"Bagging" zonder "bag"....epoxy staartvl

Hellow,

Ik las laatst ergens hoe je eenvoudig staartvlakken kon maken met balsa en epoxy (+glasmat). Was erg licht en sterk, en alleen mbv waxpapier en een stapel boeken. Wie weet waar ik deze werkwijze kan vinden.....
 
Franck, misschien een ouwbollig verhaal maat toch:

1. ga uit van een glad stabilo.

2. prime het balsa met spanlak of een verdunde een-component poly urethaan lak.

3. schat het gewicht van de totale hoeveelheid glas die je gaat gebruiken. Of knip alvast de grove vormen van boven en onder vlak uit en weeg.

4. Dit gewicht wordt de totale hoeveelheid hars die je gaat opbrengen.

5. Maak je hars aan en drenk je glas er in , daar bij het glasdoek tussen twee vellen polyethyleenfolie in klemmend. Je kan visueel inspecteren of het doek echt vochtig is.

6. Nu de grote truc : neem weer twee vellen polyethyleen folie. Maak een sandwich van :

folie, scheurdoek, glas, balsa, glas, scheurdoek,folie.

7. Druk het pakket samen met een rubber rol of met de vingers. Alle lucht zal wijken. Het glas zit stevig op het balsa.

8. Het enige dat ontbreekt in het verhaal is de bag en het vacuum. Voor een simpel vlak is dat niet nodig. Het gebruik van scheurdoek, een ruwe poreuze nylonachtige doek heeft het voordeel dat je eindoppervlak wat ruwig aan voelt na uitharden van de hars en losscheuren van het doek. Dat maakt het oppervlak makkelijker schilderbaar.
De stapel boeken moet misschien wat extra druk geven. Die techniek kan niet worden gecontroleerd en levert in de praktijk een ongeregelmatig oppervlak op. (ongelijkmatige druk)

Een simpeler methode was vroeger , met je wijsvinger kleine hoeveelheden hars ( 2 - 3 gram) door het glasdoek te duwen en zo doek en balsa met hars te bedekken. Uitgangspunt van de beide methoden : Gebruik nooit teveel hars !.

Gerben Wassenaar
 
Hardstikke bedankt gerben.

Scheurdoek laat ik achterwerge, ik hoef niet te schilderen. Je verhaal gaat net iets verder dan de link waarom ik vroeg...had de link inmiddels gevonden. Tnx, ik ga het vanavond proberen.

Groet !
 
Overweeg i.p.v. die stapel boeken ook eens een of twee glasplaten. Werkt echt super voor het maken van laminaten. En het is altijd recht. :D
 
het onder druk zetten met vlakke platen heeft nadelen.
Je kunt niet niet controleren of er werkelijk gelijkmatige druk is.
Het voordeel van vacuum bagging is nu net dat je wel zeker weet dat er gelijkmatige druk is.

De primitieve methode met de wijsvinger was :

maak minimaal hars aan (2.5 gram) . Doop de wijsvinger in de hars en druk de hars door het glasdoek heen. Daan heb je lokaal een controle over de druk. Houdt het laminaat zo (hars)droog mogelijk.
Het totaal gewicht aan hars moet gelijk worden aan de hoeveelheid gebruikt glasdoek. de manier is een gruwel , maar de mensen die het zo hebben gedaan in het verleden leven nog steeds.

Met overdruk de hars er een inkeer doorheen drukken gaat misschien als je de reeds genoemde methode uitbreid met twee lagen schuim plastic , die tegen het scheurdoek aanliggen. Overtollige hars zal dan door het scheurdoek in het schuimplastic kruipen. Blijft echter riskant.

Kracht doorleiden met glasplaten gaat mis wanneer je product niet perfect vlak en/of glad is. Na een maal scherven verwijderen , weet je waarom.
 
Dat een vacuumopstelling de voorkeur geniet boven een of twee glasplaten zal ik niet bestrijden, maar tot op heden heb ik hier zelf nog geen problemen mee ondervonden. In tegenstelling juist.
De onderdelen moeten uiteraard wel vlak en van gelijke dikte zijn, maar als je nu ook gewoon wat plastic folie tussen de te verlijmen delen en de glasplaten doet, hoef je ook geen scherven te verwijderen. ;) (En ik praat hier over 1cm gewapend glas, dus scherven heb je sowieso niet snel)
 
Back
Top