Nu het nieuwe van de hexacopter er een beetje af is, werd het tijd voor iets nieuws. Met ardurover had ik ook al een beetje gespeeld, maar arduplane, daar had ik nog niets mee gedaan.
Ik heb enige tijd geleden een swift gemaakt en dit leek me het ideale tuigje om arduplane op te proberen.
De swift weegt vliegklaar, met alle electronica van de autopiloot erop + 1000mAh 3S lipo + keychain #16 camera, slechts 372g en is gemaakt van zacht epo. Dit betekent dat het risico om ermee op autopiloot te vliegen aanzienlijk kleiner is dan met de 2kg wegende hexacopter vleesmolen. Als er wat misgaat is het zeer onwaarschijnlijk dat er schade of letsel toegebracht wordt.
Bovendien zijn er flink wat veiligheden ingebouwd. Zo blijft de swift bij signaalverlies (zender af) gewoon zijn missie afwerken of keert hij terug naar huis (instelbaar) of land hij.
Na alles in elkaar gestoken te hebben bleek het ding prima te werken met de standaard instellingen. Na enkele testvluchten de afgelopen week, was het gisteren het moment van de 1e grote test : een parkoers van 5km, buiten LOS en buiten zenderbereik (zender af).
Ik kreeg het idee om een parkoers uit te stippelen waarbij een aantal veldwegen gevolgd werden waar ik vroeger nogal eens ging offroad rijden met de crossmoto.
Eigenlijk, zo bedacht ik, was dit wel een mooie gelegenheid om de oude crossmoto nog eens van stal te halen. Waarom de zender (uitgeschakeld) niet in een rugzak en proberen de swift met de crossmoto te volgen. Of beter nog, in te halen en zelf gefilmd te worden? Combinatie van 2 hobby's !! Leuk !
Ik had het parkoers zo ingesteld dat de swift eerst 2 rondjes (diameter 50m) zou vliegen rond zijn startpunt, dit om me de gelegenheid te geven mijn helm op te zetten en de cross te starten. Vervolgens een parkoers van 5km door de velden om ten slotte op het eindpunt te blijven rondcirkelen op 25m hoogte tot de batterij leeg was, of tot ik met de zender het vliegtuig manueel overnam (auto landen heb ik nog niet getest)
Goed, eergisterenavond de vlucht terdege voorbereid in google earth en mission planner (obstakels controleren , bvb hoogspanningslijnen, en vooral ook de grond elevatie onderweg is belangrijk zodat je niet in de flank van een heuveltje vliegt). En deze namiddag, tussen een tandartsbezoek en het ophalen van de kinderen bij de opvang was het mission time.
Goed begonnen is half gewonnen, en ik kon al terug naar huis wegens de zender vergeten
Niet opgeven, zender halen en swift opstarten en manueel lanceren (opgooien). Op autopiloot zetten, ja hij begint zijn rondjes. Zender af en ja, hij blijft braaf rondjes draaien, zender in rugzak, moto starten en kijken of de swift aan zijn missie begint.
Ja hoor, daar ging hij !!! Gas erop en gaan met de moto, een holle weg in (kon ik de swift al dadelijk niet meer zien).
Bij het uitkomen van de holle weg had de swift al een flinke voorsprong van een 200m. Ik zag hem de volgende bocht al nemen. Verdorie, dat valt tegen in de modderige wegen om dat ding te volgen. Snel snel erachter, maar ik wou ook geen risico's nemen met de cross. Bij de volgende afslag had de swift al 500m voorsprong.
Ik moest een weg oversteken en dan terug een stukje door een holle weg en de swift was nergens meer te bekennen... Of toch, nee die klapwiekt, das een vogel... Verdorie !
Gas maar en het parkoers verder afwerken. Op een hoge vlakte met goed uitzicht gekomen, nog eens goed rondgekeken, maar geen swift te zien, wel weer verschillende op een swift lijkende vogels ;-)
Damn ! In gedachte ging ik al na waar de swift in een boom zou kunnen hangen en hoe ik het best zou kunnen gaan zoeken. Maar eerst toch maar doorrijden naar het eindpunt, wie weet is hij daar toch.
Als het eindpunt in de verte in zicht komt zie ik echter geen swift rondcirkelen... Of toch ? Of is het weer een vogel ? Nee nee, het is em verdorie, ik herken duidelijk het kleurenpatroon als hij bocht met zijn rug naar mij.
\o/ Geweldig, het werkte !!!! Als ik denk aan het filmpje realiseer ik me dat ik vergeten ben de keychain cam op te zetten bij de start. Bummer, maar ja, ik ben er toch niet in geslaagd in beeld te komen en hopelijk heb ik wel de onboard logs, zodat ik het parkoers in google earth kan nalopen.
Bij de swift aangekomen, zender uit rugzak halen, opzetten en de swift op manuele bediening zetten. Een zachte landing later kan ik de missie geslaagd noemen !
Afgelegde weg op autopiloot : 7.9km (inclusief rondcirkelen)
Totale vluchtduur : 11min
vluchtduur op autopiloot : 8.5 min
Vluchtduur parkoers (5km zonder rondcirkelen) : 6.5 min.
Gemiddelde grondsnelheid (gps) tijdens parkoers : 54 km/h
Windsnelheid : ongeveer 5 km/h
Stroomverbruik : 772mAh bijgeladen in lipo om deze terug te vullen (van 1000mAh capaciteit)
Wat ik me wel afvraag : hoewel dit niet volgens de regels is (buiten LOS vliegen + wildvliegen is in België zowiezo verboden dacht ik) is het verantwoord ? Of zijn de risico's toch onaanvaardbaar, zelfs met een 372g zware epo vliegende vleugel ? Wat is uw mening : Gaaf of onverantwoord ?
