Austria 'Elefant' II

Jan, ik besef me dat er ruimte is voor verbetering. Het is mijn eerste keer dat ik dit doe.
Bedankt voor je link, die ga ik eens goed bestuderen en gebruiken!
 
minder bros

Jan, ik besef me dat er ruimte is voor verbetering. Het is mijn eerste keer dat ik dit doe.
Bedankt voor je link, die ga ik eens goed bestuderen en gebruiken!
Ik zou hier opteren voor witte houtlijm.
Duurt wel iets langer.
Resultaat wel steviger (minder bros).

Mvg,
Aurectar
 
Voordeel van houtlijm is dat het de kieren ook vult. Nadeel is dat je alles moet vastspelden omdat het traag droogt...
 
Jan, ik besef me dat er ruimte is voor verbetering. Het is mijn eerste keer dat ik dit doe.
Bedankt voor je link, die ga ik eens goed bestuderen en gebruiken!

Ik heb toentertijd geen enkel plankje van de rompbekleding afgeschuind. Het gevolg: mooi naar buiten wijkende kieren. Die kun je goed vol plempen met epoxy met bubbles. Is dat erg? Tja, er kwam toch een 25 grams glasmatje over als imitatie doekbespanning en sterkte.
 
Ik zou de kopse kanten voorzien van een heel dun laagje Beli-zell. Dat is licht bruisend en zorgt zodoende voor een vullende lijmverbinding die licht en sterk is.

Verlijming op de spanten gewoon met secondelijm omdat het dan gelijk vast zit.
 
Ik heb deze week het programma DevWing aangeschaft. Bij de vorige Elefant heb ik de ribben uitgetekend met Profili (van dezelfde maker, heeft een eenvoudige wing panel maker), maar dit nieuwe programma heeft veel meer mogelijkheden om een mooie set ribben te maken. Komende tijd ga ik daar wat in duiken zodat mijn freesman alvast aan de slag kan met het resultaat.

Na het begin van de bouw van de staartboom had ik gehoopt het momentum vast te kunnen houden. Maar er komen steeds maar nieuwe dingen tussen: studeren voor 2 simulator sessies (ik mag weer een half jaar :)), onze boot moest uit het water, kerstkado's verzamelen, nieuwe ragbak besteld, vandaag een boom omgehaald in de tuin (er staat er nog één :-?), en ga zo maar door. Morgen is mijn standby dienst al omgezet in een driehoek Marokko. Maar na deze week heb ik 2 weken vrij, hopelijk komt de gang er dan een beetje in.
 
Vandaag ben ik lekker aan het knoeien geweest met het programma DevWing. Computer in de garage, tekeningen erbij, materiaal erbij en dan lekker klooien en proberen.
Elefant2-054.JPG


Wat een mooi programma is dit! Hiermee kan je echt mooie ribben laten tekenen. Er moet nog veel toegevoegd en getuned worden, maar de basis staat. Dus ik weet dat de vleugelverbinder nog moet worden uitgelijnd e.d. ;)
Devwing02.jpg


Devwing01.jpg


Morgen nog een vluchtje, dan 2 weken vrij! :D
 
Een vraagje tussendoor

Bij de vorige Elefant waren de ribben gemaakt van balsa (op de ribben met vleugelverbinders na). Die ribben waren uitgetekend met Profili, welke een eenvoudige ribbenmodule heeft.
Nu teken in de ribben uit met DevWing, wat veel meer mogelijkheden heeft. Ik zou nu de ribben wel van populierentriplex willen maken. Dat is wat zwaarder dan balsa, maar er kan wel meer materiaal weggesneden worden dmv verlichtingsgaten.
Waarom populierentriplex? Het lijkt me wat steviger en minder fragiel tijdens de bouw. En ik vind zulke ribben zoals in de afbeeldingen in de vorige post ook gewoon prachtig om te zien (geen goed argument, maar toch ook weer wel! ;)).

Wat voor dikte triplex heb ik nodig? Ik denk zelf aan 2 mm? Kan het dunner of moet het dikker?
 
Ziet er heel mooi uit die vleugel :)
Ik zet alleen een vraagteken bij jouw keuze alles uit triplex te gaan maken. Niet vanwege de konstruktie maar wel vanwege het gewicht. Bij een dergelijk slanke vleugel zal het traagheidsmoment een niet onaanzienlijke rol gaan spelen ten aanzien van het vlieggedrag.
Zelf krijg ik dan ook een beetje de "bibbers" bij triplex profielen richting tip (panelen) :confused: Dat stukje vraagt er om, zo licht als ook maar enigzins mogelijk, gebouwd te worden. Ditzelfde verhaal geldt natuurlijk ook voor de hele staartgroep.
 
systeem-blok

Bij de vorige Elefant waren de ribben gemaakt van balsa (op de ribben met vleugelverbinders na). Die ribben waren uitgetekend met Profili, welke een eenvoudige ribbenmodule heeft.
Nu teken in de ribben uit met DevWing, wat veel meer mogelijkheden heeft. Ik zou nu de ribben wel van populierentriplex willen maken. Dat is wat zwaarder dan balsa, maar er kan wel meer materiaal weggesneden worden dmv verlichtingsgaten.
Waarom populierentriplex? Het lijkt me wat steviger en minder fragiel tijdens de bouw. En ik vind zulke ribben zoals in de afbeeldingen in de vorige post ook gewoon prachtig om te zien (geen goed argument, maar toch ook weer wel! ;)).

Wat voor dikte triplex heb ik nodig? Ik denk zelf aan 2 mm? Kan het dunner of moet het dikker?

Hangt een beetje af van de spanwijdte.
Voor een 5 meter gebruiken ze (vrienden modelbouwers) hier 3mm uit de doe het zelf.
Ik heb voor mijn 4m Mucha 3mm hardbalsa gebruikt.

Wat ik recent ervaren heb in dit verband is het volgende.
Ik heb voor mijn Mucha ribben afgeprint met Profili op papier en dit met priet op balsa gelijmd.
Ik zou dit in het vervolg niet meer doen.
Het zal er wel op trekken maar toch enige onnauwkeurigheid vastgesteld.
Heb ik gelukkig kunnen bijsturen.
Volgens mij is systeem-blok (op grootmoeders wijze) tussen 2 alu-mallen nog altijd te verkiezen.

Veel succes met de bouw van de E2.

Mvg,
Aurectar
 
Ik heb onlangs een Pulsar 2500 besteld (AVA-achtig, er zijn Pulsars van 2 tot 5 meter). Daar zijn de ribben (door de fabrikant GIRmodell) gemaakt van balsa met carbon capstrips. Lijkt mij "the best of two worlds"... maar ik zou het niet graag zelf zo maken!
 
Ik heb onlangs een Pulsar 2500 besteld (AVA-achtig, er zijn Pulsars van 2 tot 5 meter). Daar zijn de ribben (door de fabrikant GIRmodell) gemaakt van balsa met carbon capstrips. Lijkt mij "the best of two worlds"... maar ik zou het niet graag zelf zo maken!

Balsa ribben met capstrips zijn inderdaad optimaal. En het "maken van" is echt een eitje. Dat dunne carbon stripmateriaal is redelijk goed te verkrijgen. Deze strips worden op de ribben verlijmd met cyano en dat is echt heel makkelijk.
 
Ik heb hier op het forum al een paar keer Dave Platt aangehaald, die mordicus tegen liteply etc. is.

Haalt het niet bij balsa in termen van sterkte/gewicht verhouding.

Paul Johnson (Airfieldmodels) en Dave Platt verfoeien bv. het gebruik van 'lite ply'; de gewicht/sterkte verhouding is ongunstig.

http://airfieldmodels.com/informatio...l_aircraft.htm

Citaat:
For example, any model having lite-plywood fuselage sides is weaker and heavier than the same model would be if it had properly engineered balsa sides. Even if the sides have large cut-outs, truss-work balsa sides would be lighter while attaining a higher strength-to-weight ratio.

Bart heeft in Canada (?) voor de Goose zelfs een test laten doen.

Wat was daar maar weer de uitkomst van?

It's up to you! :)


jan.
 
Bij een dergelijk slanke vleugel zal het traagheidsmoment een niet onaanzienlijke rol gaan spelen ten aanzien van het vlieggedrag.
Zelf krijg ik dan ook een beetje de "bibbers" bij triplex profielen richting tip (panelen)
Arno, hier heb je zeker gelijk in. Ik zat er al hard over te denken om de ribben van het buitenste vleugelpaneel (laatste meter spanwijdte) sowieso van balsa te maken.
Het zal er wel op trekken maar toch enige onnauwkeurigheid vastgesteld.
Volgens mij is systeem-blok (op grootmoeders wijze) tussen 2 alu-mallen nog altijd te verkiezen.
Ik laat de ribben frezen, dus met de nauwkeurigheid van de ribben komt het wel goed.
balsa met carbon capstrips. Lijkt mij "the best of two worlds"...
Balsa met carbon capstrips lijkt me een toepassing voor een 'open' vleugel. Deze vleugel wordt helemaal beplankt, dan lijken cap strips me niets toevoegen.
For example, any model having lite-plywood fuselage sides is weaker and heavier than the same model would be if it had properly engineered balsa sides. Even if the sides have large cut-outs, truss-work balsa sides would be lighter while attaining a higher strength-to-weight ratio.
Ik wilde voor lite-ply gaan zodat ik de verlichtingsgaten wat groter zou kunnen maken. Zo hoopte ik ribben van hetzelfde gewicht als bij zwaar balsa te kunnen maken. Blijkbaar is dat dus niet het geval. Ik had al zo mijn twijfels, deze quote duidt erop dat balsa ribben toch lichter worden.

Een maat wees mij op balsa triplex. Zou dat hier een goede toepassing zijn?
 

Het zal wel zijn, dat ik "anders" heb leren bouwen en konstrueren maar ik krijg langzaam aan moeite met de kreet "zwaar balsa".
Dit betekent vlgs mij, dat niet iedereen bekend is met het bouwen en konstrueren van vliegtuigdelen gemaakt van balsa hout.
Het ene plankje is het andere niet en dan praat ik niet eens over "A", "B" en "C" grain. In balsahout is een zulke diversiteit dat je voor nagenoeg elk onderdeel wel een plankje kunt vinden(zoeken) wat het meest geschikt is.
Aangezien ik een vrije vlucht achtergrond heb heeft het gewicht bij mijn modellen altijd een bijzondere rol gespeelt maar ook de duurzaamheid was zonder meer een belangrijke factor. Dit is juist het mooie en bijzondere aspect, wat werken met balsa biedt.
Om dan simpelweg te zeggen dat je voor elk deel maar "zwaar balsa" moet gebruiken kan er bij mij dus echt niet in.

sorry voor dit "off topic" schrijven in je draadje, Raymond maar ik moest dit even kwijt :sad:
 
Robuust

Ik zat er al hard over te denken om de ribben van het buitenste vleugelpaneel (laatste meter spanwijdte)

Het is een kwestie van de juiste keuze te maken.
Altijd in het achterhoofd houden dat je toestel gesleept moet worden.
Dit betekend dat er situaties zijn waar de vleugels het hard te verduren hebben.
Dan moet je overschot hebben, begrijp je.
Bij ons jaarlijks Bigs-evenement heb ik jammer genoeg al mooie toestellen zien sneuvelen.
De brokstukken komen dan in de container achter het clubhuis terecht.
Aurectar onderwerpt deze afgedankte constructies aan onderzoek.
Conclusie.
Soms laat de stevigheid van deze tuigen te wensen over.
Frees setjes met te licht en minder kwalitatief materiaal.
In die optiek ga ik altijd voor stevigheid.
Het komt niet op een paar honderd gram.
Zeker voor wat betreft een 5m.
Trouwens, een zweefvliegtuig moet zijn gewicht hebben.
Anders heeft je toestel geen penetratie.
Dat dit naar de vleugeltippen en het staartstuk minder aan de orde is weet iedereen.
Maar het midden van het vliegtuig mag zo robuust mogelijk.

Mvg,
Aurectar
 
balsa triplex

Ik herinner me dat we daar vroeger (jaren '70) een plaatje van hadden.

Weinig mee gedaan. :?

Als je echt voor licht en stevig wilt gaan en je kijkt niet op een paar cent: lamineren! Bv. twee keer 0,4 mm sperrholz en balsa. :p

Licht en loeisterk.

Succes.


jan.
 
Het zal wel zijn, dat ik "anders" heb leren bouwen en konstrueren maar ik krijg langzaam aan moeite met de kreet "zwaar balsa".
Arno, ik kan me je frustratie wel enigszins voorstellen. Jij komt uit de vrije vlucht wereld, waar echt elke gram telt. Mijn modelbouwervaring is veel recenter, ik ben niet in elke vezel opgegroeid en opgevoed met een 'gewichtsfetish' (niet rot bedoeld!). Uiteraard probeer ook ik de juiste plankjes te vinden voor elke toepassing, maar zal daar minder bedreven in zijn dan jij en vele andere meer ervaren bouwers.
De term 'zwaar balsa' is ook nog eens wat ongelukkig gekozen, 'sterk balsa' is misschien een betere term.

Ik probeer te letten op het gewicht, maar doe er niet al te spastisch over. Ik denk dat een grote schaalzwever minder last heeft van een paar grammetjes extra dan een vrije-vlucht zwever.
 
Back
Top