Austria 'Elefant' II

Nog steeds wil het niet erg vlotten. De laatste 2 weken heb ik alleen de wortelribben op de romp gelijmd en een cockpitvergrendeling gemaakt, verder niets.

Wat is dan toch het probleem? Ik kan er mijn vinger niet goed op leggen. Ja, ik heb heel veel andere dingen te doen, maar niet genoeg om een excuus te hebben om niet verder te bouwen. Blijkbaar ligt het aan dit model. En dat terwijl ik hem heeeel graag weer zie vliegen. Misschien is het het beplanken wat me tegenstaat. Niet mijn ding of zo.

Ik ga het over een andere boeg gooien. De romp gaat een tijdje aan de kant en ik ga binnenkort met de vleugels beginnen. Gisteren heb ik met 'Droom&Freesman' om de tafel gezeten om eea door te spreken. Welke ribben van welk materiaal, ribjes inpassen in de plankjes e.d. Vanmiddag heb ik de tekening van de vleugels af laten drukken. Een eerste prijsopgave bij een bevriende drukker leverde een bedrag van €60 op :???:, de lokale kopieerboer heeft het geregeld voor €12.
Elefant2-094.JPG

Zo'n tekening drukt je meteen weer even met je neus op de feiten. Oh ja, zo groot werd hij :p.

Binnenkort gaan we frezen en dan kan de lange bouwtafel weer worden opgezet.

Wat is dan toch het probleem? Ik kan er mijn vinger niet goed op leggen.

Kennen we allemaal, allemaal wel eens meegemaakt, en bij niemand is de zin in bouwen nooit meer teruggekomen. :p

Dus, maak je geen zorgen. ;)

Komt tijd, komt zin. :yes:

jan.

Enne ik ken iemand die al 14 jaar met een mustang bezig is.:D:D

verstuurd met mijn smartphone

Slowly but surely.

Dat is ZEKER niet de intentie. Deze moet gaan vliegen. In mijn handen.
Komt vast goed, duurt alleen even..... (hopelijk geen 14 jaar)

Slowly but surely.
Mijn lijfspreuk blijft hier aan de orde.
Zolang je er maar kunt van genieten.:)

Mvg,
Aurectar

Nodig een keer iemand die je aardig vind en lekker kan bouwen een avondje uit.
Samen 1 avondje bouwen en je heb weer zin.

verstuurd met mijn smartphone

De ribben zijn klaar, ik kan dus aan de vleugel beginnen als ik zin en tijd heb.

Ongelofelijk als je bedenkt wat voor lap vleugel hieruit moet komen.
Elefant2-096.JPG

Wauw, wat is dit mooi. Kunst met een grote K!
Elefant2-097.JPG

Als je tegen een gemiddelde modelbouwer zegt dat dit in een 5-meter vleugel komt dan verklaren ze je voor gek.
Elefant2-098.JPG

Die kleine ribbetjes zijn wel heel kwetsbaar, dat wordt voorzichtig bouwen.

De ribben waar de vleugelverbinder doorheen gaat zijn 4 mm multiplex, dan nog 2 ribben 3 mm multiplex. De rest van het binnenpaneel is 3 mm hard balsa. Bij de vleugelscheiding zijn de ribben aan de uiteinden 4 mm multiplex, de 2 ribben daarnaast (in beide panelen) 3 mm multiplex. De rest van de ribben in het buitenpaneel zijn 2 mm balsa.

Ik krijg ook meteen weer zin om wat aan de romp te doen :D.

Goede vraag Max. Het antwoord van Prop-er komt aardig in de buurt.

De ruimte tussen de vleugelverbinder en de liggers in die ribben is erg klein, dus de rib wordt daar heel erg dun. Uit voorzorg hebben we die rondjes erbij getekend om tijdens de bouw extra sterkte te geven. Zo zitten er bij de bovenligger ook extra voetjes naast de uitsparing voor de ligger. De halfronde vorm zorgt ervoor dat de ligger nog wel kan worden aangebracht door de opening. Na de bouw heeft het geheel veel meer sterkte en verband en kunnen de rondjes zonder problemen verwijderd worden.
De rondjes zijn alleen aangebracht bij de ribben rond de scheiding tussen de binnen- en buitenpanelen, bij de ribben waar de verbinder doorheen gaat.

Achteraf blijken de ribben redelijk stevig en hadden de halve cirkels misschien niet nodig geweest. Maar kwaad kan het ook niet.

ga je de vleugel "upsidedown"bouwen dan?
Ja.

Het staat zo in de bouwbeschrijving (die ik verder overigens nauwelijks bekijk....), en ik heb geen goede reden kunnen vinden om het andersom te doen. Wel zie ik de volgende aspecten die spreken voor het 'op de kop' bouwen:
- Als je het profiel rechtop bouwt ligt de onderste ligger net een tandje scheef. Met het profiel op de kop ligt de bovenste ligger (die ligt dus onderop tijdens de bouw) evenwijdig met de bouwplank.
- Met de vleugel op de kop kan ik de verkasting van de roeren aanbrengen terwijl alles nog goed op de bouwplank staat.

Wauw, wat is dit mooi. Kunst met een grote K!
Elefant2-097.JPG

Als je tegen een gemiddelde modelbouwer zegt dat dit in een 5-meter vleugel komt dan verklaren ze je voor gek.

Ja erg fraai!
Twee vragen:
- zijn ze gefreesd of laser gesneden (het lijkt op de foto een beetje laser gesneden)?
- waarom zit er onder 2 van de 6 ribben een 'halve cirkel boog'? Waar is dat voor, waarom de andere 4 ribben niet?

Back