Voor het tekenwerk van de werkboot en sloep ben ik maar eens in de boeken gedoken. De meest uitgewerkte tekening die ik heb is de werkboot van Otte Blom. Volgens hem werden er op de oorlogsschepen meestal geen sloep meegenomen. Ik neem aan dat de werf er wel 1 wil maken.
Daar moet wel uit te komen zijn denk ik. Er zijn nog meer bronnen en over het algemeen is de grootte van een sloep 4/5 van die van een werkboot. En de werkboot is net zo lang als het schip breed is. Dat zou voor de 7P 43 voet zijn. Otte Blom tekent echter een sloep van 36'4" Na enig zoeken bleek dit vanwege de lengte van de kuil. Die is ca. 37'
Volgens G.C. Dik komen een werkboot van 32'-37' en een sloep van 24'-28' in aanmerking. Heeft de werf nog maten in gedachten?
Ondanks dat de tekening van Otte Blom zeer uitgewerkt lijkt, is de maatvoering nogal beperkt. En dikke lijnen en zware arceringen maken het opmeten lastig. Ik probeer de maten nu te herleiden naar voeten en duimen.
Ook komen de lijnenplannen niet helemaal met elkaar overeen. De dwarsdoorsnede is weer wat anders getekend.
Ik had ook tekeningen van Cor Emke. Maar deze is anders dan die van Otte Blom. Bij blom is er een kiel met aan beide zijden een vlakke bodem. Bij Emke is er geen kiel, maar is de bodem dikker en rusten de stevens direct op die bodem. Dit lijkt gebaseerd te zijn op de sloep van de Vasa. Dus ga ik voorlopig Blom volgen. Om alles een beetje in beeld te krijgen maar besloten het na te maken en er al doende achter komen wat de correcte lijnen e.d. zijn.
De kiel en stevens zijn aan elkaar gelijmd en voorzien van leggers (buikstukken) Daar zit kolsem (binnenkiel) overheen. Ik ben nu bezig met het vlak. Daar moet nog een sponning voor in de kielbalk maken. De achterste legger moet aangepast worden. die moet al omhoog gaan draaien. En ik heb m'n twijfels over de achtersteven. Die heeft nu een zeeg aan de roerzijde, maar volgens de literatuur werd deze in de tijd van de 7P recht uitgevoerd.
Tips, opmerkingen en informatie zijn zeer welkom.