Arrma Vortex Boost, geen reactie meer bij throttle

Beste forumleden,

Ik heb enkel3 dagen geleden een vortex boost 4x4 g3kocht 2e hands.
Auto was als nieuw, zouden volgens verkoper 6 accu's mee leeggereden zijn.

Nu was de motor verbrand (brushed) arrma 550 12T. Deze vervangen voor een brushed arrma 550 14T op advies van de rc shop.
Na een 10 tal min stopt de auto met rijden. Reageert niet meer op de throttle.

Bij controle concludeer ik het volgende,
Ontvanger staat aan, reageert wel op input maar er komt geen output naar de motor.
Oude motor geprobeerd deze werkte wel voor korte duur.
Stuurservo reageert wel gewoon.

Kan ik hieruit concluderen dat de ESC dood is?
Het is een originele hobbywing reciever en ontvanger ineen. (40A)

Wie heeft advies naar de oplossing/oorzaak.
En eventueel advies wat verstandig is om nu te doen.

Vervangen van de originele ontvanger/ESC kost 50 euro.
Motor vervanging was 40,-

Graag hoor ik van jullie.
 
Laten we beginnen met de manual: https://www.spektrumrc.com/on/deman...7b38a7b/Manuals/SPMXSE2140RX_MANUAL_MULTI.pdf

Dat de oude motor even werkte lijkt toch dat er een teken van leven is. De regelaar heeft een overtemperatuur beveiliging, dus als die heet wordt zal die de motor niet aandrijven. Verder zit er dus een jumper op om aan te geven of die op NiMh of op LiPo rijdt. Het heeft niet direct met de accu te maken dan alleen of de regelaar moet afslaan bij een onderspanning. Met name een LiPo accu vind het niet lekker om onder de 3v per cel te komen. Deze LiPo afslag kan wel een probleem zijn als je een NiMh accu gebruikt, zeker als de accu al wat slechter is zal deze makkelijk onder die grensspanning duiken en zo de regelaar doen afslaan.
 
De accusczijn nagemeten en vol. De jumper staat op lipo.
Zowel de motor als de regelaar zijn voorzien van continu koeling.
Voelen ook zo niet heet aan.
Na een uur stilstaan krijg ik zowel van de oude als de ni3uwe motor geen respons meer.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de motoren direct op een accu aansluiten om te kijken of ze draaien. Indien zo dan weet je wel waar het probleem zit.
 
Je hebt de ESC op lipo staan dus ik neem aan dat je een lipo accu gebruikt?

Een ESC heeft de juiste beginstand van de zender/ontvanger nodig om aan te gaan. “To arm” in het Engels.

Vaak is dat -100%. Maar soms ook eerst +100% en dan -100%. Lees: stick helemaal omlaag of juist eerst helemaal omhoog.

Controleer dus goed in de handleiding wat jouw ESC nodig heeft. En check goed hoe jouw zender staat ingesteld. Misschien heb je per ongeluk aan de trim gezeten of heb je de richting van het gaskanaal per ongeluk omgedraaid.

LET OP: als je hier mee aan de slag gaat doe je er goed aan je auto op een bok/blokhout of iets dergelijks te zetten zodat de wielen los van de grond zijn en ie niet per ongeluk wegrijdt.
 
Ontvanger reageert gewoon op de zender maar geeft niks door naar de motor
De motor doet zelf ook niks als ik hem rechtstreeks aansluit op de accu (lipo)

Nu aan het mailen met de rc shop waar ik de motor gekocht heb, om onder garantie een nieuwe te krijgen.
 
De motor heeft net 1 accu gereden 5000mah. Hij ruikt niet zo als de oude motor. Je ruikt wel heel lichtjes de koolstof.

Dat weet ik dus niet of de regelaar het signaal oppikt. Maar dat kan ik niet testen aangezien ze in elkaar gebouw zijn.
 
Als een nieuwe motor zo snel doorbrand kan het een slecht exemplaar geweest zijn maar het is al de 2e in de auto. Misschien wat andere dingen nakijken zoals alles wel soepel draait zonder de motor erin.
En de regelaar is gemaakt voor 2S dus max 8.4v, ik mag hopen dat je geen 3S (12.6v) accu's gebruikt.

Overigens hebben die 550 motoren bij Traxxas ook een reputatie om snel kapot te gaan, een goede inloop is wel belangrijk. Het makkelijkste is een enkele batterij (1.5v) pakken en deze aan de motor koppelen, door het langzaam draaien zullen de koolborstels met beleid de vorm van het anker aannemen.
 
Nee heb inderdaad 2s lipo's, alles draait soepel. En is met de hand te draaien zonder teveel moeite. Zal morgen eens kijken zonder motor hoe het loopt
 
Back
Top