Aquacraft Rio 51 ombouw naar Brushless

Hallo allemaal, mijn naam is Dieter een 36 jarige sportleraar uit Belgisch limburg. Sinds enkele maanden heb ik de smaak te pakken! Heb ondertussen al enkele bootjes aangeschaft en vaar bijna dagelijks. Heb hier op het forum al wat meegelezen. Zoveel te meer ik lees, zoveel te meer vragen ik krijg :-)
Mijn bootjes, zullen zeker en vast niet de eerste keuze zijn van de serieuze vaarders hier. Maar ik ben er blij mee! Ik heb 2 traxxas Spartans. Eentje voor mijn zoontje op 4s en eentje voor mij op 6s. Het zijn beide de laatste versies en ik vind ze super. Geen enkele modificatie eraan gedaan en verder ook geen problemen, zelfs niet op 6s. Verder heb ik nog een Thunder Tiger Desperado obl. Is een leuk bootje, maar wat traag. Dus vaart mijn zoontje er wat mee. Dan is er nog een Proboat Shockwave 26" in de brushless versie. Deze ben ik nog terug in elkaar aan het zetten en hoop dat ie niet te traag gaat zijn. Dan heb ik nog een airboot/hovercraft die dienst doet als reddingsboot :-)
Dan de eerste boot die ik kocht nl; een Navicraft Falcon 26cc. Fijn, maar mist voorlopig wat pit. Moet in de toekomst nog wat geupgrade worden. Mijn bootmaatje (koopt wel bijna elke week iets nieuws) kocht een maandje geleden een Aquacraft Rio 51 benzineboot. Een imposant ding. Daar hij nogal bruut is, duurde het niet lang voor de boot een duik nam en de motor naar de haaien was. Ik had dan de kans deze voor een mooi prijsje over te kopen. Wil deze erg graag naar brushless ombouwen. Hier heb ik dus jullie hulp voor nodig. Ik heb volgende motor op het oog een leopard 5698/5692
Enkel heb ik geen idee welke kv waarde ik moet nemen..Ik heb volgende lipo's ter beschikking: 4x 4000mah 6s 30c en eventueel 4x 5000mah 4s 30c. Ik zag bv deze aanbieding op Ebay is die esc/motor combo iets of helemaal niks? Leopard 5692 1000KV Motor 200A Brushless ESC Water Cooling Fit 0 9M to 1 5M Boat | eBay

Dus, om alles samen te vatten, ik wil een vlotte boot. Dus welke motor esc prop raden jullie mij aan? Is de aangegeven ebay advertentie iets? Kan ik iets met mijn huidige lipo's?

Alvast bedankt!

mvg
Dieter

Die ebay advertentie kan je niks mee...
Dat gaat in een grote mono op 6s veeeeeeeeeeeeelste veel stroom trekken.

Wat je wel kan doen is een 5692 van 600~650kv op 12s2p met bv een Etti 220A HV esc met een prop van een 50~52mm. Dan moet je wel een leuk varend bootje hebben.

Qua motor zou de 730kv inderdaad beter passen , de 540kv is voor het mooie weer net te langzaam op 12s.

De regelaar die bij deze combo's zit daar heb je niks aan.... Je moet echt een goeie HV regelaar hebben aangezien de stromen in een boot van het formaat van de Rio zelfs bij 12s zo boven de 200A zitten.

Een dergelijke romp vraagt om een hoop vermogen , meer dan een 6 of 7s regelaar kan leveren.
Je komt qua regelaar dus uit bij de Etti 220A Hv , Hifei 240A/300A versies of Flier 300/400A versies.
Allemaal regelaars van ruim over de €200,- ;)

Om een beetje leuk te kunnen varen heb je ook nog 1 of 2 sets accu's nodig naast de accu's die je nu al hebt , de set van 4 accu's die je nu hebt vaar je in een minuut of 5~6 leeg.

Als je de boel goed aanpakt krijg je wel een leuke boot...
Mijn 1.10m lange mono op 10s met een 800kv motor:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou voor zo'n romp geen dikke leopard maar een TP5850 nemen. Dat zijn 6 polers en de kwaliteit is beetje beter als leopard. TP motoren kan je bestellen bij TP europe. De grote vraag is dan welk KV, ik zou dit soort grote van rompen altijd op 12s2p varen. Een gepast kv zou dan ofwel 600kv ofwel 750kv. Als je voor vaartijd wilt gaan (5-6min) zou ik voor de 600kv gaan en groot proppen voor meer snelheid. Als je voor de 750kv gaat zal de snelheid er goed inzitten (100km/h+) maar je vaartijd zal richting 3-4min gaan. Voor je lipo's is dat laatste niet bepaald aan te raden. Ik zou voor de 600kv gaan.

