Fotor
Forum veteraan
Inmiddels ben ik ook lekker aan het bouwen.
De staartboom is helemaal beplankt.
Het valt tegen om alles mooi strak te krijgen. Je ziet werkelijk elke oneffenheid aan de zijkanten van de plankjes. Hier en daar zaten dus wat kleine spleetjes tussen de plankjes.
Toch lopen de naden grotendeels wel netjes naast elkaar waardoor genoeg structurele sterkte ontstaat. De spleten zijn opgevuld met wat balsa-plamuur en de boom is al wat geschuurd. Hij mag nog wat ronder, maar het begint al ergens op te lijken. De boom voelt mooi licht en stijf.
Het schuren zorgt voor flink wat balsastof op de bouwtafel en de grond. Een oude kruimelzuiger doet goed dienst. Onlangs heb ik ook wat grove vijlen van Permagrit besteld, die heb al meer gebruikt dan verwacht.
De achterzijde van de romp krijgt wat dikke stukken balsa als lijmvlak voor de beplanking.
Over de romp komt een soort boog van balsa die de overgang vormt tussen het 'staande' deel van de romp en de druppelvorm waar de vlieger in zit. Dit is afgekeken van de oude romp, staat niet in de tekening. Ik ben zooooo blij dat ik die oude romp heb (en de rest van het model ook nog) om de trucjes af te kijken, dat scheelt heel veel hoofdbrekens.
En meteen zie ik dan weer prachtige organische lijnen ontstaan die alle mooie vliegtuigontwerpen gemeen hebben.
Deze balsa-boog is gemaakt met een oude elektrische figuurzaagmachine die ik eens van iemand heb gekregen. Hij doet nog goed dienst.
Het beplanken van de romp is begonnen. Bij het aanbrengen van de lijmklemmen leg ik een stukje restbalsa tussen de lijmklem en de balsa strips om beschadiging van het balsa te voorkomen.
De eerste stroken heb ik gesneden met een balsa-stipsnijder, maar die liep toch erg makkelijk weg in bepaalde nerven, waardoor je alsnog scheve stroken krijgt. Snijden met een scalpel langs een 1m lange stalen lineaal blijkt beter te gaan.
Om de kromming aan de achterkant te maken in het balsa maak ik het balsa eerst aan de buitenkant nat. Het balsa buigt dan opmerkelijk veel beter. Echter, witte houtlijm blijkt niet te houden met nat hout
. Dunne CA wil ik niet gebruiken omdat het uitlijnen teveel tijd kost voor de zeer snele lijmtijd. Medium CA heb ik geprobeerd, maar dat blijkt slecht te werken. Als ik elke keer moet wachten tot het plankje droog is voor ik het kan lijmen dan wordt het wel een heel langdurig verhaal
.
Er wordt straks een soort 'cockpitkap' gemaakt op de romp waardoor je in de romp kunt komen. De bodemplaat hiervan is inmiddels gemaakt van 3mm triplex.
Aftekenen van de juiste contouren:
Ook hier ben ik weer heel blij met een mooi stuk gereedschap: een kleine decoupeerzaag van Proxxon.
Triplex plaat op de romp:
De staartboom is helemaal beplankt.
Het valt tegen om alles mooi strak te krijgen. Je ziet werkelijk elke oneffenheid aan de zijkanten van de plankjes. Hier en daar zaten dus wat kleine spleetjes tussen de plankjes.
Toch lopen de naden grotendeels wel netjes naast elkaar waardoor genoeg structurele sterkte ontstaat. De spleten zijn opgevuld met wat balsa-plamuur en de boom is al wat geschuurd. Hij mag nog wat ronder, maar het begint al ergens op te lijken. De boom voelt mooi licht en stijf.
Het schuren zorgt voor flink wat balsastof op de bouwtafel en de grond. Een oude kruimelzuiger doet goed dienst. Onlangs heb ik ook wat grove vijlen van Permagrit besteld, die heb al meer gebruikt dan verwacht.
De achterzijde van de romp krijgt wat dikke stukken balsa als lijmvlak voor de beplanking.
Over de romp komt een soort boog van balsa die de overgang vormt tussen het 'staande' deel van de romp en de druppelvorm waar de vlieger in zit. Dit is afgekeken van de oude romp, staat niet in de tekening. Ik ben zooooo blij dat ik die oude romp heb (en de rest van het model ook nog) om de trucjes af te kijken, dat scheelt heel veel hoofdbrekens.
En meteen zie ik dan weer prachtige organische lijnen ontstaan die alle mooie vliegtuigontwerpen gemeen hebben.
Deze balsa-boog is gemaakt met een oude elektrische figuurzaagmachine die ik eens van iemand heb gekregen. Hij doet nog goed dienst.
Het beplanken van de romp is begonnen. Bij het aanbrengen van de lijmklemmen leg ik een stukje restbalsa tussen de lijmklem en de balsa strips om beschadiging van het balsa te voorkomen.
De eerste stroken heb ik gesneden met een balsa-stipsnijder, maar die liep toch erg makkelijk weg in bepaalde nerven, waardoor je alsnog scheve stroken krijgt. Snijden met een scalpel langs een 1m lange stalen lineaal blijkt beter te gaan.
Om de kromming aan de achterkant te maken in het balsa maak ik het balsa eerst aan de buitenkant nat. Het balsa buigt dan opmerkelijk veel beter. Echter, witte houtlijm blijkt niet te houden met nat hout


Er wordt straks een soort 'cockpitkap' gemaakt op de romp waardoor je in de romp kunt komen. De bodemplaat hiervan is inmiddels gemaakt van 3mm triplex.
Aftekenen van de juiste contouren:
Ook hier ben ik weer heel blij met een mooi stuk gereedschap: een kleine decoupeerzaag van Proxxon.
Triplex plaat op de romp: