Is er nog iemand met een wiskunde knobbel? Een deel van de vaat afmetingen is gebaseerd op dit document
Handleiding tot de verificatie van het vaatwerk - J. Tieleman - Google Boeken
Eerst dacht ik dat het maten in mm waren, maar het is in strepen. Daar had ik nog niet van gehoord. De buik middenlijn is bv 641 streep, de bodem middenlijn 531 streep en de hoogte 695 streep. De buik omtrek is 212,7 duim, maar daar wordt ook 18 streep duig dikte aan gerelateerd.
Net nog op wikepedia gekeken, maar blijkbaar is een streep toch een mm
Een
streep was een in Nederland gebruikte
lengtemaat.
Bij de invoering van het
Nederlands metriek stelsel in 1820 werd de lengte van een streep vastgesteld op 1 duizendste
el, ofwel 1
millimeter.
In 1870 werd de streep afgeschaft en raakte de naam millimeter in gebruik.
Maar dan kom ik niet aan de inhoud. De opgegeven maten betreffen een 200 kan vat. Een kan zou dan 1,4 tot 2 liter zijn. Dus een ton van 280-400 liter. Maar als ik het grof uitreken met mm, dan kom ik op 154 liter.
De andere vaten heb ik wel opgezet. Die lijken modernere maten te hebben.
Als ik die nareken, kom ik wel in de buurt van de opgegeven inhoud.
Als voorbeeld 2 100 liter vaten.
hoog 700mm, breed buik 480mm, breed bodem 417,6mm
hoog 438 streep, breed buik 404 streep, breed bodem 337 streep (50 kan vat)
Nu twijfel ik toch aan de 1 streep is 1 mm. een 404 streep middenlijn geeft een omtrek van 127 streep. Terwijl wordt opgegeven dat de omtrek 135,1 duim is. Dat zou een omtrek zijn van 3475mm zijn. Wat weer erg groot lijkt. dat zou een diameter van 1100mm opleveren wat weer veel te groot is. Ik geef het op voor vandaag
Hmmm. Volgens dit boekje is 1 kan 1 liter. En een streep een mm. Komt in ieder geval al dichter in de buurt
http://books.google.nl/books?id=UwF...ved=0CCAQ6AEwAA#v=onepage&q=liter kan&f=false