asche aan zee

een tweede stuur print toegevoegd ook nog met een test programma
nadien een excell file maken waar ik de tijden in ga kunnen aan passen en daarna deze in de processor programmeren
maar het ziet er niet slecht uit

gr raf

tussen door een vracht wagen van verlichting aan het voorzien
deze is niet echt gemakkelijk want de pinkers en dergelijke ontbreken op het model dus moeten bijgemaakt worden
0201 smd ledjes zijn er spijtig genoeg niet in ronde vorm te verkrijgen
morgen als hij klaar is komt er een filmpke

het is een wiking 3350 HO modelletje

s-l1600.jpg

WhatsApp Image 2022-12-29 at 18.03.36.jpeg

zo dit zijn op 4 na alle draadjes

gr raf

Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2023-01-02 at 12.35.59.jpeg

nee geen spinnen maar wel licht kronen voor op de licht masten
dit zijn voorlopig de 5 laatste voor op de club
de andere weten ze nog niet waar ze moeten komen te staan

gr raf

en zo ziet het er dan uit als alle draden zijn aangesloten
WhatsApp Image 2023-01-02 at 12.54.28.jpeg

en neen geen kans op kortsluiting daar dit volledig opgegoten word met resin en zo alles mooi op zijn plaats houd

gr raf

het probleem waren de achterlichten .er is gewoonweg niet genoeg plaats om 3 led's in te steken om ook nog stoplichten en standlichten te hebben
dit heb ik eindelijk opgelost gekregen maar het is te groot om in de vrachtwagen zelf in te bouwen
maar het resultaat meg er volgens mij wel best wezen niet ?????

Hoe heb je het opgelost Raf? Met wat overspanning feller laten branden? Eventueel met een diode ertussen om het schakeldeel te beschermen? Gr. Klaas.

Hallo Klaas
Ik stuur de verlichting aan met een processor maar normaal laat je de ledjes minder fel branden door een pwm signaal op te wekken
het nadeel is dat als je iets anders gaat laten werken de pwm stilvalt
Nu hebben processoren een Hpwm uitgang die onafhankelijk werkt van het programma
Dwz je zet deze op een bepaalde frequentie en daar blijft die dan op staan tot je het commando terug aan past
Maar ik heb ook nog vooraan verlichting met het zelfde probleem namelijk standlicht en groot licht
als ik de Hpwm (welke hardware matig is)zou gebruiken zouden ook de koplampen mee gaan met de stoplichten en dat is niet de bedoeling
De processor die ik gebruik heeft maar 1 Hpwm
Dus moest ik een andere oplossing zoeken
Nu kan de schakeling wel niet meer in de vracht wagen zelf want smd optocouplers zijn even groot als gewone
Nu gebruik ik dus drie poorten van de processor
1 om het voor en achter standlicht aan te zetten
Dan eentje voor de remmen een eentje voor het groot licht
Door nu de standlicht weerstand te overbruggen met die tweede opto kan ik dus de stoplicht of grootlicht led feller laten oplichten zonder dat de processor gevaar loopt
Met diode's werkt het niet omdat elke diode 0,75 volt weg neem en dan blijft er van de 5 volt niets meer over om de ledjes te laten branden

gr raf

kanaal is een constante waarde die aangeeft welk hardware PWM kanaal (CCP1, CCP2, CCP3) wordt gebruikt.
Sommige PIC types hebben 1, 2 of 3 PWM kanalen.
Lees de datasheet van het gebruikte PIC type, omdat de meeste PIC types de module naar buiten hebben gebracht op een vaste poortpin.

Raf, Bedankt voor het antwoord, maar dit gaat volledig boven mijn pet. Ben al blij dat ik overweg kan met een multiswitch. En dat houd ik op mijn oude dag maar zo. Ben niet goed in programmeerprogrammas. Gr. Klaas.

Klaas het is allemaal basic

kijk vrouw zegt tegen haar man
ga naar de winkel en breng 6 eieren mee
als ze melk hebben neem er dan 12
met wat komt die vent thuis als goede echtgenoot
juist 12 eieren want ze hadden melk
zijn vrouw heeft nooit gezegd dat hij melk moest mee brengen hé

gr raf

printje licht.jpg

een van de printjes voor licht sturing
7805 om 5 volt te maken daar al mijn verlichting werkt op 12 volt voedingen en de processor op 5 volt werkt
dan de processor zelf die dus de sturing op zich neemt
en dan 5 versterkers om zo meer dan 1 ledje per uitgang te kunnen aan sturen
nu kan ik tot 500 mAh per uitgang sturen dus aan 10 mAh per led zouden dat er 50 kunnen zijn
een houdertje word geprint om alles netjes te kunnen vast zetten onder de module

gr raf

Hoi Raf,
Die laatste zin begrijp ik niet.
Als ervaringsdeskundige in het pendelen ken ik overvolle treinen, meestal in verminderde samenstelling (dus met die 4 verlichte wagons kom je al toe :) ) die zelden op tijd rijden.

tja hier zie je wel dus lege wagons of toch zeer dun bevolkte
vroeger in lommel een dikke 55 of een 62 met 2 bakken er achter waar dan 10 man in zat

gr raf

gitsteren de software aangepast en nu is de servo stuur print programmeer baar .
nu kun je dus eerst de slag van de servo naar beide kanten instellen welke daarna in het geheugen wordt opgeslagen
straks een filmpke

gr raf

een tijdje niets laten horen maar dat wil niet zeggen dat ik stil gezeten heb
hier het resultaat van de werkzaam heden aan de vracht wagen
hij staat nu nog in demo modus maar ik kon niet wachten om er een filmpje van te maken

gr raf

Ja dit is nummer 2 die ik nu gedaan heb .
deze was moeilijker daar deze op het model zelf geen achterlichten had.
als er reeds lampen voorzien zijn is er meer plaats om ledjes in te zetten
het volgende word denk ik een fiets

gr raf

zo mijn drie generaties TEE trein stellen naast elkaar.
aan de middelste moet ik kijken hoe ik de fleischmann koppelingen kan vervangen door kortkoppelingen
maar voor de rest zijn het wel mooie stellen
allemaal met verlichting en 2 met sound want ja aan die zilvere staat geen lok
in sommige moet nog een binnen inrichting gezet worden

gr raf

Back