Een etti 220A esc kan zeker maar veel overschot heb je dan niet meer. Je kan een flier 400A 16s esc krijgen via de uitbater van de TP europe shop. Ik heb er zelf 1 en daar ben ik heel tevreden van. Kost ook geen stukken van mensen, dacht rond de 230-250 euro. Even nog dikke caps op solderen en je hebt een quasi bulletproof setup voor nog geen 400 euro. Alternatief is hifei 300A esc, die is wel duurder.

Ga vooral zo'n grote romp niet op 6s varen want dat geeft vuurwerk :)

Goed,

ik wil vooral vaartijd, snelheid is minder belangrijk. Als hij qua snelheid in de buurt komt van mijn Traxxas Spartan op 6s ben ik al lang tevreden!
Ik heb nog een nieuwe Turnigy TrackStar 1/5th Sensorless Brushless Motor 730KV, kan ik daar iets mee?
Met een 12s combinatie van bv 2x 5000mah 20-30c 6s lipo's wat vaartijd kan ik daarvan verwachten? Of bijt ik beter door de zure appel en koop wat duurdere lipo's?

Die trackstar is een 55mm diameter 92mm lange motor. Je kan een 56mm koelmantel kopen (bv. op HOR Racing) en dan met wat kit de rand afplakken zodat het geheel waterdicht is. Mocht de koelmantel vanzelf al waterdicht zijn is dat natuurlijk niet nodig. Power zal hij wel genoeg hebben.

730kv kan je best aan 10s varen. Bijvoorbeeld 10s 10.000mAh 40C-45C en dan zal je wel een vaartijd hebben van 5-6min met een snelheid richting 75-90km/h afhankelijk van de prop. Neem geen 20C lipo's in een boot, 30C is voor mij het minimum maar 40C of 45C is altijd beter. Grootste kost aan dit soort formaat boten zijn altijd de lipo's. Reken maar snel op 200-250 euro / set lipo's. Daarnaast is een dikke lipo lader ook aan te raden.

Koelmantel kun je mischien ook iets dikkere o-ringen in doen? Lijkt me netter dan kit tenminste.( als het mogelijk is dan)

Ben even op Hk gaan kijken voor lipo's. Zou ik dan voor 2x 5000mah 10s packs moeten gaan? 5sen zijn er maar tot 5000mah, in serie zou dat dus maar 5000mah zijn en dus veeel te weinig vaartijd. Voor de 10sen zou ik dan ook weer een nieuwe lader moeten aanschaffen, want die van mij gaan allemaal maar tot 6s...

De o-ring moet alleen wel in de groef vallen..... En anders zelf iets in elkaar plakken. Jan (beter bekend onder de naam pompebled) heeft in zijn album mooie voorbeelden staan.

Ben even op Hk gaan kijken voor lipo's. Zou ik dan voor 2x 5000mah 10s packs moeten gaan? 5sen zijn er maar tot 5000mah, in serie zou dat dus maar 5000mah zijn en dus veeel te weinig vaartijd. Voor de 10sen zou ik dan ook weer een nieuwe lader moeten aanschaffen, want die van mij gaan allemaal maar tot 6s...

Heel simpel, ik vaar met mijn Buster 12s2p 45c 10.000mAh. Dat wilt zeggen in mijn geval, 3 x 4s 5000 45c in serie voor 12s1p 5000mAh 45C en dan in parallel met nog eens 12s1p 5000mAh 45C. In totaal dus 6 lipo's voor mij waarvan 2x 3 lipo's in serie staan en dan die serie lipo's in parallel geschakkeld met nog eens 3 lipo's die in serie staan.

In jouw geval zal je 4x 5000mAh 45C 5s lipo's moeten kopen. Een nieuwe lader is dus niet nodig. Je maakt dan 10s 5000mAh 45c door er 2 in serie te schakelen en dan daar nog eens hetzelfde in parallel bijdoen voor 10s 10.000mAh 45c.

Back