Bakje bouwen voor lipo's in bestaand toestel

Hoi allemaal,

al een hele tijd geleden kocht ik een 45 cc vervanger motor in electro. Deze zou in mijn Stuka moeten komen.

Na heel wat tijd is het me gelukt om wat tijd te spenderen aan de nodige herstellingen (cockpit) en ben ik aan het kijken hoe ik de motor ga bevestigen.

Maar, ik moet ook een manier vinden om de lipo's (2x 5S1P) te gaan bevestigen. En daarvoor heb ik eigenlijk hulp nodig.

Aan de onderkant van de neus zit er een stuk dat los kan gemaakt worden met schroeven. Volgens mij is dit de beste toegang tot het toestel omdat ik de lipo's dan zou kunnen steken waar de tank stak. Als ik dit stuk zo kan maken dat die snel los en weer vast is, moet dit lukken.

Maar, nu stel ik me de vraag wat ik het best kan maken qua constructie (en indien mogelijk met een tekening van jullie) om de lipo's er in te houden en goed vast te zetten. Zelf zou ik denken aan een bakje dat ik er uit kan halen, dan de lipo's er in steken en vastbinden of zo en dan op één of andere manier in het toestel kan schuiven of klikken. Maar daar heb ik dus een hint, tip of hulp voor nodig. Mijn bouwkunsten op dat gebied zijn zeer zeker niet goed genoeg.

Ik voeg enkele foto's (slechte kwaliteit van GSM) bij van hoe het er nu allemaal (langs onder) uitziet :

Stuka001.jpg

Stuka002.jpg

Dan heb ik ondertussen ook de motorsteun uit HK aangekregen, speciaal voor deze motor. Maar of dat sterk genoeg is op de volgende manier, daar twijfel ik toch aan hoor.

Stuka004.jpg

Die zou hier nu in moeten komen.

Stuka003.jpg

Tot mijn spijt is het geheel net zo dat mijn bevestiging in principe RECHT in het MIDDEN van de firewall zou moeten komen om de prop vooraan mooi net buiten de romp te krijgen. Verdorie...

Stuka005.jpg

Stuka006.jpg

Stuka007.jpg

Hier zal ik dus ook nog even wat moeten uitdokteren. Elke hulp is welkom !

Groetjes en alvast bedankt

Davy

Je kunt een nieuw motorschot maken dat in de neus past precies op de plaats waar je het beste uitkomt(achterzijde van motor en motorsteun niet gebruiken) en dan de oude verwijderen of voor de sterkte laten zitten.
De lipo zou ik als laatste plaatsen als de andere apparatuur op zijn plaats zit i.v.m.het zwaartepunt.;)

Laatst bewerkt:
Misschien kun je de motorsteun demonteren en dan de vier staafjes iets inkorten? Of anders de motorsteun op het brandschot aftekenen en uitfrezen met een dremel. Vervolgens tegen de achterkant van het brandschot een nieuwe lijmen waar je de motorsteun vervolgens monteert?

Succes in elk geval,

Volkert

Voor een kleiner vliegtuig heb ik ook een bakje gemaakt voor mijn Lipo's
Ga je van brandstof naar elektro dan moet er meestal veel gewicht voorin
In mijn geval moesten de Lipo's zelfs door de firewall heen naar voren!

Ik heb van Balsa een bakje gemaakt:
111534a0419a30870f.jpg
[/IMG]
Dit bakje is inwendig 25 mm langer als de Lipo, dit vul ik op met stukjes depron.
Zo kan ik later makkelijk de lipo nog naar voren of naar achteren schuiven.
Vooin zit de lipo klem in het balsa (dit deel steekt door de firewall)
Achteraan zit de lipo vast met klitteband.
Na het checken van het zwaarte punt is dit bakje vastgelijmd in de romp (klitteband ook vast aan de romp)
Het balsa wordt nauwelijks belast, voor zit de lipo pas in het gat in de firewall, achter zit hij vast met het klitteband.
Voor zware accu's kun je natuurlijk beter triplex gebruiken i.p.v. balsa.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo heb ik 10S4900 gemonteerd, 3x M6 Nylon boutjes; (de tape is ondertussen vervangen door netter spul)

evooofinal_8_.JPG

Accu is in 20 seconden verwisseld:)

Davy, als je zaterdag naar onze fly-in komt, neem dan even een grondige kijk naar Jean zijn Spitfire-conversie, kan je misschien op weg helpen. (die vliegt sinds 4 weken op electronen.)

Back