Arjan’s dwarsdoorsnede 17e eeuwse Pinas

Ook ik heb er aan moeten geloven: na de bouw van de 7 Provincien van Kolderstok (die nog steeds staat te pronken in haar vitrine in onze woonkamer) en het op verzoek van mijn jongste zoon bouwen -en inmiddels ‘opleveren’- van de ‘Black Pearl’ nu ook tijd voor de dwarsdoorsnede van de 17e eeuwse Pinas. Met veel plezier ben ik inmiddels de andere topics over dit model aan t volgen! Ik wil hier af en toe ook wat foto’s van mijn vorderingen plaatsen. Met name omdat ik besloten heb mijn model te bouwen met eikenhout. Inmiddels t benodigde eikenhout binnen, waarvoor weer dank aan Kolderstok voor de snelle levering! T feest kan dus beginnen.
Image1703940090.472093.jpg

Succes met deze dwarsdoorsnede Arjan. Ik had al heel nieuwsgierig naar andere verslagen gekeken want deze ken(de) ik nog niet. Lijkt mij wel een erg mooi en leuk project, zeker in eiken.

Vandaag best wel veel kunnen doen: alle zitters zijn geplaatst en bakboord is helemaal beplankt. Het resultaat tot nu toe:
Image1703963679.531033.jpg
Image1703963690.682382.jpg
De beplanking is nu nog ongeschuurd, maar sluit al netjes aan. Dat viel me niet tegen. Wel is t eikenhout behoorlijk harder dan t hout wat ik gewend was te gebruiken bij de diverse modellen die ik gebouwd heb. Mooi model dus om ns met eiken te experimenteren. Wel blij dat er niet gebogen hoeft te worden, ha ha!

Heb jij de smalle lange zijdes schuin geschaafd om een mooie aansluiting te krijgen in de kromming of heb je daar niets aan gedaan?

Weer een doorsnede van de Pinas maar nu in Eiken, maak er maar wat moois van Arjan ik ga ook deze met veel interesse :jan:

Ha ha, dat kon alleen gemaakt worden door deze vrije periode te benutten voor wat bouwzaken! En ‘t moet gezegd: ik vindt t werkelijk een fantastisch model! Krijg steeds meer bewondering voor t vakmanschap van vroeger tijden! En fantastisch om dat in t klein terug te zien! Heel gaaf om die spantenmethode hierin toe te passen!

Back