tussen rib 9 en 10.![]()
![]()
Juist de zone waar het stressmoment het grootst is.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
tussen rib 9 en 10.![]()
![]()
Schade aan het model is er eigenlijk niet. De lijm is gemorst op een deel waar de beplanking mooi recht ligt. Ik heb even licht de schuurlat erover gehaald, het hout is niet problematisch hard geworden. Het valt dus mee.En hoe is de schade aan je kist?
Deze weergave komt niet helemaal overeen met hoe ik het straks wil bouwen. Ik wil de extra ligger over een lengte van 2-3 ribben geleidelijk naar 0 laten versmallen, maar dat is wat lastig intekenen. Dat los ik straks tijdens het bouwen wel op met insnijden van ribben waar nodig. De werkelijkheid wordt dus iets subtieler dan de tekening.Ga je nog wat doen aan die overgang van brede naar smalle ligger?
Zoals het hier wordt weergegeven, heb je een pracht van een soll-bruchstelle ingebouwd
De spanning in de liggers is het grootst bij rib 5 (daar eindigen de vleugelverbinders).Juist de zone waar het stressmoment het grootst is.![]()
Ik zal eens kijken of de remkleppen eventueel nog 1 of 2 ribben verder naar buiten kunnen worden verschoven, maar ze zijn best lang.
De spanning in de liggers is het grootst bij rib 5 (daar eindigen de vleugelverbinders).
.
Bij tapse vleugels ligt de high-stresszone op ongeveer 1/3 van de vleugel vanaf de wortel.
Mvg,
Aurectar
Deze begrijp ik ff niet. Raymond heeft al eens een keer aangehaald dat het maximale buigend moment ligt bij de vleugelwortel. Dat is een heel simpel sommetje.....
Ik kan me wel voorstellen dat de vleugel, nog een keer op 1/3 van de spw, of een stukje weg van het midden, extra belast wordt, daar waar de vleugelophanging ophoud. Vaak wordt vergeten daar een nette overgang te maken naar het restant van de constructie.
Is dat waar jij op doelt ?
Dit is dus zo'n simpele voor-de-hand-liggende oplossing waar iemand anders je op moet wijzen. Die ga ik verder uitwerken.Een andere oplossing is natuurlijk die tweede ligger, zoals jij het noemt, voor de eigenlijke hoofdligger te plaatsen. Wel netjes over een aantal ribben op "0" laten uitlopen.
Op die manier vormt de remklep ook stukken minder een "sollbruchstelle"
Ik baseer me hier nog teveel op de tekening. Je hebt gelijk, de achterste pen is feitelijk niet meer dan een pen die de instelhoek van de vleugel vasthoudt. Deze kan dunner en korter (en dus lichter). Ga ik ook aanpassen.wat verwacht je van die tweede vleugelverbinder, op die plek? Ik denk dat een 5 mm pennetje wat 20 mm de vleugel ingaat hetzelfde effekt heeft en bovendien een stuk makkelijker te maken is.
Natuurlijk krijg je nu een nieuw zwakste punt, mogelijk bij het einde van de remklep. Maar een zwakste punt zal er altijd blijven. De liggers zouden op die plek voldoende gedimensioneerd moeten zijn om de krachten op te vangen. Deze constructie is al een stuk sterker van bij de vorige Elefant!
Aurectar:
definieer die "stress" eens nauwkeurig, want ik snap het niet.
Natuurlijk krijg je nu een nieuw zwakste punt, mogelijk bij het einde van de remklep. Maar een zwakste punt zal er altijd blijven. De liggers zouden op die plek voldoende gedimensioneerd moeten zijn om de krachten op te vangen. Deze constructie is al een stuk sterker van bij de vorige Elefant!
Dit is een andere situatie als bij mijn Elefant. Hier gaat de indekking van alleen een D-box aan de buitenzijde naar volledige beplanking bij de wortel. Mijn vleugels worden geheel beplankt, daar is geen sprong in de 'stress' (=spanning). Of hier de spanning in de ligger of de spanning in de beplanking wordt bedoeld is mij overigens niet duidelijk, zou beide kunnen.
Inderdaad, dat schetsje is zeer verhelderend. Eigenlijk ondersteund het wat ik al opschreef: de bouwer/ontwerper heeft sterktesprong ingebouwd, nl. daar waar de vleugel van vol beplankt naar D-box-beplankt over gaat.![]()
Dirk,
Ik hoop dat dit schetsje verhelderend genoeg is om je enige toelichting te verschaffen over wat ik met stress bedoel.
Correctie: "... ontstaat hier geen zwakke plek.". ;-)Wanneer de remklep op geen enkele manier met de dragende konstruktie verbonden is (gekoppeld aan de ligger/indekking) hoeft die zwakke plek niet te ontstaan.
Het lijkt mij duidelijk: de spanning in beide. Want dan volgt daar logischerwijze zo'n soort grafiek uit.Of hier de spanning in de ligger of de spanning in de beplanking wordt bedoeld is mij overigens niet duidelijk, zou beide kunnen.
Dat hoeft niet. De 2 lijnen hebben beide een andere schaal (want een andere eenheid). De spanning in de ligger of beplanking moet onder een bepaalde vaste maximum waarde blijven, dan blijft het hout heel. De spanningslijn hoeft niet onder de buigkracht-lijn te blijven.Of de lijn geheel boven, of geheel onder, of deels onder en deels boven de bending moment kromme ligt, geeft aan of de vleugel sterk genoeg is voor de beoordeelde belasting. Geheel eronder = voldoende sterk.