Hallo Klaas
Ik stuur de verlichting aan met een processor maar normaal laat je de ledjes minder fel branden door een pwm signaal op te wekken
het nadeel is dat als je iets anders gaat laten werken de pwm stilvalt
Nu hebben processoren een Hpwm uitgang die onafhankelijk werkt van het programma
Dwz je zet deze op een bepaalde frequentie en daar blijft die dan op staan tot je het commando terug aan past
Maar ik heb ook nog vooraan verlichting met het zelfde probleem namelijk standlicht en groot licht
als ik de Hpwm (welke hardware matig is)zou gebruiken zouden ook de koplampen mee gaan met de stoplichten en dat is niet de bedoeling
De processor die ik gebruik heeft maar 1 Hpwm
Dus moest ik een andere oplossing zoeken
Nu kan de schakeling wel niet meer in de vracht wagen zelf want smd optocouplers zijn even groot als gewone
Nu gebruik ik dus drie poorten van de processor
1 om het voor en achter standlicht aan te zetten
Dan eentje voor de remmen een eentje voor het groot licht
Door nu de standlicht weerstand te overbruggen met die tweede opto kan ik dus de stoplicht of grootlicht led feller laten oplichten zonder dat de processor gevaar loopt
Met diode's werkt het niet omdat elke diode 0,75 volt weg neem en dan blijft er van de 5 volt niets meer over om de ledjes te laten branden
gr raf
kanaal is een constante waarde die aangeeft welk hardware PWM kanaal (CCP1, CCP2, CCP3) wordt gebruikt.
Sommige PIC types hebben 1, 2 of 3 PWM kanalen.
Lees de datasheet van het gebruikte PIC type, omdat de meeste PIC types de module naar buiten hebben gebracht op een vaste poortpin.