Balanceren over de lengte as?

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
Ik heb mijn Rasant klaar voor de eerste vlucht maar zit nog met een ?.
Over de lengte as van de romp is die geheel uit balans. Dit komt doordat de motor onder 90° is gemonteerd, dus met de cilinder horizontaal en de uitlaat naar boven. Dit moest omdat de uitlaat anders tegen de aanvalsboord zit. Nu kan ik daar zo mee vliegen of moet ik die eerst uitbalanceren over de lengte as d.m.v. lood in de rechter vleugeltop te steken? Als ik de vleugel appart op de lengte as leg is die wel in balans. De onbalans zit dus zuiver in de romp.

Alvast bedankt.

Uiteraard dat je romp ook over de lengte as in evenwicht moet zijn, als 1 kant zwaarder is dan de andere zal je vliegtuig altijd spontaan naar de zwaarste kan draaien.

Het beste is inderdaad om wat lood in de vleugeltip te steken. Dit punt is nl het verst van de middenas weg, en je hebt daar dus het minste lood (extra gewicht) nodig om het in balans te krijgen.

Dat de vleugel momenteel in balans is, doet weinig ter zake, vermits deze (onder normale omstandigheden) nooit alleen zal rondvliegen. Je moet naar het totaal kijken.

De onbalans zit dus zuiver in de romp.

Ik zou me daar zeker niet druk maken, het is maar een smal rompje, dus de onbalans is ook vrij klein. Heb het toestel zelf ook gevlogen met de motor in die positie, niks aan de hand.

Grt.

De onbalans is meer dan je zou verwachten hoor. Ik moet toch een 30gr op de rechter vleugeltip leggen voor dat hij mooi in balans ligt. Ik denk dat je tijdens het vliegen er niks van voelt, maar bij het smijten bij de start ben ik toch bang dat hij zal wegdraaien. Door het koppel van de motor wil een vliegtuig al naar links en de linker kant van mijn Rasant is nog eens zwaardert dan de rechter, dit lijkt mij toch geen goeie combinatie.

Heb het toestel zelf ook gevlogen met de motor in die positie, niks aan de hand.

Je hebt het antwoord klaar van alex, hij heeft hem met deze set up gevlogen en er was niets aan de hand.

Als je echter zekerder bent met het toevoegen van 30 gram lood in de vleugel is er echt wel niemand die je zal tegen houden.

Stevo

Back