Ik heb enige tijd geleden een swift gemaakt en dit leek me het ideale tuigje om arduplane op te proberen.
De swift weegt vliegklaar, met alle electronica van de autopiloot erop + 1000mAh 3S lipo + keychain #16 camera, slechts 372g en is gemaakt van zacht epo. Dit betekent dat het risico om ermee op autopiloot te vliegen aanzienlijk kleiner is dan met de 2kg wegende hexacopter vleesmolen. Als er wat misgaat is het zeer onwaarschijnlijk dat er schade of letsel toegebracht wordt.
Bovendien zijn er flink wat veiligheden ingebouwd. Zo blijft de swift bij signaalverlies (zender af) gewoon zijn missie afwerken of keert hij terug naar huis (instelbaar) of land hij.
Na alles in elkaar gestoken te hebben bleek het ding prima te werken met de standaard instellingen. Na enkele testvluchten de afgelopen week, was het gisteren het moment van de 1e grote test : een parkoers van 5km, buiten LOS en buiten zenderbereik (zender af).
Ik kreeg het idee om een parkoers uit te stippelen waarbij een aantal veldwegen gevolgd werden waar ik vroeger nogal eens ging offroad rijden met de crossmoto.
Eigenlijk, zo bedacht ik, was dit wel een mooie gelegenheid om de oude crossmoto nog eens van stal te halen. Waarom de zender (uitgeschakeld) niet in een rugzak en proberen de swift met de crossmoto te volgen. Of beter nog, in te halen en zelf gefilmd te worden? Combinatie van 2 hobby's !! Leuk !
Ik had het parkoers zo ingesteld dat de swift eerst 2 rondjes (diameter 50m) zou vliegen rond zijn startpunt, dit om me de gelegenheid te geven mijn helm op te zetten en de cross te starten. Vervolgens een parkoers van 5km door de velden om ten slotte op het eindpunt te blijven rondcirkelen op 25m hoogte tot de batterij leeg was, of tot ik met de zender het vliegtuig manueel overnam (auto landen heb ik nog niet getest)
Goed, eergisterenavond de vlucht terdege voorbereid in google earth en mission planner (obstakels controleren , bvb hoogspanningslijnen, en vooral ook de grond elevatie onderweg is belangrijk zodat je niet in de flank van een heuveltje vliegt). En deze namiddag, tussen een tandartsbezoek en het ophalen van de kinderen bij de opvang was het mission time.
Goed begonnen is half gewonnen, en ik kon al terug naar huis wegens de zender vergeten

Niet opgeven, zender halen en swift opstarten en manueel lanceren (opgooien). Op autopiloot zetten, ja hij begint zijn rondjes. Zender af en ja, hij blijft braaf rondjes draaien, zender in rugzak, moto starten en kijken of de swift aan zijn missie begint.
Ja hoor, daar ging hij !!! Gas erop en gaan met de moto, een holle weg in (kon ik de swift al dadelijk niet meer zien).
Bij het uitkomen van de holle weg had de swift al een flinke voorsprong van een 200m. Ik zag hem de volgende bocht al nemen. Verdorie, dat valt tegen in de modderige wegen om dat ding te volgen. Snel snel erachter, maar ik wou ook geen risico's nemen met de cross. Bij de volgende afslag had de swift al 500m voorsprong.
Ik moest een weg oversteken en dan terug een stukje door een holle weg en de swift was nergens meer te bekennen... Of toch, nee die klapwiekt, das een vogel... Verdorie !
Gas maar en het parkoers verder afwerken. Op een hoge vlakte met goed uitzicht gekomen, nog eens goed rondgekeken, maar geen swift te zien, wel weer verschillende op een swift lijkende vogels ;-)
Damn ! In gedachte ging ik al na waar de swift in een boom zou kunnen hangen en hoe ik het best zou kunnen gaan zoeken. Maar eerst toch maar doorrijden naar het eindpunt, wie weet is hij daar toch.
Als het eindpunt in de verte in zicht komt zie ik echter geen swift rondcirkelen... Of toch ? Of is het weer een vogel ? Nee nee, het is em verdorie, ik herken duidelijk het kleurenpatroon als hij bocht met zijn rug naar mij.
\o/ Geweldig, het werkte !!!! Als ik denk aan het filmpje realiseer ik me dat ik vergeten ben de keychain cam op te zetten bij de start. Bummer, maar ja, ik ben er toch niet in geslaagd in beeld te komen en hopelijk heb ik wel de onboard logs, zodat ik het parkoers in google earth kan nalopen.
Bij de swift aangekomen, zender uit rugzak halen, opzetten en de swift op manuele bediening zetten. Een zachte landing later kan ik de missie geslaagd noemen !
Afgelegde weg op autopiloot : 7.9km (inclusief rondcirkelen)
Totale vluchtduur : 11min
vluchtduur op autopiloot : 8.5 min
Vluchtduur parkoers (5km zonder rondcirkelen) : 6.5 min.
Gemiddelde grondsnelheid (gps) tijdens parkoers : 54 km/h
Windsnelheid : ongeveer 5 km/h
Stroomverbruik : 772mAh bijgeladen in lipo om deze terug te vullen (van 1000mAh capaciteit)
Wat ik me wel afvraag : hoewel dit niet volgens de regels is (buiten LOS vliegen + wildvliegen is in België zowiezo verboden dacht ik) is het verantwoord ? Of zijn de risico's toch onaanvaardbaar, zelfs met een 372g zware epo vliegende vleugel ? Wat is uw mening : Gaaf of onverantwoord ?
Laatst bewerkt: