ASW 19 1:4 [Merk onbekend!]

Hallo!

Omdat een wat grotere scale like electrozwever nog op mijn wensenlijst stond heb ik besloten in te gaan op een advertentie hier op t forum. Het model spreekt mij persoonlijk heel erg aan, geen idee waarom! Soms heb je dat. Maar wat is het? Is het semi-scale of is het gewoon maar iets?

Kist is 3,75m span

rutebesy.jpg

6ebumevy.jpg

5aju7a9e.jpg

eqyde2ej.jpg

a5y9uve9.jpg

jy7u9y9u.jpg

Ik ga de kist zondag halen, dus dan wat meer info en foto's. Plan is om de kist eerst zo te vliegen, en aankomende winter een 'overhaul' uit te voeren.

Mijn eerste gedachte: ASW19. Rippin heeft een 3,75m asw19, maar die heeft een rondstalen vleugelverbinder..

Wie weet meer?

Laatst bewerkt:
Zo te zien aan de vleugel bevestiging en de kap sluiting is het een Graupner model.
De D-7959 registratie opgezocht en dit is een ASW 19.

Ik kan de Graupner ASW19 niet snel vinden, moet ergens uit de 80er jaren zijn.
Wel de Robbe ASW19 die was 3130 mm en de Carrera iets boven de 2 meter.

Rick

ASW

Romp heeft veel weg van een Schleicher kist. ASW 19 of ASW 20. De 19 had geen flaps (standaard klasse), de 20 wel (renklasse). Maakten beide gebruik van dezelfde romp (m.u.v. misschien de vleugelaanvorming). Met schaal 1:4 hebben beide een spanwijdte van 3.75 m.

Top Rippin is dus een mogelijkheid, maar ook Hegi....
Weet niet of Hegi een platte vleugelverbinder gebruikte, volgens mij ook rondstaal. Vleugelprofiel zo uit het hoofd gezegd FX-60, maar daar moet je me niet aan ophangen.
Is het er een van Hegi, dan heb je een vintage model te pakken (model eind jaren 70 begin 80).
Maar het kan evenzo wat anders zijn. Zijn legio 1:4 ASW 19 en ASW 20 geweest van kleinere en grotere fabrikanten. O.a. Gewalt (ASW 20 1:4)
Kortom: meer details wenselijk. En misschien zelfs dan geen definitieve uitslag

In ieder geval succes met je nieuwe aankoop!

M.v.g.

Paul

Welke zwever is dit?

Wouw, bedankt voor de info zover!

Als de registratie ook een asw19 betreft zou dat het toch bijna moeten zijn. Was ook mijn eerste ingeving.

Meer info kont absoluut zodra ik de kist in bezit heb. En ehh.. Stiekem hoopte ik al op een vintage kist. We zullen zien!

Edit:
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/260152-ASW-19-von-Hegi

De hegi heeft zo te zien toch een vlakstaal verbinder. Als dit een hegi blijkt te zijn ben ik wel superblij! (Anders ook wel hoor ;) )

Als iemand nog meer info heeft... Alles is welkom!

Hmm inderdaad een andere registratie. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar maakt de kans dat t deze is wel weer wat kleiner.

Ook zie ik dat de hegi een profiel van de 1:1 kist gebruikt. Deze lijkt niet op dat profiel. De hegi zal dus wel afvallen!

Laatst bewerkt:
Het is geen Hegi.
De kist op de foto heeft een Ritz3 profiel.
Ritz 2 is nog oké maar Ritz 3 niet echt.
Aangezien de kist centraal aangestuurde stoorkleppen heeft in combinatie met de profielkeuze moet het uit de jaren 80 stammen en wel uit de stal van een klein Duitse fabrikant schat ik.
Ook geen Rippin trouwens.

de vleugel pen verbinding is het zelfde als mijn ash 25 van Robbe ook de stoorkleppen aansturing in de vleugel.

Dat het profiel slecht is maakt mij niet zo gek veel uit. Een schaalkist hoeft voor mij niet goed te presteren. Als het maar lekker vliegbaar is. Het wijst dus wel sterk in de richting van wat 'vintage achtig' iets. Dat vind ik al lang gaaf!

Zo, de kist staat inmiddels in raalte!

Eerste extra egeven is dat het hier een vol GFK kist betreft. Dat haalt het aantal mogelijke leveranciers alweer naar beneden!

rehanu4a.jpg

y5a8uja5.jpg

5udezygu.jpg

9y5yjumy.jpg

6e7ebezy.jpg

Dan het profiel, inderdaad een ritz3?

upaqahes.jpg

aba2a2e7.jpg

tu5amagu.jpg

by2e6ura.jpg

u7y3ygy4.jpg

u2amypaq.jpg

Verder staat er op,de rechter vleugelaanhechting-wortelrib: MAG... Een hint?

De staat van de kist is niet super. De romp heeft ernstige gebruikssporen. Daar is waarschijnlijkmveel mee op ruwe grond geland. Daar zal tzt een rstauratie gaan plaatsvinden. Verder vind ik de spinner ontzaggelijk lelijk. in de toekomst zal t neusje er weer op gaan met een asje door de neus. of ik moet een spinner kunnen vinden die er beter uitziet. dit is echt geen porem.

De vleugels zijn in behoorlijk goede staat. Ze lijken gespoten in de mal. Helaas een afwijkende kleur van de romp. Zijn dit soort vleugels over te spuiten? Je zal ze dan wel nooit meer zo strak krijgen als nu.

Ik ga nu eerst de motor er uit halen om te kijken of ik het type kan achterhalen...

Edit:

De motor en esc

amy4u7eg.jpg

Motor is dus een Turbojet N5055, maar het KV staat er niet op. Een 6s motor. Dat lijkt me toch iets te veel van het goede. De ESC is een Turbojet 80a regelaar.

Laatst bewerkt:
Even een afbeelding van de letters MAG op de vleugelwortel. Doet dat misschien een lichtje branden bij iemand qua merk/bouwer?

3asamutu.jpg

Dankje! Weet je waar ik wat info kan vinden over de eigenschappen hiervan? Ik weet dat t sterk verouderd is en inefficiënt is in airspeedbereik. Maar kan er zo weinig over vinden! Ik zal wel fout zoeken ;)

Dankje! Weet je waar ik wat info kan vinden over de eigenschappen hiervan? Ik weet dat t sterk verouderd is en inefficiënt is in airspeedbereik. Maar kan er zo weinig over vinden! Ik zal wel fout zoeken ;)

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/9276-Profil-Pilatus-B4

Hier staat er wel info over.
Mijn Pilatus B4 heeft ook een Ritz 3
In theorie is het geen goed profiel maar mijn B4 vloog prima ( tot de midair afgelopen weekend )
Het is erg goedmoedig en gaat best goed in de thermiek.
Wel minder geschikt om te steken maar om rustig hoogte af te bouwen ( of thermieken ) is het prima. Het is ook niet erg tipstall gevoelig.
Je zal er weinig info over vinden.

Ritz zijn oude profielen met dito performance.
Maar ook behoorlijk goedmoedig, en behoorlijk ongevoelig voor bouwonnauwkeurigheden.

Ritz-3-xx is vrij sterk gewelfd. Daarmee is het goed geschikt voor thermiekkisten. Maar van snel vliegen of acro achtige exercities moet je geen wonderen verwachten.
Een looping, rol of rugvlucht lukt wel, maar het gaat wel gepaard met een flink hoge daalsnelheid en slechte glijhoek. Topsnelheid is beperkt, en vooral snel weg. Alhoewel je de 150-175 km/u best wel zult kunnen halen. Alleen moet je niet verwachten dat je na het bereiken van die snelheid 3x over het veld zult kunnen raggen. Na de 2e keer is het echt over ...

Samenvattend: geen echt slecht profiel, maar je moet geen moderne prestaties verwachten.
Ik heb jaaaren een ASW 19 van 4m50 gehad met een Ritz-3, en over de laatste 75 cm gestrakt naar Ritz-2. Dat gaf een mooie aerodynamische tipverdraaiing. Het was eeen hele fijne kist, die helaas is overleden omdat hij een lierlijn met de prop heeft opgegeten (de lijn had gewonnen).

Dirk

Nou, blij te lezen! Eigenlijk puur geschikt voor wat ik er mee wil. Rustig omhoog. Thermiek rondjes draaien en rustig weer naar beneden! Dat high speed gebeuren was ik niet van plan met deze kist! Dank voor de info mannen!

Back