudeerd.


Andy
 
Back
Top