asche aan zee

vandaag voorlopig niets doen want ze komen een digitale meter plaatsen
dus de verfkes maar boven halen daar heb ik geen stroom voor nodig

gr raf foto straks
 
en vandaag wat kunnen doen foto's straks maar ook een processor opgeblazen
er terug uit solderen de software er in zetten en terug aan sluiten
gemakkelijk als je allemaal dezelfde modules gebruikt
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-08 om 16.38.42_0ea56c1f.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-08 om 16.39.13_b1a535f4.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-08 om 16.39.35_1a50213f.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-08 om 16.39.50_cff834fa.jpg
 
Laatst bewerkt:
zo na de hervaring op de beurs een eerste module al het 3 rail materiaal vanaf gesloopt en 2 rail in de plaats gelegd
dus eigenlijk een beetje opnieuw begonnen
nu op de beurs in gangelt dus morgen een update
 
einde van de beurs in gangelt en stik kapot
morgen uitladen en dan naar de club

gr raf
 
zondag een roco tee lok voor een prijsje kunnen kopen
ik heb deze loc reeds maar er ontbrak een rooster boven op het dak
bij roco na bestellen ging maar kwam op een 35 euro met portkosten en alles
nu voor 35 euro zo eentje gekocht en nu heb ik dus een pak reserve onder delen voor het zelfde bedrag
soms is een oude lok geen rommel maar een stockage van reserve onderdelen

gr raf
 
vandaag verder met het updaten van module 1
de loodsen hebben nieuwe verlichting en de daken zijn vast gezet
dus nu bevestigen en de bekabeling netjes leggen zodat ik geen spaghetti meer onder de module heb
straks foto
 
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-07 om 18.56.18_8e6499c7.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-07 om 18.56.36_ddee029f.jpg

zo de module begint terug model te krijgen
er is een pak veranderd en aangepast na de beurs
ook worden er oude zaken vervangen door nu 3D geprinte
het gaat steviger zijn en dus makkelijker voor transport
aan de bedrading is nog wel wat te doen
gr raf
 
hahahaha nee het komt eens wel eens klaar.
het komt ook mede dat ik steeds weer nieuwe dingen toevoeg
daar ik een groot deel opnieuw moet leren en ik dus steeds nieuwe ideeën krijg en deze probeer toe te passen
ook als je op een beurs staat worden de modules maximaal gebruikt en zijn er zaken die wel goed werkten thuis
na een tijdje aan het haperen of helemaal uit vallen
dus ik probeer alles modulair te houden zodat ik eventueel snel een defecte module kan vervangen
gr raf
 
Het leuke van een diorama maken is gelijk het nadeel: hij is eigenlijk nooit echt af.
Feitelijk houd je op een gegeven moment maar op met er aan werken.

Er is altijd nog wel een boompje, een graspol, een schaduw op een muurtje een..., een...., vul maar in, die je nog toe kunt voegen.
 
Het is ook zo dat er steeds nieuwe technieken opduiken zeg maar
10 jaar geleden kwamen de eerste betaalbare 3D printers op de markt
Nu zit je voor bijna geen geld met een 18K resin printer die perfect maakt wat je getekend hebt
Klinknagels in HO zijn geen probleem meer maar ook in N kun je deze nu mee printen
Ook het print bed word steeds groter zodat je BV een volledige loc kunt printen
Dus ja wanneer is er iets af gewerkt
Nu is er reeds licht op de module en kan ik verder met de seinen en elektronica
gr raf
 
gisteren jeroen op bezoek gehad en we hebben de tweede module dan binnen in de gang aan de eerste module gekoppeld
en ja ik ben goed getrouwd dus het was geen probleem ;wel nadien alles opkuisen natuurlijk
dit moest gebeuren om de wissel op zijn plaats te kunnen zetten en uit te lijnen
en het drie rail spoor te vervangen door 2 rail flex
daarna is de 90% afgewerkte eerste module dan naar de zolder verhuist
en kan er begonnen worden aan de update van module 2
en met 2 man schiet het lekker op en gaat alles een pak sneller
vandaag wat andere zaken eerst en dan de bekabeling slopen onder de module

gr raf
 
zo aan de update bezig en reeds een deel van de uitgebroken sporen vervangen .
Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-19 om 05.50.00_809f9b6b.jpg

nu nog de beton uit de loods uit breken zeg maar en daar ook nieuwe sporen in leggen
dan kan terug begonnen worden met het betonneren en schotteren van de nieuwe sporen
de laatste 20 cm laat ik nog los liggen zodat ik deze weer mooi kan laten aansluiten aan bak nummer 3
na de beton en het schotteren kan ik beginnen met de bekabeling aan te passen aan bak 1
en dan zijn we reeds weer een paar weken verder

gr raf
 
het betonneren en schotteren

Ik lees altijd met veel plezier uw bouwverslagen en moet soms glimlachen om de door u gebruikte uitdrukkingen.
Wat ik mij moet voorstellen bij "betonneren" weet ik niet.
Wel bij "verschotteren".
U gebruikt het Duitse woord "Schotter", steenslag, als wekwoord.
Het aanbrengen van steenslag onder de biels heet bij ons "onderstoppen.
De biels ligt in het met steenslag gevulde ballastbed.
Zie mijn opmerking niet als negatief commentaar, daar dit niet mijn intentie is.
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Betonneren is het storten van een beton voor bijvoorbeeld een vloer.

Verschotteren is het leggen van een bed met schotter.
Schotter is van huis uit een Duits woord voor wat wij noemen steenslag.

Steenslag is ook weer een vreemdsoortig woord/benaming.
Het zijn breuk stukken van een hardsteen, scherven.
Steenslag is ook een onderdeel van zeer open asfalt beton.

Biels is ook zo'n naam. Even voor de juiste uitleg opgezocht.
Het is een Biel, twee Bielzen, en de Biels die daar ligt is van hout.
Biel is het Franse woord voor balk.
Dus eigenlijk heten die dingen balken.

Tegenwoordig worden de houten balken onder de spoorstaven vervangen door betonnen dwarsliggers.
Deze zijn in haar samenstelling een gewapend beton.
In het beton zit zeer trekvast wapeningstaal.
Is het beton van goed kwaliteit gaat deze dwarsligger veel langer mee dan een houten.

Spoorstaven ofwel rails zijn gemaakt van een eigen legering staal.
Slijtvast, weinig krimp en rek bij verandering van temperatuur, grote oppervlakte hardheid.
De kern van de staaf is vaak puur, de mantel, het loopvlak is vaak inductiegehard.
Lange levensduur door deze eigenschappen.
Spoorstaven zijn prima recyclebaar, het staal is zo goed als oneindig vaak om te smelten om er een nieuw staal van te maken.
Spoorstaven zijn ook anders te gebruiken, als aambeeld, messen smeedstaal etc.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Henk geen probleem
in een loods ligt beton dus beton word gestort of betonneren
https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/betonneren
normaal spreekt men van ballasten van de rails maar op het forum gebruikt men dus "shotteren "
In MSM 142 verschijnt mijn afwerking van de sporen en wissels.
Ik doe er één manier van 'shotteren' uit de doeken.
Een beetje geduld dus. ;)

Jean-Luc

https://www.modelspoorh0.nl/baan20.htm

klinkers leggen geen idee hoe je het noemt want klinkeren in eender welke vorm bestaat niet

en biels worden niet onder gestopt maar worden IN het ballast bed gelegd .
op de club zijn de echte spoor weg mannen als de dood als er steentjes boven op de biels liggen

maar Henk vlaams en nederlands verschillen wel veel want zoals botten kennen jullie als knoken en bij ons zijn dat laarzen.al zijn botten bij ons ook wel beenderen.een tas is voor jullie een zak om iets in te dragen bij ons doe je er koffie in .een tas kan ook een kom zijn hangt af van welke stad je komt.
maar hier geven ze meer en betere uitleg
https://www.vlaanderen.be/team-taal...rdtaal-verschillen-tussen-belgie-en-nederland
gr raf
 
Laatst bewerkt:
Raf,

Leuk dat taal gebruik.
Leuk die verschillen.
Woorden die in het ene land (nog) gebruikt worden, en in het andere niet.
Belgisch-Nederlands is een mooi taal.
Gewoon mee doorgaan.

Tas is ook een leuke.
Opslag, herbergen, etc.
Stop, stop

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top